Staten og kommunerne. - økonomi og opgaver

Hej Christa,

Den er jeg på dette tidspunkt ikke med på, men vi kan jo diskutere det i et spor for sig. Risikoen er, at det fører til en afmontering af den offentligt finansierede velfærdsstat.

MH

(Vedhæftning mh.vcf mangler)

(Vedhæftning mh.vcf mangler)

Ja, Simon. jeg ville gerne modtage syn for sagen

Kære Mikael!
20 milliarder, ok det burde Mette Frederiksen kunne finde…
Obs - Hvordan kommer du egentlig frem til det beløb?

Simon, jeg tror, at du har en vigtig pointe i, det med at institutioner med stor grad af frihed også kukker sig om sig selv.Og lukkethed bringer hverken gennemsigtighed og måske heller ikke udvikling, pga, netop lukketheden. Det har jeg set flere gange i Friskoleverdenen…Desværre. men der er nok en indbygget konstruktionsrisiko…

Nettotab efter de årlige 2%s besparelser i form af omprioriteringsbidrag. (fratrukket et gættet tilbageløb)

Simon, jeg vil gerne have tilsendt en fil om KRPs forslag, sådan som du tilbyder ovenfor.
Hej fra Gunhild

Simon, jeg vil gerne have tilsendt en fil om KRPs forslag, sådan som du tilbyder ovenfor.
Hej fra Gunhild

Hej Kære Mikael, Christa, Bjarne og Simon samt undertegnede - måske en pentagongruppe! Væk fra vanetænkning og hen til klartænkning!

Allerførst tak Michael for at tage initiativet til at skrive på dialog om emnet. Dernæst tak for inspiration fra gruppen i øvrigt.
Jeg trives med at mødes i fysisk øjenhøjde og forinden at have læst om emnet samt muligvis at have forberedt oplæg.
Der er kommunalvalg om godt to år, så vi har tid til politisk udviklingsarbejde. Jeg foreslår, at vi fysisk mødes fem gange i løbet 2024. Vi kunne på skift stå for dagsorden og mødested af ca. 4 timers varighed.
Kan I hver især se perspektivet - vil du være med til det?
Og hvis andre får interesse i at være med er min holdning: Åbenhed, selvfølgelig! Og jeg er selvfølgelig også åben for andre metoder, blot vi mødes fysik og ikke for tit :hugs:

Kærlig hilsen
Gunhild

Den er jeg med på

1 Synes om

Hej Simon!

Mange tak for tilsendte, som jeg nu har læst med interesse. Spændende at få udfordret tankerne om, hvordan man kunne skrue velfærdssamfundet sammen på en ny måde. (KRP bruger i øvrigt konsekvent begrebet “velfærdsstaten”…

Mht. hans innovationstanker om micro-virksomheder eller kooperative arbejdsfællesskaber, så mener jeg klart, at han har en pointe mht. flad struktur og metodefrihed for at fremme motivation i opgaveløsningerne.

Omvendt så ligger der en stor risiko mht. den virtuelle koncern, der skulle fremme stabilisatorer og gennemsigtighed , fx med henblik på bench- marking- data. fordi, som jeg forstår forslaget, så vil den virtuelle koncern komme til at bygge sine data på professionelle (private) serviceleverandørers indberetninger. (Tilkøb af serviceleverandørydelser grundet de små arbejdsfællesskaber)Og hvad mon disse ydelser ville komme til at koste?

Desværre er man jo i ejendomsvurderingssystemet indtil videre endt med at betale ca. 2 mia. kr. til private IT-konsulenter (Man havde i 2015 budgetteret med 86 mio. kr., ifølge TV 2.)

Et system, som endnu ikke virker…Det offentlige bliver meget sårbar, når private aktører får for meget magt set med mine øjne. Fx kunne TV 2 (i dag kl. ca. 12) ikke få de seks private IT firmaer til at svare på, hvilke ydelser de havde leveret til Skatteministeriet…

Så tror jeg mere på uddannelsesministerens forslag om at frisætte skolerne og skolebestyrelserne, velvidende at det er forældrene - altså “kunderne”, som har stemmeflertallet, hvis de arbejder sammen.

Glæder mig til at høre din mening om forslaget fra KRP.

Hej fra Gunhild

Senere på dagen blev det dog til en budgettering på hele 96 mio. kr. i stedet for 86 mio. kr. (måske har jeg hørt forkert tidligere på dagen?) Dog er der stadig et stykke “vej” til 2 mia. kr.