Svært at føre en intern debat her på siden

Faktisk har jeg flere gange ønsket at tilkendegive min uforgribelige mening om det ene eller det andet, men det synes at være endog overordentlig vanskeligt at komme til orde på en naturlig måde her på dialogsiderne. Det er ligesom at vi skal være så forsigtige med hvad vi siger, at al kritik af vores folkevalgte må forstumme. Jeg læser et sted at det meste foregår på Facebook, men jeg er ikke nogen fan af Facebook. Nå, men nu har jeg da opdaget “Slyngelstuen”…

Som medlem bliver jeg rigeligt begavet med Uffes nyhedsbreve og får alle de mange peptalks. Det er alt sammen meget fint, men jeg har nogle kvababbelser over ført politik som jeg gerne ville tilkendegive, og hvordan det gøres, er straks mindre indlysende…

Jeg savner også intern dialog omkring valgresultatet - det er som om alt bare er i den skønneste orden, nu da vi lige kom over spærregrænsen. Der mener jeg der bør foretages analyser omkring hvem der har gjort hvad, om hvorfor Alternativets profil er svækket, og hvad der kan gøres for at få vendt skuden. Det virker på mig grotesk at det på trods af stor mediedækning om klima er lykkedes Alternativet at tabe et klimavalg.

Faktisk virker partiorganisationen rodet og tillukket, men det er nok bare en fornemmelse… Det var måske naturligt for et nyt parti, men nu er vi på den anden side af folketingsvalg nr. 2. Er der slet ingen der ønsker intern debat om ført politik?

Mvh Kristian

5 Synes om

Det er ligesom at vi skal være så forsigtige med hvad vi siger, at al kritik af vores folkevalgte må forstumme

Sådan bør det ikke være. Er det noget, du har oplevet herinde?

Jeg læser et sted at det meste foregår på Facebook, men jeg er ikke nogen fan af Facebook

Ja… sådan har det været de sidste fire år, desværre. Jeg lover, at jeg i hvert fald nok lige skal give det ekstra opmærksomhed i de kommende måneder. For at få samtalen væk fra Facebook kræver det i sær, at tillidsvalgte tager teten og først og fremmest kommunikerer her.

Derudover kan du og andre kontakte jeres lokale HB repræsentant og eventuelt også gøre dem opmærksomme på udfordringerne (AlleOs // Alternativet)

Jeg ved, at der bliver evalueret en del internt i sekretariaterne og i kredsene – hold øje med sidstnævnte og hop med. Jeg håber selv, at sekretariaternes evaluering offentliggøres og at der derudover inviteres til bred inddragelse (det er jeg sikker på, kommer til at ske).

Er der slet ingen der ønsker intern debat om ført politik?

Jo, det tror jeg helt sikkert. Der er masser af debat i det analoge liv i lokalforeningerne. Digitalt halter vi her på vores egen platform.

3 Synes om

Mange tak for dit svar, @huulbaek

Det første man får kig til når man går i gang med at skrive, er den gule seddel med “Det er godt med kritik, men husk at kritisere ideer , ikke personer.” Derfra er det ganske vanskeligt at føre en konstruktiv dialog. Kritik kan jo være positiv og negativ, saglig og usaglig. Det er vel tonen og indholdet i debatten det kommer an på? Ellers bliver al dialog en øvelse i hvordan man undgår at blive personlig. Folkevalgte er offentlige personer som må have deres meningers mod - hvis de ikke kan tåle debat med baglandet, mener jeg vi er blevet for berøringsangste.

Fire år er rigtig lang tid. Jeg håber de tillidsvalgte forstår hvor svært det er at komme i gang, og at den nuværende lukkethed/utilgængelighed skader entusiasmen og baglandet som helhed. Udadtil er Alternativet det mest åbne parti, men i realiteten er det op ad bakke.

2 Synes om

“Anonym51” er undertegnede, som har det lidt svært med login/logud procedurerne. Det beklager jeg.

Kristian

Det ville være dejligt, hvis en sektion af Dialog kunne blive reserveret til medlemmers interne kommunikation.

3 Synes om

Det kunne være en mulighed. Men ville det ikke gå imod vores løfter om fuld åbenhed?

Ja, ligesom for alle andre partier er der til tider intern uenighed i vores parti. Og ja, til tider kan pressen tage intern uenighed op, til kortsigtet skade for partiet.

Men på den lange bane tror jeg den fulde åbenhed er en fordel for os, og i længden mere end opvejer de små skader offentlig uenighed kunne give.

1 Synes om

Der er forskel på åbenhed og fuld åbenhed.

Er det ikke muligt at have en fortrolig samtale mellem mennesker?

Eller i dette tilfælde mellem medlemmer?

4 Synes om

Det findes allerede her: https://dialog.alternativet.dk/c/medlemsomrade/alternativets-organisation-og-procedurer

2 Synes om

Tak Thomas :blush:
Det har jeg ikke været opmærksom på

1 Synes om

Tilbage til diskussionen om lukkethed:

Jeg er enig i, at Facebook ikke er et sted at diskutere Alternativets forhold. Den diskussion skulle gerne være her.

