MÅ JEG opfordre os alle sammen til at snakke politik igen.
Det er nu blevet mandag, og vi har haft en uge til at rase, råbe og skige i, og det er der mange af os, der har haft brug for.
Men hvis vi ikke alle besinder os, og bruger vores tid til at tale politik igen, så dør partiet.
Vi er så meget bedre end det billede, medierne tegner af os. De borgerlige har skrevet nekrologen over partiet, det har fx. Politiken ikke helt turdet gøre endnu.
Til landsmødet kunne jeg godt se værdien “Tillid” tilføjet, så vi har syv værdier. Og værdien kunne passende kobles til tillid til de ledige, tillid til det offentlige, tillid til at folkeskolerne, osv. Så vi kunne slå et slag for, at vi er partiet, der har tillid til, at folk vil og kan deres arbejde, og at folk vil og kan tage et arbejde, hvis de er ledige.
Til landsmødet kunne man også overveje, om Mira Issa Blochs forslag om en ekstra bundlinje - en demokratisk - kunne tilføjes de tre øvrige. Der er ganske vist noget retorisk godt ved kun at have tre bundlinjer. Men firetallet forbindes ofte med helheder. Og som jeg forstår demokrati-bundlinjen, handler det om, at vi skal sikre os, at de grupper, et politisk forslag rammer, skal inddrages i politikudviklingen. Her er Torsten Gejls arbejde med hjemløses problematikker fuldstændig forbilledlig, hvor de hjemløse simpelthen er blevet inddraget i det arbejde, Torsten har lavet med en hjemløsepolitik.
At tilføje “Tillid” til værdierne og tilføje en bundlinje til de tre øvige - en demokratisk - vil nok opleves som vovet af mange, men ville også sende et klart signal om, hvor vi er nu.