Ungdomsuddannelserne - en ny evalueringskultur 2

Forslagets tekst

  • Ny overgang til de videregående uddannelser: I Alternativet ønsker vi mere fleksibilitet for den studerende, og det stiller krav til selvstændighed. Derfor skal erfaringsincitament skal erstatte karakterræs. Her skal man se på elevernes fritidsengagement/personlige ressourcer i forhold til optag. CV (ex refleksions-år) skal trumfe karakter.
  • Et mere gennemskueligt optagelsessystem som vægter andet end det boglige i højere grad. Fx i form af et højere kvote-2 optag. At kvote 2 bliver mere gennemsigtigt, så man kan gennemskue hvilke ting, der er relevante udover karakterer
  • Muligheden for at gange sit gennemsnit fra gymnasiet op skal væk, det presser eleverne til at forcere deres uddannelsesforløb
  • Gentænkning af kvote 1,2 systemet – hvis karakterer fastholdes: Reformation af kvotesystemet: så relevante fag vægtes
  • Karakter og gennemsnit skal gøre mere selektive, så de videregående uddannelser, kun tager gennemsnit af/skelner til relevante fag i optag
  • Suppleringskurser?
  • Nyt optagesystem (relevante fag tæller mere, samt enkelte faste)
  • Bredere forståelse af merit
  • Gentænk eksamensbevis: sociale aktiviteter, lærer anbefaling.
  • Lystbetonet studievalg
  • Stærkere brobygning til universitetet. Mulighed for deltage i brobygningsforløb inden studiestart

Hvordan forslaget er udarbejdet

Disse politiske forslag blevet til med initiativ fra rundt om i landet, der har været med til at udvikle politikken i en koordineret proces. Processen startede i sensommeren 2016 og består af en gruppe fra Alternativet Aarhus, herunder tovholder Katrine Vestergaard, uddannelsesordføreren Carolina Maier og hendes team, samt hjælp fra en gruppe i Aalborg.
Der er afholdt 5 politiske laboratorier om ungdomsuddannelserne. Først på 4 forskellige ungdomsuddannelser i Aalborg, Kolding, Herning og København. Ca. 120 unge deltog i den del af processen, samt ca. 25 voksne, ansatte og frivillige. Derudover har Alternativet Aarhus afholdt et politisk lab. om ungdomsuddannelser, hvor omkring 20 personer deltog.
Der er også afholdt tre politiske laboratorier om videregående uddannelser og forskning i henholdsvis København, Århus og Aalborg i løbet af september. I alt har omkring 60 personer deltaget i disse. Indeværende forslag bygger primært på laboratorierne, men nogle af dem er også fremkommet da visionerne var i høring i oktober. Imens ideerne blev udviklet opstod også ideer til grundskoleområdet. Dem har vi taget med her. Derudover henvises til det politiske idekatalog på folkeskoleområdet godkendt af politisk forum i foråret 2016.

Hvem har været inddraget

Tech College Aalborg
• Gymnasielærere
• Uddannelseschef, erhvervsuddannelse
• Forsker, UCC
• Professor i uddannelse for bæredygtig udvikling, DPU
• Lektor, Ph.d., DPU
• Danske Erhvervsskoler og Gymnasier (paraply organisation)
• Professorer og lektorer på DTU, RUC, SDU, KU
• Innobooster
• Dansk Industri
• Danske Studerendes Fællesråd

Forslagsstillere

  1. Carolina Magdalene Maier
  2. Amalie Villesen
  3. Hans Ahlmann-Ohlsen
  4. Karen-Maria Slente Stubager
  5. Katrine Vestergaard
  6. Nafisa Fiidow
  7. Rebecca Berthelsen
  8. Thomas Jeambaire-Hansen
  9. Torben Nybo Steffen-Nielsen
  10. Ulla Manel Berghagen

Status på forslaget

Status: Politisk Katalog

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.

Du kan støtte eller stemme om forslaget på AlleOs

1 Synes om

Forslaget er under udvikling efter høringsprocessen. Gruppen af forslagsstillere tager input fra høringsprocessen og beslutter sig derefter for, hvad der skal ske med forslaget.

Forslaget søger lige nu opbakning fra i alt 50 medlemmer.Hvis det får opbakning indenfor tidsfristen, så kommer det i det politiske katalog til løbende validering af alle medlemmer.