Spørge- og lyttetime om årsmødet og vedtægter 25. maj

Jeg forstår ikke helt problemet. Der står jo ikke noget om at de kandidater som har stillet op ikke kan stille op mere, men blot at hvis denne gruppe af mennesker mener at der ikke er nok bredde, så må de ud og prikke nogle skuldre. Det er vel stadig dem der stemmer der beslutter hvem af dem der skal vælges?

1 Synes om

Det er selvsagt en ærlig sag, det du deler, hvilket jeg har stor forståelse for. Fra mit synspunkt er det bekymrende, når nu det lige præcist var i forbindelse med vedtægterne og valg af kandidater, at vi alle skulle så grueligt meget igennem i storkreds østjylland, at det er hér vi ikke er ultraskarpe. For vi ønsker jo ikke at stå i den samme, eller en lignende situation fremadrettet. Vi ønsker jo ikke at der skal herske tvivl om medlemmernes ønsker, når de stemmer kandidater ind. Hvis det eneste vi så gør, er at sætte mekanismer ind for at kunne bremse en kandidat “ovenfra”, og ikke samtidigt gør processen 100% gennemsigtig for medlemmerne, så mister disse jo tillid til at deres mening samt stemme tæller.

Der skal både være eksterne og interne medlemmer af Evalueringsrådet, ganske som du skriver.

Jeg ved ikke om du er på Facebook, men der foregår fra tid til anden ganske heftige diskussioner om hvorvidt ledelsen handler i overensstemmelse med vores værdier og dogmer eller ej. Vedtægtsudvalget har ikke været i tvivl om at der nok skal være nogle “værdi-revisorer” blandt medlemmerne, - og derfor har vi pointeret at det kun er principielle ting, rådet kan tage op. Så vi har med andre ord ikke haft tanken at de interne medlemmer ville forsvare nærmere end undersøge.

De eksterne skal fortsat undersøge den eksternt rettede adfærd - den ønsker vi på ingen måde at lægge bånd på. Der er stadig det samme ønske om gennemsigtighed, nu er den blot dobbelt: eksterne og internt.

Tak for halvanden time med gode svar. Jeg må smutte nu.

Thomas, jeg tror du har vendt det på hovedet. Det er medlemmerne, der vælger blandt aspiranterne, og kandidatudvalget har ansvar for at sikre, at de alle er uddannede i vores værdier etc.

Jeg vil gerne drøfte dette yderligere, men nu min bedre halvdel har timet aftensmaden efter af Spørge-lyttetimen var slut nu, så nu vil jeg vægte den sociale bundlinje lidt, og prioritere min familie.

Kommer du til mødet fredag, Thomas? du kan køre med mig fra Horsens, hvis det har interesse. Ca. 15.15.

hvis I fortsætter debatten, skal jeg selvfølgelig nok følge op bagefter - nu tager jeg bare en timeout :slight_smile:

Velbekomme og tusinde tak fordi du var med :slight_smile:

Hej Thomas

Der er helt med vilje IKKE en screeningmekanisme i vedtægterne.

Kandidatudvalget kan ikke begrænse et kandidatfelt, kun udvide.

Hej Thomas

Tillader mig lige at svare her, selv om jeg er en dag bagud :slight_smile:

Det kommer an på om man vælger sine kandidater på et årsmøde eller et opstillings møde, ved det første er man låst af de bestemmelser der gælder for indkaldelse til årsmøder/ekstra ordinær årsmøde.
Ved brug af opstillings møde modelle, som vi forslå nu, så er dette stk. indført for at kunne skaffe kandidater inden valget, fx hvis en kommuneforening først bliver dannet i maj 17, så må man sige det er nødvendig at indkalde et opstillings møde for at vælge kandidater til KV17, (hvis man har nogle kandidater), kan også ske at nogen tækker sig af forskellige årsager, det vil nok i praktisk komme til at virke som en form for supplerings valg.

Ivan medlem af vedtægts gruppe

Hej med jer. :relaxed:

Mange tak for jeres svar. Helt vildt skønt :relaxed:

Jeg har et par yderligere spørgsmål så.

Nis: hvorfor fremgår det så ikke tydeligt af teksten? Hvis jeg forestiller
mig et menigt medlem i et kandidatudvalg, får en mail fra et højerestående
medlem, om at den og den kandidat ikke skal være med, hvad vil det medlem
så gøre? Og ville den tekst der er skrevet, kunne tolkes sådan at
kandidaten kan “gåes”? Har svært ved at forstå at det ikke står skrevet,
hvis det er det i mener. Mening?

Hej Ivan.

Tak fordi du tog dig tid til at uddybe.

Jeg er nysgerrig efter hvorfor det er skrevet ind, hvis det reelt er en supplerende mulighed, som har været der hele tiden, og nu så hedder noget andet. Hvad er tankerne bag?

Mvh Thomas

Kære Thomas,

Det fremgår ikke fordi kandidatudvalgene skal fastlægge deres egen måde at arbejde på - en forretningsorden (det står i vedtægterne). VI har ikke ønsket at bestemme det central fra - blot sige, at opgaven ikke skal ligge i storkredsbestyrelsen (fordi de har nok) og fordi det giver mening at det er kommuneforeninger og storkredsforening sammen.

Jeg håber at alle kan finde en organisering og arbejdsform i deres kandidatudvalg, som de mener er rigtig for Alternativet.

Smil herfra,

Nis