Jeg er lidt i tvivl omkring, om det er vedtægterne, eller proceduren der skal ændres.
I min optik, er der oftest en opfattelse der går på, at folk indstillet til eksklusion er “skyldige” og derfor får folk sjældent en fair proces, når de først er indstillet til en sådan.
Eksklusioner er generelt en tricky og ubehagelig ting, men kan være nødvendige, både når det kommer til udvikling af organisationen internt og eksternt.
Det er vigtigt at man også sikrer hensyn, både i form af hvordan man beskytter den indstillede til eksklusion, sørger for at undgå en mere ubehagelig stemning end nødvendigt, og sikrer åbenheden omkring processen - overfor medlemmer.
Jeg har siddet og diskuteret teorien bag, hvordan eksklusioner fungerer, med folk der er blevet ekskluderet fra forskellige partier - og ikke mindst; hvordan gør vi den bedre.
Der var mange inputs, bl.a. at det er meget skræmmende, for den indstillede m.v.
Det vi er endt ud med en idé om “den åbne/ retfærdige eksklusionsproces”.
Desværre er den idé vi kunne komme frem til, en langtrukken sag, med masser af fejl i - bl.a. at den forudsætter rationalitet, hvilket kan være svært at finde i sådanne sager.
Den åbne proces, består af følgende parter:
- Indstillede til eksklusion - har ret til en bisidder der ikke har tale-ret, eller ret til at udarbejde det endelige referat.
- Indstiller til eksklusion
- Mægler - udpeget af HB
- Facilitator - m/k der udpeges ved konsensus mellem de tre parter, som konklusionen på første møde. Funktionen som Facilitator er en form for dommer, der dog ikke dømmer, men ud fra referaterne skal skrive en anbefaling til sagens videre forløb. Facilitator deltager ikke i møderne!
Måtte vi nå den tragiske situation, at et medlem indstilles til eksklusion, bør der over fire mæglingsmøder, der afholdes løbende. Disse mæglingsmøder skal afsluttes med et referat af dagens møde. Referatet skal skrives i fællesskab mellem den eksklusionsindstillede og modparten, og hvor man bliver ved med at diskutere referatet indtil der er konsensus omkring, hvad der er foregået på dagens møde.
Indstillede og indstillende parter, har begge ret til at skrive et par linjer, hvis de er uenige i, hvad der er foregået under mødet. Dog skal der udarbejdes en konklusion med alle tilstedeværende parter.
Vi har hér forsøgt at se på, hvordan dagsordenen for mæglingsmøderne skal fungere:
Møde ét:
På 1. Møde diskuteres selve eksklusionen ikke.
Derimod skal rammerne for mæglingen planlægges, så man kan få den bedst mulige dialog.
Punkter på mødet:
- Hvem skal være facilitator - bud diskuteres igennem, indtil der kan opnås konsensus omkring én facilitator. (Kan tage hele natten, mødet slutter ikke før det er aftalt). Facilitator skal kontaktes før mødet kan afsluttes, for at høre om vedkommende kan påtage sig tillidshvervet.
- tidsplanen for møderne
- Hvad er de potentielle udgangspunkter: tvangsflytning af afdeling, eksklusion, suspension, opgivelse af sagen etc.
- Hvornår skal møderne ligge (hvornår passer det i deltagernes kalendre?)
- Er der særlige behov, der gør at der skal benyttes særlige lokaliteter?
- Er der noget der kan forårsage pludselige ændringer i tidsplanen?
- Rammerne sendes til den nyvalgte facilitator.
Møde to:
- Der tages en kop kaffe og alle informeres om at de skal skrive referat af dagen, ikke af sagen.
- Indstiller fremlægger
- Indstillede fremlægger
- Mægler forsøger at komme med idéer til løsninger
- Der diskuteres ud fra indlæg, og idéer.
- indstiller spørges om sagen opretholdes
- Der skrives referat af dagens møde, og om der er nogle særlige ting, der fandtes konsensus om, så de kan indgå i facilitators endelig vurdering.
Møde tre:
- Referatet fra sidste møde læses op.
- kaffe og påmindelse af referat omkring hvad der sker på mødet.
- Indstiller fremlægger
- Indstillede fremlægger
- Mægler forsøger at komme med idéer til løsninger
- Der diskuteres ud fra indlæg, og idéer.
- indstiller spørges om sagen opretholdes
- Der skrives referat af dagens møde, og om der er nogle særlige ting, der fandtes konsensus om, så de kan indgå i facilitators endelig vurdering.
Møde fire:
- Referatet fra sidste møde læses op
- Kaffe, oplysning om referat, samt der mindes om at dette er sidste møde.
- Indstiller fremlægger
- Indstillede fremlægger
- Mægler forsøger at komme med idéer til løsninger
- Der diskuteres ud fra indlæg, og idéer. - med øje for at dette er sidste møde.
- Der skrives referat af dagens møde, og om der er nogle særlige ting, der fandtes konsensus om, så de kan indgå i facilitators endelig vurdering.
- Det aftales at alle sender det enslydende referat til facilitator, så han kan udarbejde en anbefaling til udfaldet af mødet. Facilitator skal som minimum overveje om:
Skal der være en eksklusion?
Skal sagen henlægges?
Skal der ske forflytning?
Findes der et alternativ til eksklusion?
Og argumentere for hvert af disse punkter.