Ungdomsuddannelserne - Tværfaglighed og samarbejde udvikles

Forslagets tekst

  • Mulighed for samarbejde på tværs i uddannelserne.
  • Internt på uddannelsesinstitutionerne skal der være mere fokus på samarbejde: Eks. på erhvervsskolerne, hvor tekniske designere tegner et produkt som smedene skal lave. Eller murer, tømrer, elektriker og maler skal sammen lave en opgave. Der skal være krav til intern samarbejde.
  • Sammenhængskraft og fællesskab på tværs af ungdomsuddannelser. Siloerne mellem forskellige elevgrupper og uddannelsesinstitutioner skal brydes Derudover skal idéen om social innovation udbredes og elevernes inddrages på tværs i at løse opgaver i lokalsamfundet. Hermed skabes bedre forståelse på tværs af uddannelser og lokalsamfund.

Hvordan forslaget er udarbejdet

Disse politiske forslag blevet til med initiativ fra rundt om i landet, der har været med til at udvikle politikken i en koordineret proces. Processen startede i sensommeren 2016 og består af en gruppe fra Alternativet Aarhus, herunder tovholder Katrine Vestergaard, uddannelsesordføreren Carolina Maier og hendes team, samt hjælp fra en gruppe i Aalborg.
Der er afholdt 5 politiske laboratorier om ungdomsuddannelserne. Først på 4 forskellige ungdomsuddannelser i Aalborg, Kolding, Herning og København. Ca. 120 unge deltog i den del af processen, samt ca. 25 voksne, ansatte og frivillige. Derudover har Alternativet Aarhus afholdt et politisk lab. om ungdomsuddannelser, hvor omkring 20 personer deltog.
Der er også afholdt tre politiske laboratorier om videregående uddannelser og forskning i henholdsvis København, Århus og Aalborg i løbet af september. I alt har omkring 60 personer deltaget i disse. Indeværende forslag bygger primært på laboratorierne, men nogle af dem er også fremkommet da visionerne var i høring i oktober. Imens ideerne blev udviklet opstod også ideer til grundskoleområdet. Dem har vi taget med her. Derudover henvises til det politiske idekatalog på folkeskoleområdet godkendt af politisk forum i foråret 2016.

Hvem har været inddraget

Tech College Aalborg
• Gymnasielærere
• Uddannelseschef, erhvervsuddannelse
• Forsker, UCC
• Professor i uddannelse for bæredygtig udvikling, DPU
• Lektor, Ph.d., DPU
• Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (paraply organisation)
• Professorer og lektorer på DTU, RUC, SDU, KU
• Innobooster
• Dansk Industri
• Danske Studerendes Fællesråd

Forslagsstillere

  1. Carolina Magdalene Maier
  2. Amalie Villesen
  3. Hans Ahlmann-Ohlsen
  4. Karen-Maria Slente Stubager
  5. Katrine Vestergaard
  6. Nafisa Fiidow
  7. Rebecca Berthelsen
  8. Thomas Jeambaire-Hansen
  9. Torben Nybo Steffen-Nielsen
  10. Ulla Manel Berghagen

Status på forslaget

Status: Politisk Katalog

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.

Du kan støtte eller stemme om forslaget på AlleOs

1 Synes om

Forslaget er under udvikling efter høringsprocessen. Gruppen af forslagsstillere tager input fra høringsprocessen og beslutter sig derefter for, hvad der skal ske med forslaget.

Forslaget søger lige nu opbakning fra i alt 50 medlemmer.Hvis det får opbakning indenfor tidsfristen, så kommer det i det politiske katalog til løbende validering af alle medlemmer.

Synes om forslaget.
Bare vigtigt, at det ikke presses ned over alle uddannelsesstederne på en gang (som folkeskolereformen), men det kan være en proces hvor de interessede skoler starter med, at gøre sig nogle erfaringer som andre udd. steder kan lade sig inspirere af og lærer af. Der kan afsættes midler til konkret opstart og udviklingsarbejdet gennem aktionsforskning. Der kunne siden etableres et rejsehold der kan videregive de bedste erfaringer og tips, så opstartsproces på følgende udd. steder bliver smidig og god.