Spørge- og lyttetime om årsmødet og vedtægter 19. maj

Her bliver der mulighed for at chatte med en fra Landssekretariatet og/eller HB om årsmødet samt med medlemmer fra Vedtægtsudvalget om vedtægtsforslagene fra udvalget torsdag d. 19. maj kl. 20.00 - 21.30.
Der er samme mulighed igen onsdag d. 25. maj kl. 17.30 - 18.45.
Derudover er der arrangeret slyngestue fredag d. 27. maj i Fyns lokaler i Odense ang. vedtægter. Mere information derom findes i indkaldelsen.

1 Synes om

Er det muligt at komme med ændrings forslag til de fremsatte forslag?

Det vil først være muligt at komme med ændringsforslag inden tidsfristen for det næste Landsmøde. De forslag der skal stemmes om d. 28. maj kan man ikke nå at lave ændringer til forinden.

@Nils1 jeg er blevet spurgt på FB hvornår mødet fredag aften d. 27.5. i vores lokaler i Nørregade i Odense starter. Kan du oplyse det?

Det finder sted d. 27. maj fra kl. 18:00 – 21:00 i Alternativets lokaler i Odense, Nørregade 71, 2. th. Tilmeld jer til nis.benn@alternativet.dk,

1 Synes om

Hvor mange tilmeldte er vi indtil videre?

Tæt på 600 - det er super

2 Synes om

Jeg synes det er ret svært at overskue, hvilke scenarier der er i forhold til valget til HB. Har I nogen idé om, hvilket udfald der er det mest sandsynlige?

Hej Thomas,

Du har ret - det er komplekst - det er ikke min rolle at komme med bud.

vh Nils

Jeg vil nødig heller spå om udfaldet af de forskellige ændringsforslag. Blot konstatere, at vi der egentlig er valgt for 2 år og som ønsker at fortsætte har valgt at opstille igen.
Morten Krohn

Jeg er enig, og jeg forstår faktisk ikke det brev vi fik i går. Jeg forstår ikke alle scenarierne omkring Mortens kandidatur/opretholdelse af mandat. Jeg ville ønske, at præmisserne var skrevet op på forhånd, som i et godt gammeldags matematisk bevis :wink:

Hvis jeg så skal adressere dit spørgsmål til det mest sandsynlige udfald må jeg som Nils også trække lidt i håndbremsen. Generelt har vi i udvalget oplevet en MEGET stor debatlyst omkring HBs sammensætning. Der er MANGE der har ønsket en stærkere geografisk forankring end det, vi har lagt op til. Det gælder særligt i de medlemstynde egne, men vi har også mødt ønsket i København. Jeg kan dog godt have min tvivl om at 2/3 af del deltagende medlemmer ønsker at de medlemstunge storkredse mister relativ (pr medlem) indflydelse i HB set i forhold til de medlemslette storkredse, så min personlige vurdering er at 21-personers forslaget om HB vil have svært ved at blive vedtaget. HVIS det bliver vedtaget kan det jo først træde i kraft til næste år, og så skal vi vælge HB i år efter de gældende vedtægter.

Vedtægtsudvalget har forsøgt at imødekomme ønsket om større geografisk spredning ved at indføre princippet om geografiske stemmer, og jeg tror egentlig at dette er en form for “mangfoldighedsstimulering” som mange har sympati for. Så jeg vil ikke være overrasket hvis det forslag går igennem.

Når det handler om 1 årige og 2 årige valgperioder i HB, er udvalget indstillet på at trække forslaget om 2 årige perioder, men vi ved jo ikke om det bliver opretholdt af et medlem. Men netop dette forhold har store konsekvenser i forhold til selve valghandlingen.

… var det et svar, du kunne bruge til noget, @huulbaek?

Ja, @astridcarl, det er et fint svar. Selvom jeg ikke er sikker på, at jeg blev klogere. :slight_smile:

:slight_smile:

klogere… det er vi først d. 28. :slight_smile: Hvis jeg kunne spå om fremtiden… tjae, så ville meget se anderledes ud :smiley:

1 Synes om

Jamen @Nils1så har jeg da selv et spørgsmål: bliver kandidaterne til HB præsenteret på årsmødet (og hvordan), eller er der kun deres online præsentationsmateriale at tage bestik af? hvordan foregår det?

1 Synes om

Hehehe - det afhænger lidt af hvilke vedtægter der bliver godkendt på dagen. er der fx direkte valg til forperson eller kostituering. Foruden det elektroniske materiale som er tilgængeligt vil kandidaterne kunne præsentere sig selv. Desuden er kandidaterne i frokostpausen tilgængelige i slyngelstuen.

Håber det hjalp - processen er stadig under udvikling.

vh Nils

Hmm, det lyder som om I sætter vinger på mens I flyver. Jeg er nemlig blevet spurgt tidligere, uden at kunne svare :wink: Men godt at vide :slight_smile:

Tak for svar.

1 Synes om

Så siger jeg tak for i aften :slight_smile:

Der er en enkelt Spørge- og Lyttetime om årsmøde og vedtægtsændringsforslag mere inden årsmødet, og det er på onsdag d. 25. maj kl. 17.30 - 18.45.

KH
Astrid