Fortsætter debatten fra Kategoridefinition for Udvikling af Lokalpolitik:
Der begynder at ske lidt i denne kategori, og jeg tror mange af græsrødderne lige nu gerne vil arbejde med at oprette lokalforeninger. Måske mangler der en generel kategori for udvikling af lokalpolitik uden en storkreds (eller måske hører dette indlæg bedre hjemme i en helt anden kategori), så jeg har placeret indlægget under storkreds Fyn, hvor jeg bor.
Vi har en god tråd om vedtægter for lokalforeninger, som jeg tror mange kan bruge. Men der er mange andre udfordringer man skal have styr på, før man kan skabe en ny lokalforening.
Jeg vil forsøge at opliste nogle af disse udfordringer her, og håber at andre kan bidrage med andre udfordringer, som jeg ikke lige så.
Tråden er ikke beregnet på svar på udfordringerne (brug “Svar som linket emne” for at åbne en ny tråd med diskussion om svar), men bare til at liste alle udfordringerne, så folk der gerne vil oprette en lokalforening ved hvilke udfordringer der er. Og med lidt held har links til andre tråde hvor der er svar på udfordringerne. Der er sikkert udfordringer her, som jeg har glemt, men dem håber jeg andre nævner her i tråden.
- Finde og møde andre fra Alternativet i lokalområdet. Finde ud af hvordan man kontakter andre medlemmer af Alternativer i lokalområdet.
- Finde ud af vedtægter for lokalforeningen, og blive enige om dem. Her er en god tråd med forslag til vedtægter.
- Indkalde til, og afholde, en stiftende forsamling for lokalforeningen.
- Registrere lokalforeningen med CVR-nummer (nødvendigt for at lokalforeningen kan få en bankkonto).
- Bankkonto til lokalforeningen, så medlemmerne kan betale kontingent. Nogle banker tilbyder gratis netbank til foreninger.
- Registrering af medlemmerne, og hvornår de har betalt kontingent til.
- Hjemmeside til lokalforeningen.
- Betaling af kontingent over nettet. Eventuelt som gentaget træk på betalingskort, som jeg ser partiet tilbyder.
- Finde lokaler at mødes i.
- Finde måder at hverve flere lokale medlemmer.
Mange af disse udfordringer har de folk der allerede har gjort et stort arbejde med det rent organisatoriske i Alternativet nok allerede mødt og fundet løsninger på. Så jeg håber de kan finde tid til at dele ud af deres erfaringer. Det er langt bedre, end hvis andre skal genopfinde den dybe tallerken.
For eksempel vil det være en stor fordel, hvis partiet kunne levere et færdigt template til hjemmeside for en lokalforening. Og det ville hjælpe til, at lokalforeningerne på nettet ligner Alternativet langt bedre. Måske kunne Alternativet endda tilbyde at hoste lokalforeningernes hjemmesider.
Et andet eksempel ville være registrering af medlemmer og styring af kontingentbetalinger, som er en stor udfordring for kassereren. Også her er der allerede fundet løsninger (f.eks. med quickpay.dk), som kunne komme lokalforeningerne til gode.