Tillykke med de 10 år!

Kære medlemmer,

Kæmpe stort tillykke til os alle med Alternativets fødselsdag i dag, mandag den 27. november.

For mig er det en kæmpe festdag. Hvor vi kan fejre vores resultater, vores fællesskab, vores drømme og visioner, og særligt hinanden. Jeg er umådeligt stolt af, hvad vi har opnået - særligt ved sidste Folketingsvalg, for vi viste, hvor meget vi kan, når vi virkeligt vil.

Glædeligvis har pressen også skrevet en del om vores fødselsdag. Jeg smider links i bunden af nyhedsbrevet.

I de sidste 10 år har vi som parti opnået meget, som der er god grund til at fejre. Vi har vist, at vi hører til. Vi har sat vores præg – både konkrete politiske præg og også på de andre partiers politik. Vi satte barren, da klimaloven blev vedtaget. Vi fik indført borgerforslag. Vi har formået at løfte debatten om hamsterhjulet, arbejdslivet og 30 timers arbejdsuge, som ræsonnerer i enormt mange danskere.

Alternativet er ikke længere det nye barn i klassen. Vi har med 10 år i det politiske Danmark slået rødder.

Men det er kun den spæde begyndelse. Det er det nødt til at være. For vi har så enormt behov for forandring i det her samfund og i den her verden. Og vi har i Danmark også et ansvar for at gå forrest på internationalt plan.

FrancisaOgUffe

Alternativets fødsel

For 10 år siden annoncerede Uffe Elbæk og Josephine Fock et nyt parti. Det skete på et pressemøde på Christiansborg. De inviterede ved den lejlighed alle nysgerrige til at tage del i at udvikle Alternativets politisk program. Politisk crowd sourcing.

Mere end 700 danskere sagde ja til at være med til at forme nogle politiske temaer, som den dag i dag stadigvæk er rygsøjlen i Alternativets politiske projekt.

Det (var og) er visionen om en Ny Politisk Kultur. Det er De Tre Bundlinjer. At sikre balance og bæredygtighed ikke bare i økonomien, men på hele tre bundlinjer: Den grønne, den sociale og den økonomiske bundlinje.

Siden da er der bygget mange store og små politiske visioner på. Men som jeg ser det, så er den politiske rygrad den samme dengang og nu. Selvom vægtningen hele tiden skifter og tilpasser sig virkeligheden, der udfolder sig.

Fra egocentreret til økocenteret

Derfor står vi langt hen af vejen på det samme fundament, som vi som parti blev skabt på for 10 år siden. Vi blev nemlig født ud af en analyse, der tog livtag med de grundlæggende ubalancer i vores verden.

Det kan godt være, at pengene i vid udstrækning passer, når vi kigger i det økonomiske regnskab. Men naturen er underskud. Miljøet er forurenet. Og klimaet under hastig forandring til det værre. Den sociale balance er ligeledes i uorden. Alt for mange danskere er stressede. Alt for mange unge mennesker kæmper med mentale problemer.

Alternativet blev født ud af en lyst til og et ønske om at tydeliggøre de problematikker, som de fleste af os kan se, når vi hæver blikket. Det er stadig det, der er kernen i Alternativet i mine øjne.

Vi er et frisat politisk projekt, hvor værdier og videnskab er i centrum i stedet for gamle ideologier.

Kriserne, vi oplever i disse år, er så store, at vi er nødt til at sprænge den ramme, som ideologierne er.

Der for var og er Alternativet et ideologisk nybrud. Efter et århundrede, hvor de gamle ideologier havde defineret dansk politik, blev Alternativet født som et … Ja, alternativ. Et parti, der værdisætter klimaet, naturen og omsorgen.

Det er grunden til, at jeg blev medlem af Alternativet og stadig er det i dag.

Min historie med Alternativet

Og lad mig lige tage jer med tilbage til 2014, hvor jeg meldte mig ind i vores parti. Partiet havde eksisteret i under et år, da jeg tog mit første skridt ind i Alternativet og ind i politik i det hele taget.

Det er en helt almindelig dag, på arbejde køkkenet hos cateringfirmaet Picnickurven, hvor jeg står iført min kokkeuniform og forbereder dagens frokostbestillinger.

Parallelt med afpudsning af culottestege og vask af både rucola og feldsalat kører P3 som lydtapet. I en radioavis hører jeg pludselig om det her nye politiske parti, der insisterer på at tale om klimaforandringer og klimakrise.

Den inspiration tager ved mig, og den aften beslutter jeg mig for at trodse regnen, der pisker ned over København. For Alternativet holder møde på Bremen Teater. Og jeg er nysgerrig.

Min nysgerrighed bliver belønnet. Jeg møder et parti, der med humor og empati som virkemidler italesætter klimaforandringerne som en krise. Det virker lovende – selvom det er mit absolut første møde med partipolitik.

Den aften meldte jeg mig ind i Alternativet. Siden da vokser mit engagement stødt, og inden der er gået et halvt år, er jeg kandidat til folketingsvalget i 2015. Energien er stor - det samme er mine ambitioner.

