Skal Alternativet være et alternativ

Jeg har været medlem i fire år. Jeg meldte mig ind i Alternativet, fordi der her var et parti eller en bevægelse, der ville arbejde mod et bud på et alternativ til den bevidstløse væksttanke, som driver og har drevet vores samfund siden industrialiseringen. Det kræver mod at foreslå, at der kan være andre veje end de kendte. Det kræver også mod at melde ud, at det er nødvendigt at finde et alternativ, når man endnu ikke har noget bud på en løsning. Alt, hvad man siger og foreslår, bliver målt med en vækst-målestok, og de etablerede politikere og journalister har grinet af forsøget, fordi de er ude af stand til at tænke ud af boksen – de er låst i væksttankegangens spændetrøje. Jeg så Alternativet, som den platform, der kunne starte den nødvendige samtale om en anden måde skabe værdi for vores samfund. Mine ambitioner på Alternativets vegne var ikke højere end en forventning om, at vi kan insistere på, at det er nødvendigt at finde en anden vej, at vi med den krøllede organisation, som Alternativet er, kan starte samtalen mod et anderledes samfund, hvor det ikke kun er økonomi, der bestemmer om noget skal fremmes eller ej. Der er mange der siger, at Alternativet ikke er et politisk parti, men en bevægelse. Jeg er enig, og derfor skal Alternativet også handle anderledes end et politisk parti.

Jeg har med interesse fulgt med fra sidelinjen, og valget af ny politisk leder i Amager Bio var mit første fysiske møde med Alternativet. Det var en stor fornøjelse – der var masser af søde og engagerede mennesker. Ikke desto mindre var det lidt af et chok, at følge debatten og valget, og resultatet får mig til at overveje om et fortsat medlemskab giver mening. Josephine har uden tvivl hjertet på rette sted, men det, hun vil, er, så vidt jeg kan se, at bakke op om socialdemokratiet og rød bloks dagsorden og forsøge at påvirke den i Alternativets retning. Vel at mærke uden at være en del af regeringens parlamentariske grundlag. Drikke urtete og ligge i ske med Mette Frederiksen for at påvirke og få indflydelse? På hvad? På et projekt, som i den grad skal følge de traditionelle væksttankers dagsorden. Det var altså ikke det, der fik mig til at melde mig ind i Alternativet. Jeg synes i øvrigt, at vores folketingsgruppe gør et udmærket job med at få sat Alternativets aftryk på den førte politik. Bravo – de gør præcis det de skal – påvirker den førte politik. Men hvorfor skal vi have en politisk leder, der vil gøre det til partiets formål? Skulle vi ikke være et alternativ? Hvis vi bare vil have en lidt skarpere klima- eller socialpolitik, så kan vi melde os ind i et af de andre partier på Christiansborg. Hvis vi bare vil ligge i ske med Mette Frederiksen, så bliver vi irrelevante og sygner hen, uden at levere det, der var den store ambition i begyndelsen. Vel at mærke en ambition, der stadigvæk er akut brug for.

Jeg håber, at Josephine ikke glemmer, at Alternativet skal være et alternativ til den bestående politiske tænkning og ikke bare et støtteparti til en systembevarende socialdemokratisk regering. Lad folketingsgruppen om at søge indflydelse, hvor det er muligt. Det er de allerede gode til. Alternativet skal blive ved med at være relevant - ikke ved at ligne de andre partier - men ved at insistere på at det er muligt at indrette samfundet anderledes og blive ved med at forsøge at formulere de skridt, der skal tages for at komme i den retning.

7 Synes om

Jeg synes ikke, vi skal ligne de andre partierere. Men gerne en mellem ting. Vi skal ikke lægge os fladt ned. Men det er heller ikke det jeg høre hende sige.

1 Synes om

Jeg har været en af dem, der af hjertet bakkede fuldstændig op om, at vi ikke blev et af socialdemokraternes direkte støttepartier. Jeg mener stadig, at det var den rette beslutning at træffe, da vi gjorde det.

Det at vi gjorde det, gav også andre partier blod på tanden, i forhold til at stille større krav til den regering der kom efter valget, og det tror jeg har været medvirkende til, at den grønne dagsorden blev et punkt der kunne samle både regeringen og støttepartierne, og efterfølgende endda fået oppositionen til at bakke op. Dermed har vi indirekte sejret massivt politisk omkring det grønne, selvom vi selvfølgelig altid gerne ser en mere ambitiøs grøn politik realiseret, end den der lægges op til at stort set alle andre end os selv. At vi blev lukket ind i varmen ifb. forhandlingerne her for nylig, synes jeg også tegner rigtig godt for vores fremtidige samarbejde med regeringen og de andre støttepartier.

Men vi må med de pragmatiske briller på bare efterfølgende konstatere, at det har kostet os folkelig opbakning at stå udenfor op til og i løbet af valgkampen, idet alt for mange købte præmissen om, at en stemme på os, risikerede at blive en stemme på Lars Løkke som statsminister, godt hjulpet på vej af både pressen, men især af vores “venner” på centrum/venstrefløjen, som intet problem havde, med at stikke os i ryggen, for at hive de stemmer tilbage, vi i sin tid stjal fra dem. Og vi havde simpelthen ikke de nødvendige ressourcer, til at tilbagevise disse påstande, når vi stod overfor så massivt og samlet et angreb.

Ydermere ligger også dybt i vores politiske DNA, at vi skal respektere demokratiet og arbejde massivt for et konstruktivt tværpolitisk samarbejde - og halvhysterisk at insistere på, at de 97% af danskerne som valgte os fra ved det sidste folketingsvalg slet intet har forstået, og at vi alene har de rette svar på alt, er både arrogant og strategisk dumt.

1 Synes om

Hej Joachim

I Amager Bio sagde @JosephineFock faktisk direkte, at hun ikke ønsker at ligge i ske med Mette Frederiksen, så jeg tror ikke, du skal være så bekymret. Som jeg kender hende fra hendes tid i Folketinget 2015-18 så er jeg i hvert fald ikke i tvivl om, at hun nok skal sørge for at vise, at vi vil et helt andet samfund end de røde partier!

Mvh Rasmus

6 Synes om

Hej Joachim,

Det er ikke et enten eller. Et flertal ønskede Josephine - og måske i virkeligheden Josephines fokus på medlemmernes lyst til aktivitet. Et stort mindretal ønskede den markante stemme der råber op, hver eneste gang en lille forskel bliver udråbt som banebrydende. Det skal vi som medlemmer være med til at rumme. Hvis ikke det kan rummes i et parti, er det ikke et parti, men en sekt.

Og Rasmus har fuldstændig ret i, at Josephine sagde, at hun IKKE skulle ligge i ske.

Og for god ordens skyld - jeg stemte på Theresa, men bakker selvfølgelig op om Josephine - fordi vi har et fælles projekt.

Bedste hilsner,

3 Synes om