På årsmødet skal vi stemme om en masse ændringsforslag til vedtægterne. Der er 25 ændringsforslag fra medlemmerne, plus en samlet pakke fra vedtægtsudvalget.
Det er netop gået op for mig hvordan det kommer til at foregå: Vi skal først stemme om de 25 ændringsforslag fra medlemmerne. De forslag, som bliver vedtaget, kommer til at indgå i den samlede pakke. Til sidst skal vi stemme om den samlede pakke under ét.
Der er to ting, jeg er utilfreds med:
- At vi skal stemme om alle ændringsforslagene fra vedtægtsudvalget under ét, som en samlet pakke. Dette er en meget grov måde at stemme på. I princippet kunne det være, at nogle af forslagene kun havde opbakning fra de seks medlemmer af vedtægtsudvalget, og ingen andre. Men fordi vi skal stemme om den samlede pakke, vil alle de upopulære forslag glide med ned. Vi sluger det hele råt.
2.At ændringsforslagene fra medlemmerne bliver koblet sammen med dem fra vedtægtsudvalget. Dette er helt urimeligt. Det betyder nemlig, at hvis jeg stemmer for nogle af forslagene fra medlemmerne - for eksempel dem jeg selv har været med til at stille - så er jeg nødt til også at stemme for vedtægtsudvalgets pakke. Hvis jeg stemmer imod pakken, så stemmer jeg samtidig imod alle forslagene fra medlemmerne.
Jeg mener at dette er i strid med vedtægterne. Det er selvfølgelig underforstået, at man skal stemme om de indkomne ændringsforslag hver for sig, uafhængigt af hinanden. Hovedbestyrelsen kan ikke bare beslutte, at nogle af ændringsforslagene skal grupperes, så man har valget imellem at stemme ja eller nej til dem alle sammen. Men det er faktisk dét, den gør. Hovedbestyrelsen har besluttet at alle ændringsforslagene fra medlemmerne skal kobles sammen med pakken fra vedtægtsudvalget.
Den eneste ordentlige måde at gøre det på ville være, at der først skulle stemmes om pakken fra vedtægtsudvalget, og derefter om de enkelte forslag fra medlemmerne. Men hovedbestyrelsen har åbenbart valgt at gøre det så udemokratisk som muligt.
Jeg havde ellers tilmeldt mig årsmødet, men nu har jeg ikke spor lyst til at komme. Jeg bliver væk i protest imod en særdeles udemokratisk procedure, som tilmed er ulovlig.