I 2018 blev jeg valgt til borgerrepræsentationen i København. Senere samme år blev jeg udpeget som Kultur- og Fritidsborgmester. I 2021 blev jeg politisk leder for partiet, og i 2022 valgt til Folketinget. Tiden er fløjet afsted. Sådan tænker jeg, at mange af jer også har det?

Arbejdstid er det nye klima

En fødselsdag er også tiden til at gøre status på, hvor vi står lige nu.

Selvom den parlamentariske situation ikke ligefrem er ideel for klimaet, naturen, velfærden, trivslen eller mange af de andre ting, vi kæmper for i Alternativet, oplever jeg alligevel, at der sker en fremgang på mange af vores vigtigste dagsordener.

Flere og flere danskere ønsker at arbejde mindre. Det bliver mere og mere tydeligt for de fleste f.eks. når de ser billeder af døde farvande i medierne, at der er brug for en progressiv klima-, miljø- og landbrugspolitik.

Derfor er det også nogle af de dagsordener, som jeg prioriterer allermest lige nu.

Kampen for lavere arbejdstid er i mine øjne sammenlignelig med, hvordan klimakampen var for os få år tilbage. Vi sagde, at klimakrisen var den vigtigste krise, og vi kom med ambitiøse målsætninger, som blev latterliggjorte og kaldt urealistiske. I dag har alle partier en holdning til klimaet og vi lagde barren for Klimaloven. Jeg er sikker på, at det bliver det samme med arbejdstiden om 4-5 år. Så vil alle sætte den ned. Selv de socialdemokrater, som er allermest arbejdspiskende lige nu.

Her i efteråret skulle vi have forhandlet om CO2-afgiften, men som I måske har set, er det lykkedes Venstre at udskyde forhandlingerne til foråret.

Det er helt afgørende, at vi får skabt en hurtig og revolutionerende omstilling af dansk landbrug - og det er en høj CO2-afgift en del af. Men den kan ikke stå alene. Derfor er jeg rigtig stolt af det jordudspil, som vi har præsenteret i denne uge i Øens Have på Refshaleøen. Jeg håber, at I har haft lejlighed til at læse det - I kan finde det på hjemmesiden.

Franciska

Alternativet med i Finansloven

Udover fødselsdagsfejring står dagen i dag også i Finanslovstegn. Vi er blandt andet glade for at have fået en handlingsplan for reparationer og penge til udvikling af bæredygtige uddannelser. Læs mere om Christina Olumekos (finansordfører) tanker om finansloven her:

Tak for sidst og tilykke

Afslutningsvist vil jeg gerne sige tak for sidst til alle jer, der deltog i halvårsmøde d. 4. november. Det var dejligt at være samlet igen og se jer alle sammen. Og særligt mærke jeres store energi og begejstring.

Endnu engang stort tillykke til os alle. Jeg glæder mig til de næste 10 år sammen med jer.

Kærlig hilsen

Franciska

Links til pressedækning af vores fødselsdag:

Berlingske:
På sin 10 års fødselsdag vil Alternativet stemple ind i en følsom debat: »Vi skaber et bedre samfund ved at gå ned i arbejdstid« (berlingske.dk)

Politiken:
For 10 år siden skjulte Uffe Elbæk en hemmelighed, som Politiken ikke opdagede trods kontor lige ved siden af - politiken.dk

Akkurat på P1:
Akkurat med Clement | Efter Geert Wilders sejr: Svinger Europa til højre? | DR LYD

Franciska i TV2 News (12 min. inde i udsendelsen):
Nyheder: 22 News, 26. november (tv2.dk)

Jyllandsposten:
De kalder sig Danmarks nye parti for landbruget. Men ikke for det landbrug,…

Fødselsdagskronik i Altinget:
Franciska Rosenkilde: Efter ti år med Alternativet er behovet for politisk forandring fortsat enormt - Altinget - Alt om politik: altinget.dk

Analyse i Altinget:
Alternativet: Selvmordskandidaten, der nægter at dø - Altinget - Alt om politik: altinget.dk

Podcasten Altinget Ajour:
I dag kan Alternativet fejre 10-års jubilæum: “Der er vist ikke mindre drama i regeringen, end der er hos os” - Altinget - Alt om politik: altinget.dk

Ritzau:
Alternativet fylder ti år: Vi har gjort klima mainstream | BT Politik - www.bt.dk

Derudover er vi også i News Room på TV2 i aften, og i Information i morgen.

