Samarbejdspolitik eller EU Diktatur ?

Jeg er meget enig med dig. Der er ikke noget realistisk alternativ til EU, så det drejer sig om at få systemet til at fungere bedre. Og her er der jo nok at tage fat på…

jeg benægter ikke der er mange fordele ved medlemskab af EU.

Men det er på bekostning af vores Demokrati. vores Retsstat og vores selvbestemmelse…
havde EU fortsat på et mellemstatslig niveau så havde jeg være relativet pro EU. Fordi det er gået hen og blive et overstatsligt institution er jeg blevet EU skeptiker. Der er så mange bedre løsninger end det EU kommer med og de giver man ikke plads til inden for EU.
det værste er at vores demokrati har lidt så meget under det at vi i dag vil være hårdt presset etisk hvis vi stadig vil påstå at vi lever i et demokratisk samfund…

at vi så samtidigt har problemer i vores såkaldte “retsstat” gør det altså ikke bedre desværre er mange af de problemer opstået fordi man hele tiden forsøger at hægte os op på EU…

der er faktisk et reelt alternativ til EU.
et alternativ så ligger så lige for at der ikke er nogen der rent faktisk overvejer det…

Skandinavien… skab en Skandinavisk Stat eller union… vi er så tæt på hinanden at de få forskelle vi har svare til forskellen imellem en rød eller blå Volvo…
Danmark, Norge, Sverige til sammen vil komme inden for de 10 rigeste nationer i verden så økonomisk magt vil der være rigeligt af.
inkludere vi island,grønland, Færøerne og Åland kun bedre.
inkludere vi Finland så er vi oppe blandt de 7 rigeste…
Mentaliteten i norden er Stort Set ENS. målet i norden er ENS. den eneste forskel er måden vi når derhen på og den skal vi nok over en god årrække nå frem til enighed om også.
EU er nået til det her punkt på hvad 30-40 år ?
forstil jer det samme med Skandinavien hvor langt kunne vi ikke nå på den samme tid.
EU har så store forskelle som
Grækenland Italien Spanien i syd.
polen og alle de andre øst lande.
Tyskland i midten med deres økonomiske tog der kan tromle næsten alt ned.
Frankrig og deres sprog snobberi.
og så er der norden og vores fokus på velfærd…

der er så store forskelle i EU at fornuftigt samarbejde aldrig vil kunne opnås og Lille Danmark vil ALTID blive overtrumfet uanset om vi var med inde eller står uden for. kun i de tilfælde hvor vores interesser er ens vil vi kunne få noget igennem… men så kan man diskutere om hvorvidt det var os eller om det rent faktisk bare var en tilfældighed at vi ville det samme som dem…

Jeg er helt enig med dig i, at de nordiske lande bør samarbejde - også mere end det sker i Nordisk Råd. Men sammen er vi ikke store nok til at få afgørende indflydelse på international handel og politik. Derfor må det rigtige være, at de nordiske lande samarbejder mere indenfor EU, og sammen med ligesindede, fx de baltiske lande. Og hvad med et selvstændigt Skotland, hvis de kommer så langt. Og selvfølgelig skal tankerne om en velfærdsmodel a la vores udbredes. Men jeg tror stadig det sker bedst indenfor EU. Her har vi større indflydelse end vi nogensinde ville kunne få udenfor. Og EU er faktisk samlet set den største økonomiske magt i verden - sålænge det varer!

hvis den 7-10 største økonomi i verden ikke kan få bare en smule indflydelse så er der da noget galt… Det ville Skandinavien blive alt efter om man kan overbevise finnerne om også at gå med i det eller ej…
det er altså et fuldstændigt mærkeligt argument du kommer med om at vi er for små til at få indflydelse for bagefter at påstå at vi rent faktisk kunne få indflydelse inden for EU…
Hvis vi går sammen om Skandinavien vil vi få en hid tid uset høj indflydelse uanset om vi er med eller uden for EU.
tror egentligt at de fleste misforstår mig når jeg mener at vi skal uden for EU. alle ser ud til at tro at vi dermed skære alt EU fra…

Det jeg vil skære fra er den del der skader vores demokrati. det er ikke ensbetydende med at man skal skære vores handels samarbejde med dem fra… kun at EU ikke skal kunne lave andet end et mellemstatsligs samarbejde i stedet for som det er nu et overstatsligt samarbejde…
Ser bevægelsesfrihed som en god ting. men ser EU’s rolle som lovgivere som en entydig undergravning af vores Demokrati… et demokrati vi allerede i dag faktisk kan diskutere om egentlig kan kalde et demokrati da der allerede er for mange ting som folket ikke må styre længere pga EU…