Under socialpolitik hører også Uddannelse til at arbejde indenfor socialområder. Her er teksten, som jeg gerne vil have jeres hjælp til at kvalificere samt formulere tekst til.
I Danmark har vi som borgere pligt til at lade os uddanne i mindst 10 år, via grundskoler eller hjemmeundervisning. De videregående uddannelser er derfor ikke en pligt, men udelukkende mulighed for at specialisere sig inden for bestemte områder. Uddannelse er derfor et bredt område.
Hvordan sikres det, at medarbejdere i kommune, regioner og stat har kompetencerne til at udføre jobbet?
Hos Alternativet ønsker vi, at komme omkring hele området, men i første omgang sættes der ved dette POLA primært fokus på uddannelse inden for arbejde i socialforvaltning og dermed på pligten for staten til at sørge for, at den rette uddannelse findes, samt at kompetencen hos medarbejderne i sociale forvaltninger er til stede.
- Hvis sagsbehandlere, socialrådgivere, ledere etc. skal have kompetence i at vurdere efter skøn, skal der være større faglig viden, med andre fagpersoner som sparring
- Det skal altid være faglig, saglig (gerne evidensbaseret) viden fra fagpersoner (fx egen læge) der er den endelige vurdering. En sagsbehandler/socialrådgiver må aldrig vurdere eller skønne, da denne ikke har kompetencerne dertil
- Dybdegående undervisning i Forvaltningsret, samt LAS (Lov om Aktiv Socialpolitik) og LAB (Lov om Aktiv Beskæftigelse)
- Lov om Aktiv Beskæftigelse forsvinder når Basisindkomst uden modkrav bliver en realitet
- Anderledes tilgang til børn og unge, som byder på ekstra udfordringer
- Fx lokalcentre for børn og unge, hvor der ansættes folk med indgående kendskab til området i lokalsamfunds job, på fuld eller deltid, for at støtte målgruppen
- Husk alle ’grupper’ – de med sociale problemer, men også de som ikke får opmærksomhed, fordi de rent faktisk er for dygtige
- Forebyggelse er en nødvendighed (af både sociale og økonomiske grunde)
Det er et meget stort ansvar at arbejde med myndighedsopgaver, hvor ”skøn” og ”konkret, individuel vurdering” spiller en central rolle. Det kræver kompetente, veluddannede medarbejdere, gerne socialrådgivere. Men det kræver også, at de kommunale forvaltningers indsats bygger på tillid til både borger og medarbejder. Det ultimative mål må altid være at sikre borgerens retssikkerhed og finde gode, holdbare løsninger på de problemer, borgeren henvender sig med.
Konkrete forslag (som der også skal formuleres tekst til)
- Basal uddannelse for alle individer (social samfundstjeneste/social værnepligt)
- Være sammen med både børn, ældre, handicappede etc.
- Grunduddannelse (fra hvilken alder?) (I form af at lære om de sociale aspekter i livet, fx også at være i nærheden af børn, ældre, handicappede)
- Specifikt fag i socialrådgiver/sagsbehandler uddannelse – fx vil man arbejde men B&U skal man specifikt studere i socialforvaltningsret/lov, eller som sagsbehandler i beskæftigelseslov
- Krav om uddannelse for plejefamilier, dagplejer, aflastningsfamilie mangler reel uddannelse.
- Adskille økonomi fra det sociale. Altså at individet, familien har to forskellige sagsbehandlere – en der sidder med ydelsen, og en der sidder med det sociale
- Menneskets mentale kredsløb – fysisk + psykisk (skal læres på uddannelse)
- Hvornår skal en kommunal ansat tage ansvar fra “borgeren” - skal den kommunale ansatte overhovedet det? Det giver mere arbejde og kan skabe usikkerhed og ubalance.
- Arbejdsmiljøet - en del af uddannelsen?