Social værnepligt for alle unge

Dette forslag kunne ligge under flere kategorier, så jeg håber, det er landet under den “mest” rigtige.
Jeg har længe gået med en ide om at det kunne være interessant at arbejde med en social værnepligt for alle unge. Dvs. at alle unge, kvinder og mænd, i en periode (værnepligten lige nu er 4 måneder, så man kunne jo arbejde med denne tidsperiode) - hvor man gør et stykke socialt arbejde - det kunne være i en frivillig organisation, det kunne være i en etableret organisation, plejesektor, sundhedssektoren, asylcenter, en kirke eller andet eller som traditionel værnepligtig i forsvar eller civilforsvar (det hedder det vist ikke mere). Min tanke bag er, at det måske vil give vores ungdom en forståelse med sig (og gerne en ydmyghed) overfor fællesskabets styrke og for andre, der kommer fra andre kår end én selv, eller befinder sig i en anden livssituation end en selv.
Jeg tænker, det kunne lønnes, som værnepligt i dag aflønnes. Det bliver man ikke rig af, men det er trods alt ikke så længe.

2 Synes om

Jeg synes også, at det er en god idé og tænker, at det kan være en del af et længere forløb med almen dannelse, som jeg mener, at alle unge efter folkeskolen bør få. Problemet i dag er nemlig, at almen dannelse ligger på et meget snævert sted efterhånden i uddannelsessystemet, og efter mit indtryk er det sådan, at jo længere du kommer fra det almene gymnasium og de videregående uddannelser, jo mindre almen dannelse får man via den uddannelse, som man nu tager sig.