Udvikling af hjemløsepolitik

Byd gerne ind:

Udkast til visions-skriv omkring Alternativets hjemløsepolitik
Udarbejdet af hjemløsegruppen bestående af Sarah Gabriella Viktoria Zaken, Jan Kristoffersen og Mark Desholm efter vel-afholdt POLA #2 om hjemløse den 20. sept. 2015.09.20

Vi har valgt at opdele nærværende skriv i tre temaer: 1) Forebyggelse (Forebygge at nye hjemløse kommer til), 2) Hjælp (Hjælpe hjemløse ud af hjemløshed) og 3) Accept (Acceptere en vis grad af ønsket hjemløshed).

Forebyggelse:
Øget gennemsigtighed ift. at det kan betale sig samfundsøkonomisk at forebygge hjemløshed (blotlægge hvad der virker). Gennemsigtighed – så vi kan se hvad der virker på den økonomiske og sociale bundlinje.
Øget fokus på en tidlig og tværsektoriel indsats, hvor man identificere risikogrupper.
Alternativet ønsker et empatisk tværkommunalt samarbejde, hvor man undgår at hjemløse bliver kastebolde.
Sikre et diverst boligmarked med flere billige og skæve boliger.

Hjælp:
En empatisk og rummelig tilgang, hvor hjælp tager udgangspunkt i den enkeltes grundvilkår.
Alternativet ønsker fokus på billige og skæve boliger, samt massivt fokus på et effektivt efterværn og alternativ jobskabelse, herunder vægt på meningsfyldte fleksible arbejdspladser.

Accept:
Alternativet anerkender hjemløse som en mangfoldig gruppe, herunder gadehjemløse og funktionelt hjemløse og acceptere at hjemløses ønsker og behov er individuelle, og anerkender at nogle mennesker vælger at bo anderledes end flertallet af resten af samfundet.
Alternativer vil sikre hjemløses borgerrettigheder, herunder stemmeret, lægehjælp, og andre velfærdsydelser.
Alternativer ønsker at udbrede information om hjemløses forskellighed, for at øge den generelle accept af og respekt for hjemløse som individer.

4 Synes om

Jeg bor i Varde kommune, og her står en masse huse TOMME. En hjemløseforening kunne købe et billigt hus og der næst finde et sjak af hjemløse, som renoverer huset og dernæst flytter ind.
Kreativ hilsen,
Frederick
telefon 75250900
medlemsnummer 13409
ps indmeld mig i jeres gruppe.

Hej Fredrick,

Tak for respons, og god ide. Prøver at finde dig på facebook, så du kan komme ind i gruppen :smile:
Vh, Jan K

OK. Hus forbi ville være oplagte til at udføre køb af hus og sammensætning
af sjak. Jeg kan så udpege tomme huse her i området (Varde kommune, der
strækker sig helt ud til Blåvandshuk).