3 Synes om

Jeg siger også tillykke til os selv! Jeg meldte mig ind dagen efter at partiet blev stiftet, og har således fuldt udviklingen hele vejen igennem. Her er hovedtrækkene, set med mine øjne:

Vi har haft en stor krise, som truede med at tage livet af os. Selv vores leder, Uffe Elbæk, forlod partiet. Så kan det næsten ikke blive værre. Men vi overlevede, og lever i dag i bedste velgående. Jeg synes at partiet, på trods af diverse ændringer undervejs, stadig ligger ret tæt på det oprindelige parti, og er tro imod sine idealer. Antallet af mandater i folketinget er også nogenlunde stabilt, nemlig et sted imellem 5 og 9 - bortset fra en periode, hvor vi kun havde én tilbage, fordi de andre MF’er havde forladt partiet. En stor tak til Torsten Gejl. Uden ham havde vi næppe overlevet.

På visse punkter er partiet faktisk blevet bedre. Oprindelig var det tanken at vi skulle være et midterparti, ligesom de Radikale, som stifterne kom fra. Men gradvist har partiet bevæget sig mod venstre. Det mener jeg er det naturlige sted for Alternativet, idet miljøproblemerne bedst kan løses udfra venstrefløjs-ideologier. Højrefløjen er mest optaget af at maksimere væksten, til gavn for landets økonomi. Men det er samtidig væksten, som ødelægger miljøet. Dette skaber en uoverstigelig interessemodsætning for især højrefløjspartierne. Hvis de vil gøre noget effektivt for at løse miljøproblemerne (incl. klimakrisen), så kommer det uvægerligt til at gå ud over væksten. Hele den sociale dimension ligger selvfølgelig også bedst til venstrefløjen.

Vi er med rette stolte af at vi har sat klimadagsordenen. Og vi har sat en ny dagsorden, som vi også håber vil blive mainstream en dag, nemlig en nedsættelse af arbejdstiden. Jeg vil benytte lejligheden til at foreslå en tredje dagsorden for vores progressive parti:

Vi siger ofte at klimakrisen er det største problem, som menneskeheden står overfor i dag. Men det er ikke helt rigtigt. Vi står faktisk overfor et endnu større problem, nemlig faren for at der skal komme en atomkrig. USA og Rusland er hver i besiddelse af 5-6.000 atomsprænghoveder. Det er tilstrækkeligt til at bombe civilisationen tilbage til stenalderen. Jeg forstår ikke hvordan folk kan være ligeglade, og bare lade som om atomvåbnene ikke eksisterer. Putin er vanvittig. Trump er vanvittig (hvis han bliver genvalgt). Det er bestemt ikke usandsynligt at der kommer en atomkrig i vores levetid.

Kampen for en verden uden atomvåben er den absolut vigtigste kamp vi kan kæmpe. Selv klimakrisen blegner i sammenligning. Hvorfor tager Alternativet ikke kampen op? Vi er ikke kun et miljøparti, men et progressivt parti, som har fingeren på pulsen. I modsætning til de andre partier forsøger vi faktisk at løse de grundlæggende problemer, som vores samfund står overfor.

Men vi har jo ikke atomvåben i Danmark, så hvad kan vi gøre? Der er én ting vi kan gøre: Vi kan underskrive ”Traktaten om forbud mod atomvåben”. Indtil videre har 93 lande skrevet under. Desværre er det næsten udelukkende tredjeverdenslande. Lad os blive et foregangsland på dette område, ved at være det første NATO-land, som underskriver traktaten. Lad os trække NATO ind i traktaten. Det vil i hvert fald skabe debat i NATO, og så sætter vi også dagsordenen der. USA vil utvivlsomt stritte imod, men det er på tide at vi europæere tager bladet fra munden. På denne måde kan vi få stor indflydelse, og yde et vægtigt bidrag til at eliminere atomkrigsfaren. Det er det eneste rigtige at gøre.

En meningsmåling fra 2020 viser at 77 % af danskerne ønsker at vi skal underskrive traktaten. Kun 7 % svarede nej. Så det er en klar vindersag.

www.icanw.org/nato_poll_2021.

1 Synes om

Ja, da - og mega tillykke og tak til alle, som har været med på et eller andet tidspunkt i denne manifestation om forandring skridt for skridt…

Har lige set Newsroom og blev så glad for at se den psykologiske oplagthed og kommunikative præcision fra dig, Franciska - herunder også en varsling om fokus på 30 timers arbejdsuge - også fra bredden i det øvrige folketing om nok en femårs tid! Baggrunden er selvfølgelig at opnå en mindre klimabelastning.
Og så til atomkrig - måske har Carl også en pointe (som ovenfor beskrevet) som vi er nødt til også at være firstmower på…

Kærlig hilsen
Gunhild :green_heart: :green_heart: :green_heart: :green_heart: :green_heart: :green_heart: :green_heart: :green_heart: :green_heart: :green_heart:

1 Synes om

Lippert spurgte i News Room på TV2 i aften hvorfor de grønne vælgere ikke bakker op om Å, men i stedet foretrækker EL og SF?
Hvor er Alternativet i den offentlige debat?
Hvis ikke vælgerne kan se og høre Alternativet i medierne, så forsvinder partiet ud af bevidstheden - og Folketinget
Der er virkelig meget brug for en informationstrategi, der sætter Alternativet på den politiske dagsorden inden det er for sent.