Der er en del af de tillidsvalgte, der end ikke kan finde ud af at logge på AlleOs. Selv nogle af de, der var med til at stifte Alternativet.

Vi savner introduktion til nye medlemmer, så nye medlemmer fra start bliver opmærksomme på det væld af informationer og kontakter, de kan få, ved at bruge AlleOs og Dialog.

Vi savner tillidsmandskurser for de valgte.

Begge dele gerne udarbejdet af Landssekretariatet.

Men vi har haft 4 valg på 19 måneder! Dette har tappet kræfter og tid ud af alle involverede. Både frivillige og ansatte. Døgnet har stadig kun 24 timer.

I de kommende år får vi forhåbentlig tid til at få samlet op på vores baglande og organisation.

Men lige nu er mange af os, der har været aktive, stadig ved at “rydde op” efter valget. De sidste regninger sksl betales. Alt det, der blev sat til side, skal samles op. Der skal evalueres i mange dele af organisationen - mange går på sommerferie om nogle få dage, noget må måske vente. Selv om jeg godt forstår utålmodigheden.

Måske kan nogle af jer oprette emnet EVALUERING i medlemsområdet, som Thomas gav link til?

Jeg har selv været en del af kampagneorganisationen i Kbh Omegn - og vi er flade af træthed. Trænger i den grad til restitution - og også opsamling på privat efterslæb.

ALT er blevet tilsidesat på grund af valget.

Men venner: Ønsk os også lige tillykke! I Kbh Omegns Storkreds er vi kun ca. 630 medlemmer. Vi havde et mandat fra 2015 - og vi beholdt vores mandat i 2019.

4 Synes om

Kunne man opfordre alle partiforeninger til at holde møder, hvor de evaluerer valget og kommer med ideer til, hvordan partiet skal agere nu, hvor vi er i en anden position end direkte opposition.
Hvis ledelsen samlede alle disse indlæg til en drøftelse om, hvad der rører sig rundt omkring i landet, ville det måske motivere til decentrale diskussioner.
Venlig hilsen
Marianne Bentsen Silkeborg

1 Synes om

Jeg er meget enig i nogle af de observationer der i den her tråd.
Jeg er meget nyt medlem af Alternativet (meldte mig ind 27/04/2019), og jeg savner i høj grad to ting:
Bedre introduktion - Man får en velkomstmail der opfordrer til at opdatere sin profil på AlleOs, men dialog bliver slet ikke nævn i velkomstmail, og finder man alligevel vej herind er forummet meget uoverskueligt. I mine øjne er der alt for mange kategorier, og dårlige muligheder for at finde noget relevant.
Bedre brug af Dialog - Med de ovenstående ting nævnt, så er Dialog stadig et godt værktøj, så jeg synes det er en skam det ikke bliver brugt mere. Jeg tjekkede det dagligt den første måned jeg var medlem, og under valget, men udover nyhedsopdateringer fra lokalforeninger, sker der ikke ret meget spændende herinde. Jeg havde håbet der ville blive diskuteret og informeret om klima, og diskuteret løsninger og forslag.

3 Synes om

Vedr. Dialog:

Der er også diskussioner om bl.a. klima under de forskellige politikområder. Herunder OGSÅ steder, du måske ikke tænker over det.

Fordi klimapolitik jo skal konkretiseres!

Hvordan gør vi? Hvor er der noget at hente?

En del af klimapolitikken handler meget konkret om byggeri og boliger, der udleder 40% af vores Co2.
• Dette handler også om Almenboligpolitik - ca 20% af boligerne i Danmark.
• Som også handler om "ghetto"pakken.

Ud over “Ghetto”-pakkens åbenlyst racistisiske elementer og forfølgelsen af fattige borgere, så får "Ghetto"pakken negative konsekvenser for Danmarks ca. 1 million almene beboere og negative konsekvenser for mulighederne for at reducere Co2 udslip mv.

Ifølge aftalen om financiering af pakken - så skal almene beboere sparepenge i Landsbyggefonden bruges til at financiere "Ghetto"pakken. Altså: Almene beboere skal betale for menneskejagt på almene beboere.

Betydningen i forhold til klimaet:
Folketinget (undtagen Alternativet og Enhedslisten) har aftalt at stjæle de almene beboeres sparepenge, som vi skulle have brugt til renoveringer og energirenoveringer.

Der skal forhandles boligforlig til efteråret. Dette indgår heri.

Foreløbig er det “interessant” at se konsekvenserne af “Ghetto”-pakken. Det har jeg skrevet om her:

hvor du også kan læse mere om almenboligpolitik.

1 Synes om

Nu er der oprettet en tråd i medlemsområdet, hvor I kan evaluere folketingsvalget og diskutere internt med andre medlemmer.

I kan finde den her:

https://dialog.alternativet.dk/t/evaluering-ft-valg-2019/10626?u=christine

Der er oprettet en tilsvarende til evaluering af EuropaParlamentsvalget. Den kan I finde her:

https://dialog.alternativet.dk/t/evaluering-ep-valg-2019/10627?u=christine