Tillid og demokrati - ny værdi og ny bundlinje

MÅ JEG opfordre os alle sammen til at snakke politik igen.

Det er nu blevet mandag, og vi har haft en uge til at rase, råbe og skige i, og det er der mange af os, der har haft brug for.

Men hvis vi ikke alle besinder os, og bruger vores tid til at tale politik igen, så dør partiet.

Vi er så meget bedre end det billede, medierne tegner af os. De borgerlige har skrevet nekrologen over partiet, det har fx. Politiken ikke helt turdet gøre endnu.

Til landsmødet kunne jeg godt se værdien “Tillid” tilføjet, så vi har syv værdier. Og værdien kunne passende kobles til tillid til de ledige, tillid til det offentlige, tillid til at folkeskolerne, osv. Så vi kunne slå et slag for, at vi er partiet, der har tillid til, at folk vil og kan deres arbejde, og at folk vil og kan tage et arbejde, hvis de er ledige.

Til landsmødet kunne man også overveje, om Mira Issa Blochs forslag om en ekstra bundlinje - en demokratisk - kunne tilføjes de tre øvrige. Der er ganske vist noget retorisk godt ved kun at have tre bundlinjer. Men firetallet forbindes ofte med helheder. Og som jeg forstår demokrati-bundlinjen, handler det om, at vi skal sikre os, at de grupper, et politisk forslag rammer, skal inddrages i politikudviklingen. Her er Torsten Gejls arbejde med hjemløses problematikker fuldstændig forbilledlig, hvor de hjemløse simpelthen er blevet inddraget i det arbejde, Torsten har lavet med en hjemløsepolitik.

At tilføje “Tillid” til værdierne og tilføje en bundlinje til de tre øvige - en demokratisk - vil nok opleves som vovet af mange, men ville også sende et klart signal om, hvor vi er nu.

6 Synes om

Du har ikke forstået det. Det handler ikke om at diktere, at nogen skal vise tillid.

Det handler om, at tillid er en værdi, vi bruger, når vi laver lovforslag. For eksempel tillid til de ledige.

1 Synes om

Rigtig godt med fire bundlinjer: Tak til Mira og Tak til dig, Juma for at bringe den ind i dialogen igen. Den demokratiske bundlinje har jo meget tydelig vist sin skyggeside i Alternativet, også efter valget den 1. februar…
Mange mange tak for et meget relevant forslag. Det med tillid har Hanne gjort rede for to gange nedenfor, og det er jeg enig med hende i.

Kærlig hilsen Gunhild

1 Synes om

Nå, altså overfor :slightly_smiling_face:

Du kan sige det samme om vores andre værdier, fx. empati.

“men man skal ikke lovgive på baggrund af følelser og empati, men på baggrund af fakta og jura”

Enten har du ikke forstået min pointe, eller også ønsker du alle vores værdier afskaffet.

Det kunne du jo bare have skrevet.

Det ønsker jeg altså ikke…

:slightly_smiling_face:Kære Hanne
Sort / hvid - tankegang ønsker jeg at modvirke. Det at være rask, mener jeg er et subjektivt begreb. Der er i mine øjne mange måder at være rask på - og nok også at være syg på…

Jeg mener, at vores seks værdier er gode guidelines og desuden, at vi kan have glæde af ikke at sætte alt på ét bræt. Jeg ønsker at skabe ro om vores seks værdier i Alternativet. At trække vejret stille og roligt for at skabe plads til tanken, som så kan lede følelsen…

Kærlig hilsen
Gunhild :heart_eyes: :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

Lidt svært at gennemskue en tråd, hvor halvdelen af opslag er trukket tilbage. :thinking:

Juma, kan du forklare, hvor du ser forskellen mellem en demokratisk bundlinje og en generel fokus på “ny politisk kultur”?

Det er der sikkert, men jeg kom, allerede da Mira brugte det første gang, til at tænke på ‘ny politisk kultur’ som en overskrift for de tre bundlinjer - og ser den samlede pakke som en fokus på demokrati, uden at det behøver at være en bundlinje.

Måske kan jeg forklare mine tanker bedre en gang, hvor jeg er mindre træt. :wink:

1 Synes om

Det er gået op for mig, at vi ikke alle er helt enige i, hvorvidt værdierne “bare” er et politisk værktøj, som jeg selv mener, eller det rækker videre end det. Endvidere er værdien “demokrati” også et ord, som har mange betydninger, så jeg kommer sikkert ikke til at foreslå tilføjelsen til landsmødet. Andre kan jo godt gøre det.

For at svare på spørgsmålet, havde jeg selv tænkt på følgende, men det kan jo også have andre prædikater end “demokrati”:

Vil jeg selv kunne leve med at blive ramt af politikken/lovforslaget, hvis jeg skulle være i målgruppen?

Her kan vi lade os inspirere af John Rawls tankeeksperiment fra 1971, som burde være obligatorisk at lave politik efter.

Man skal forestille sig den hypotetiske situation, at vi ikke kender vores fødested, køn, sociale status eller plads i samfundets hierarki. Hvordan ville vi indrette verden, hvis vi ikke vidste noget om vores egen situation eller geografiske placering? Det er et effektfuldt tankeeksperiment, der sikrer, at vi stræber efter en fair og retfærdig verdensorden.

2 Synes om

:heart_eyes:Juma Kruse - Helt fair og i orden med at trække tilbage. Men hvis ikke demokratiet består, så ved jeg egentlig ikke, hvad der ellers skulle bestå?! Diktatur, nej!

Og selvfølgelig må der gælde det **samme værdisæt - “internt” som “eksternt”! (Globalisering, holisme…) - Jeg håber virkelig ikke, at vi gør en modsætning her/der.

Drop alt det med nye, smarte navne til Alternativet ! Det, der gælder nu, er: Demokrati, frimod, udholdenhed og samme frekvens! Så kommer tilliden helt af sig selv - husk her, hvad Hanne på-skrev så fint: “Man kan ikke diktere tillid”. Rigtig godt med borgerinddragelse, der hvor love gør en forskel på menneskers hverdag: Demokrati!

Kærlig hilsen
Gunhild :heart_eyes:

1 Synes om

Det er det gode ved Alternativet, men det navn døde med Uffe, og snak og ingen handling, så går alting i stå, Tillid kommer af handling ikke af snak. Du har da vist glemt vores nye kampsang?

1 Synes om

Kære Finnlaus: “Dont Worry Be Happy”. Tak fordi du holder vagt med venlig-kampsangen. Og så vil jeg tilføje, at også ord er handlinger: Uffe Elbæk har hverken patent på “Alternativet”, værdibaseret ledelse/kommunikation og demokrati.
“Dont Worry be Happy” :smiling_face_with_three_hearts: :heart_eyes:
Kærlig hilsen
Gunfight!

Jeg har hverken skrevet, at vi skulle droppe demokratiet eller at vi skulle skifte navn.

Du er ikke særlig godt til at læse mine indlæg.

Nå, da da - Denne holdning kan jeg selvfølgelig ikke tage fra dig :smiling_face_with_three_hearts:

Blot sige, at jeg mener, at kommunikation er et fælles anliggende - mere end " dit og mit".

Det er rigtigt, at du ikke har foreslået et nyt navn. Det er jeg glad for, at du pointerer :heart_eyes: :smiling_face_with_three_hearts: