Samarbejdspolitik eller EU Diktatur ?

Hej
jeg savner lidt en klar udmelding om EU politikken.

Eller skal man tage den seneste tilslutning til Ja siden på den næste EU afstemning som at Partiet allerede i det skjulte har besluttet sig for at være EU nikkedukker ?

syntes lidt man mangler en Alternativ Vision for EU som kunne pege på en retning hvor EU ikke bliver til et diktatur over lille Danmark… uden en vision vil den næste afstemning ihvertfald være afgørende for om man ser partiet som pro EU, EU Kritisk eller imod EU.

3 Synes om

Det gør jeg også, vi blev lovet klare udmeldinger efter valget på den manglende EU- og Udenrigspolitik.

Da jeg ikke ser noget alternativ til EU glæder det mig at Alternativet er på Ja siden.

jeg ser et alternativ. Det hedder Demokrati…
jeg ser også et andet alternativ men det er nok længere ude i fremtiden.
det hedder Skandinavien.
og jeg ser også et helt 3 alternativ.
det er et alternativ som Norge og Schweiz gør brug af i dag…

der er masser af alternativer… det er viljen til at gøre brug af dem der mangler…
Verden er større end EU… og vi Kan ikke påvirke verden uanset om vi er med i EU eller ej men uden for EU kan vi ride bølgerne bedst muligt Inden for EU er vi Tvunget i en retning om vi så skal slæbes skrigende og sparkende i den retning…

EU er ikke godt for det Danske Demokrati…

og Alternativet Bør tage denne diskussion op internt og vælge retning… jeg ved godt at det er nemt nok at bare følge strømmen men det er jo netop fordi alternativet udstikker sin egen kurs de har været succesfulde ind til nu, bør man ikke i det mindste tage en diskussion lige som med alle de andre politik punkter ? uanset udfaldet ?
måske endda en tur rundt i landet for at samle så mange meninger som muligt op fra baglandet… før man udstikker en kurs.

jeg er imod EU på alle punkter. Det kan man også se på mine indlæg. Men jeg mener faktisk at Alternativet vil havde godt af ikke at lave en intern beslutning om retning på EU spørgsmålet.

3 Synes om

Alle gode alternativer, faktisk er de tredje det mest attraktive, men det er ikke realpolitik. Nu keder realpolitik mig voldsomt men det eneste reelle alternativ er at afskaffe nationalstaterne og arbejde for det globale demokrati gennem f.eks. FN. Kommer til at ske før eller siden med mindre vi evner at begå kollektivt selvmord først

Når man kalder det at være medlem/tilhænger af EU det samme som at være nikkedukke, ja så er der ikke lagt op til en konstruktiv dialog. Jeg vil opfordre til at vi også som medlemmer af Alternativet, følger de dogmer for debat som partiet har udsat.

Med andre ord at vi debatterer ideen uden at kalde det alle mulige (negativt) værdiladede ord.

Jeg synes selv at vi skal gå aktivt ind i EU. For eksempel skal den massive flygtningestrøm løses på EU-niveau. Eller går de sydligste lande i EU fuldstændig ned på den strøm af flygtninge de oplever, og det kommer til at gå meget hårdt ud over Danmark rent økonomisk.

Og ifht. Norge og Schweiz’s EU-forhold, så vil der jo ikke være noget EU hvis alle gjorde det, og så er vi tilbage til situationen før EU, som hedder ikke-fri bevægelse af personer og varer indenfor Europa, handelsbarrierer med told, patenter, etc.

Mvh. Thor Hampus Bank
Aarhus

1 Synes om

Det er lidt spøjst at du snakker om realpolitik og samtidigt fuldstændigt afviser noget som faktisk er blevet bevist til at rent faktisk virke med ikke at være reelt… og så i sætningen efter nævner det mest urealistiske politiske mål jeg nogensinde har hørt. om du kan lide det eller ej så vil nationalstaterne bestå de næste mange hundrede år, hvis ikke længere. det er den reelle virkelighed vi er nød til at navigere i og i den virkelighed er de 3 alternativer til EU som jeg har nævnt langt mere realistiske. lad vær at misforstå mig jorden som helhed kommer først videre når vi formå at få alle til at samarbejde i fred og fordragelighed. og der er nationalstater nok ikke den bedste vej men desværre den eneste pt åbne vej.

[quote=“Thor_Hampus_Bank, post:5, topic:1058”]
Når man kalder det at være medlem/tilhænger af EU det samme som at være nikkedukke, ja så er der ikke lagt op til en konstruktiv dialog.
[/quote] jo det kan du nok havde ret i måske jeg burde havde skrevet noget andet. men på den anden side så har jeg allerede der lagt meget tykke lænker om mig selv for ikke at bruge mere negativt ladet ord.

jeg vil give dig ret i at vi skal Samarbejde med EU på mange fronter. men vi skal ikke lade os diktere af EU, hvilket er grunden til at jeg ikke mener EU er fremtiden for Danmark medmindre man virkelig godt kan lide at bo i et Diktatur.

Hvis alle gjorde som Norge og Schweiz så ville vi være i et EU hvor alle respekterede hinanden og lavede indbyrdes aftaler om frihandel osv.
samarbejde er ikke udelukket uden for et EU.
alt det du nævner er ting som vi jo sagtens kan forhandle os ud af. desuden er Norge og Schweiz jo med i Schengen aftalen så allerede der er der jo fri bevægelse til Norge og Schweiz…

Danmark kan Sagtens klare sig uden for EU. Sandsynligvis bedre fordi vi vil få Demokratiet tilbage. EU har jo effektivt fjernet Demokratiet i Danmark… det er en pris for høj til de få fordele der eventuelt måtte være ved at være medlem af EU.

hvis du værdsætter vores velfærdssamfunds model eller vores evne til selv at bestemme hvordan den skal se ud også i fremtiden så ville du også være hårdkogt modstander af EU Medlemskab.

2 Synes om

Tjah, drømte bare højt

1 Synes om

Drømme skal der også være plads til :slight_smile: alle ting i virkeligheden startede som en drøm et eller andet sted. :smile:

nogle ting tager bare længere tid at realisere

1 Synes om

Mit forslag var bare at komme i gang med den Universelle civilisation i stedet for at sætte grænser, det er det eneste langsigtede og bæredygtige alternativ.

Hvorfor er jeg så EU tilhænger? Det er fordi det er bedre end ingenting, på den korte bane, men det er da trist at det er så lukket, men EU er faktisk bedre end sit rygte.

Jeg blev EU tilhænger dengang jeg begyndte at rejse ud og endelig fattede hvor latterlig grænsebomme er (selv om der i hele mit liv ikke har været nogle i norden), de eneste jeg så var dem mellem Tyskland og Danmark (samt naturligvis “jerntæppet”, der var ingen grænsebomme at se i vesteuropa allerede i 1986, det var faktisk kun 41 år efter afslutningen på anden verdenskrig.

Mht. “vores” velfærdssamfund, så lyder det protektionistisk og den primære trussel kommer vist ikke fra EU men fra os selv, vores egoisme og ligegyldighed, og når historikkere kigger tilbage på den krise vi er i nu så vil man undres over at der ikke kom en ny “borgerkrig” i stil med første og anden verdenskrig, det kan naturligvis nås endnu, men vores internationale, og bestemt kritisable, institutioner ser jeg faktisk som meget stabiliserende.

Nej jeg køber ikke myten om fredens projekt, det er i høj grad Uncle Sams dybe lommer der har “sikret” den, og ja jeg ved godt at det i høj grad er for at sikre den kommercielle frie bevægelighed, men der er også visioner bag.

Visioner jeg faktisk finder inspirerende og vores bedste bud…På den korte bane…For drømmen er en ganske anden urealpolitisk en <3

kan godt følge dig i at universelle civilisation er den eneste vej. men problemet er at vi er nød til at værne om Demokratiet hele vejen derop til. ellers så risikere vi at den universelle civilisation bliver et diktatur eller værre.

Det er nettop derfor jeg er så meget imod EU. de har udviklet sig til at blive de enkelte landes leders slip for det demokratiske ansvar kort… således at hvis vores leder laver noget de mener ikke er opbakning til i befolkningen så får de EU til at være den der skal stå med ansvaret for det.

kan godt give dig ret i at den primære trussel kommer fra os selv. men det er da heller ikke nemt når alle går og siger at vi er bundet økonomisk på hænder og fødder af EU til at føre en bestemt politik når realiteterne er at hvis man bare turde sige fra så kunne vi sagtens føre en lidt løsere politik uden at det ville køre landet under… På den måde beholde nogle af de mest essentielle velfærds ting uden at sænke kvaliteten for meget eller i det hele taget…

EU står desværre bag stort set alle de beslutninger som er blevet taget på et økonomisk grundlag her i landet uden hensyn til borgerne bare fordi at vi som land skal havde en balance i budgettet hvis grænser er defineret af et EU der slet ikke ved noget som helst om Danmarks forhold…

som sagt før så længe EU står for mordet på det Danske Demokrati så er jeg imod EU.
vi kunne starte ud med at slå os sammen med Skandinavien hvis vi absolut skal havde mere indflydelse på de ting der sker i EU… men vi er stadigt nød til at huske Verden er meget større end EU og vi kan sagtens stå på sidelinjen af EU og vælge ind på de enkelte ting vi ser fornuft i via parallel aftaler for eksempel Schengen aftalen som jo effektivt fjerner grænsebommen. har ikke noget mod det grænseløse EU det er Staten EU jeg har noget imod og den er vi desværre meget tæt på at blive en del af.

det seneste på stammen af ting EU gør som vil binde os endnu mere på en politik væk fra velfærds samfundet er jo netop TTIP hvis du ikke har hørt om den domstol som de vil indføre… med den vil enhver politik der vil begrænse noget der forurener eller som vil styre landet i en bestemt retning med afgifter eller andet som koster virksomheder penge være erstatnings forpligtet til disse virksomheder… NEJ TAK siger jeg bare vores politikere skal ikke tage hensyn til virksomhederne ud over det hensyn som de allerede har over for befolkningen…

EU er på kurs mod et teknokratisk diktatur… direkte i modsætning af det Danske Demokrati. skal vi op og skabe noget så lad os da skabe mere demokrati og ikke skabe en fremtid på lige fod med kongernes storhedstider…

1 Synes om

fandt lige det her.
EU handelskommissær indrømmer at hendes mandat ikke er fra folket

Demokrati må være vores eneste mulighed når vi skal ud og skabe en universel regering uden Demokrati mister den sin mening formål og eksistensberettigelse.

EU får mig til at tænke på denne Sang simpelt PGA deres krig mod de enkeltes landes Demokrati…:

Kringsat af fjender, gå
ind i den tid!
Under en blodig storm -
vi dig til strid!
Kanske du spør’ i angst,
udækket, åben:
Hvad skal jeg kæmpe med,
hvad er mit våben?

Her er dit værn mod vold,
her er dit sværd:
troen på livet vort,
menneskets værd.
For al vor fremtids skyld,
søg det og dyrk det,
dø om du må - men:
øg det og styrk det!

Derfor burde enhver politiker i landet være imod EU fordi dens nuværende opbygning undergraver demokratiet overalt.

Nu er vi på den anden side af afstemningen.

Håber at man tager pænt bestik af at man godt kan samarbejde med EU uden at være medlem af EU…

Lad os nu bruge de gode eksempler som Norge og Schweiz er. jeg siger ikke at vi skal Kopiere dem men at vi kan gøre brug af deres erfaringer og bygge det samarbejde med EU der passer til Danmark og vores Demokrati og befolkning.

Spændende diskussion. Steffen skriver: “EU er på kurs mod et teknokratisk diktatur” - men er det nu det? Når jeg læser om de seneste 20 års udvikling inden for EUs struktur og organisation virker det til, at der faktisk er sket en reel demokratisering; EUs folkevalgte parlament har fået væsentligt mere magt, der er blevet søsat et europæisk ‘borgerinitiativ’, hvor 1 million underskrifter kan tvinge kommissionen til at søsætte ny lovgivning (vi har intet lignende i Danmark, så her er EU meget længere!) og endelig har Det Europæiske Råd og Ministerrådet, som er EUs to forsamlinger bestående af repræsentanter fra nationalstaternes regeringer, fået mere magt end før. Alligevel er det som om, at der er ved at brede sig en dommedagsstemning omkring EU, som nok mere hænger sammen med de udfordringer, som EU står over for: nationalistisk populisme, flygtninge/migranter og globaliseringspres.

Den paneuropæiske bevægelse Democracy In Europe Movement 2025 (DiEM-2025), som Alternativet støtter, kæmper en vigtig kamp for mere demokrati i både EU og de europæiske nationalstater. I kan læse mere om dem her: https://diem25.org/ - men selv de er med til at sprede en stemning af politisk og moralsk panik, som i min optik blokerer for meningsfuld dialog og holdbare løsninger. Som deres slogan lyder: “The European Union will be democratized. Or it will disintegrate” - og af en mystisk grund har de givet EU en tidsfrist på 10 år (altså til 2025) til at lade sig demokratisere. Hvis ikke opløses den åbenbart i den blå luft…

I stedet for dommedagsvisioner og mirakelkure opfordrer jeg derfor Alternativet til at se nøgternt på de demokratiske udfordringer, som EU står over for - og hjælpe os alle til at blive klogere på EU i stedet for at gøre os mere ligeglade og reelt dummere. Jeg tænker ofte forbløffet over, hvor lidt jeg egentlig ved om EU, og det burde enhver debattør nok konfrontere sig selv med: Hvor meget ved du om EU? :slightly_smiling:

Hej Andreas,

Helt enig - spændende debat, og er enig i, at der er to strømninger i EU. En hvor parlamentet for mere indflydelse, og en hvor Kommissionen gøres stærkere. Det er det interne slagsmål der er interessant.

For god ordens skyld - i forhold til borgerinitiativet kan borgerne desværre ikke tvinge Kommissionen til noget. Det er kun et formaliseret vink med en vognstang - endnu. Se artikel 10,

VH, Jan K

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:02011R0211-20150728&from=DA

men reelt set så
er det jo ligegyldigt hvad der sker i EU.

for uanset om
Parlamentet eller kommissionen får mere magt vil Folketinget få mindre og
mindre magt, det er en ensrettet tendens over de sidste 20-30 år som er gået
hen over hovedet på alle Danskerne.

Folketinget er jo ikke længere den øverste institution i Danmark.

og alt andet lige
er det en svækkelse af det Danske demokrati at vi ikke længere kan bestemme
selv over vores eget land.

at EU samtidigt
også er et problem rent demokratisk er jo kun endnu mere problematisk…

1 million underskrifter
tvinger ikke Kommissionen til andet end at lave en udtalelse om hvorfor de holder fast på deres beslutning.

Parlamentet som bliver betragtet som valgt af befolkningen er reelt set kun de 13 af
medlemmerne vi i Danmark får en indflydelse på hvem er.! 13 medlemmer af 751
medlemmer… det er jo på ingen måde demokratisk…

og så har vi slet ikke snakket om de andre problemer som du snakker om.

EU er tættere på
et teknokrati eller oligarki jo før vi indser dette jo før kan vi løse problemet om manglende demokrati i EU/Danmark.

det er et simpelt faktum at jo længere væk fra befolkningen man kommer jo mindre indflydelse får
befolkningen.

