Udtagning af lavbundsjord

Forslagets tekst

Vi vil udtage lavbundsjorde, som er blandt de mest omkostningseffektive tiltag til at reducere udledningen af drivhusgasser fra landbruget og omlægge kulstofrig (organogene jorder) lavbundsjord fra omdrift til permanent græs med naturlig hydrologi (paludikultur). Den nuværende lavbundsordning bygger på frivillighed, det bør ændres, så nej-sigere kan påbydes omlægning af kulstofrige lavbundsjorder.

Hvordan forslaget er udarbejdet

Landbrugs-POLA I København d. 10. april 2016 og LandbrugsPOLA i Århus, d. 8. maj. 2016.

Forslagsstillere

  1. Morten Krohn
  2. Bina Aylen Seff
  3. Birte Skov Larsen
  4. Fanny Broholm
  5. Franciska Rosenkilde
  6. Helene Hagel
  7. merete kristine medina meincke
  8. Mogens Buch-Hansen
  9. Niels Poul Dreyer
  10. Søren Frederik Hansen
  11. Søren Grene

Status på forslaget

Status: Politisk Katalog

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.

Du kan støtte eller stemme om forslaget på AlleOs

Forslaget søger lige nu opbakning fra i alt 50 medlemmer.Hvis det får opbakning indenfor tidsfristen, så kommer det i det de politiske katalog til løbende validering af alle medlemmer.

Det lyder jo klogt, men jeg er der ikke en af jer der kan forklare den her for en “landbrugs dummy” som mig? Jeg forstår ikke forslaget :slight_smile:

Jeg stoler på, at forslaget bringer positive effekter for miljøet - uden at have nogen-som-helst faglighed til at bakke op :slight_smile:

Jeg er mest interesseret i at se nærmere på hvordan ‘frivilligheden’ skal fjernes. Har der været diskuteret en incitamentbaseret struktur frem for tvang?

Forslaget er fagligt velbegrundet, men helt eller delvist inddraget under forslaget om ‘Målrettet regulering’, hvorunder jeg også synes det hører. Forslaget om Målrettet regulering er endnu ikke sat til afstemning. Jeg venter derfor med at stemme for dette forslag.

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.