Jeg har endnu ikke snakket om de andre problemer med EU at vi simpelthen er for forskellige
til at vi kan samarbejde effektivt i et fælles demokrati… der vil altid være
en region der vil blive overset. Danmark er kun 5 millioner Mennesker vi er garanteret
at blive overset. selv hvis vi kunne skabe et rent demokratisk EU så vil 5
millioner ud af 500 millioner ikke kunne rykke noget som helst i det store
billede og der bør det jo egentlig altid være Danskerne selv der beslutter hvad
der sker i Danmark Uanset hvad der sker uden for Danmark…

EU er ikke udelukket men vi bør samarbejde med dem på et mellemstatsligt niveau ikke som
en ubetydelig lille region inden i EU…

Danmark bør gå sammen med Skandinavien i stedet for EU.

Fælles Kultur,
Fælles Mentalitet,
Fælles Historie,
Fælles Fodfæste over for EU og omverden.

Kære Jan

Du har helt ret i - tak for at gøre det klart. Jeg har selv været lidt forvirret over, hvad borgerinitiativet egentlig kunne gøre. Men godt at have det sort på hvidt: “Kommissionen bør behandle borgerinitiativet og drage særskilte juridiske og politiske konklusioner heraf. Den bør endvidere inden for tre måneder fastsætte, hvilke foranstaltninger den har til hensigt at træffe som reaktion herpå. For at påvise, at et borgerinitiativ, der støttes af mindst en million unionsborgere, og spørgsmålet om en eventuel opfølgning heraf er blevet grundigt overvejet, bør Kommissionen på en klar, forståelig og detaljeret måde forklare grundene til sine påtænkte foranstaltninger, ligesom den bør angive en begrundelse, hvis den ikke agter at træffe nogen foranstaltninger.”

PS: Jeg er enig med dig, Steffen, i at mere politik skal besluttes lokalt for at udvikle og sikre demokratiet. Men når det handler om europæiske og globale problemstillinger er 13 danske medlemmer i et parlament med 751 europæere ganske demokratisk - vi er måske endda lidt for mange i parlamentet og har for meget indflydelse i forhold til vores størrelse. Derudover er jeg ganske enkelt ikke enig med dig i, at vores demokrati kun er forankret i Folketinget - det skal også være både lokalt og globalt :slight_smile:

Mvh
Andreas

når det handler om europæiske og globale problemstillinger skal stadigvæk forankres i det lokale.
Derfor kan EU aldrig fungere på andet end et mellemstatslige niveau. for det kan sagtens være at Frankrig og Tyskland vil reagerer på en måde som virker for dem men at Danmark grundet vores størrelse er nød til at reagere på en anden måde… på den samme udfordring.

hvis vores demokrati ikke er forankret kun i folketinget så kan du ikke længere kalde det demokrati… det er simpelthen ikke i orden at EU skal kunne overtrumfe en hvilket som helst Dansk flertalsforankret beslutning. og da slet ikke når vore mentalitet, kultur osv er en verden til forskel.
Kunne forstå det hvis vi holdte os i Skandinavien da vores mentalitet, kultur osv er stort set identiske.
Demokrati fungere kun i mellem ligeværdige. der er intet ligeværdigt mellem Danmark og EU…

De fleste indlæg er fra før Brexit. Jeg ved ikke om det ændre på noget. Jeg har arbejdet som repræsentant for Danmark i diverse EU sammenhænge i mere end 15 år og sammen med EU forhandlet klima i mere end 10 år. Jeg kan sagtens se fejl ved EU f.eks. parlamentets tåbelige flytninger mellem to byer, men der er altså også rigtig meget på positiv siden. Ikke mindst at vi har haft fred indenfor EUs grænser siden anden verdenskrig. Vi står meget stærkere i internationale forhandlinger, selv om vi ofte er splittede internt. Små lande har meget lidt indflydelse, når de står alene. Selvfølgelig er vi kun 1 ud af 28, snart 27, men det er i mine øjne meget bedre end, hvis vi var alene. En af lektionerne fra UK er, at omkostningerne ved at få flere og fattigere lande med i EU ikke bare skal bæres af de dårligst stillede. Det er godt med arbejdskraftens fri bevægelighed, men som det er nu er fordelene og ulemperne ikke fordelt på en rimelig måde.

jeg synes faktisk Rasmus Nordquist giver et præcist svar i denne artikel: