Teknologien er på plads til at lade kameraer automatisk aflæse nummerplader i stor stil.
Som enhver ny teknogi kan det bruges godt eller dårligt. Det vil være langt lettere at finde stjålne biler. Men det vil også være langt lettere at følge almindelige borgeres færden på vejene, og gemme disse data.
Infrastrukturen er allerede sat op: Mange tusinde kameraer, som Vejdirektoratet allerede har sat op, er indrettet på at læse nummerpladerne på de biler der kører forbi. Indtil videre bruges Vejdirektoratets kameraer (officielt) kun til at tælle de biler der kører forbi, så de bedre kan planlægge hvilke veje der er mest behov for at udvide.
Men nu beder politiet om at få lov til at begynde automatisk at aflæse nummerplader. Aflæsningerne skal ske automatisk, både fra kameraer installeret i patruljevognene, og fra faste kameraer. Her ser det ud til, at der er et problem, da det er uklart hvordan og hvor længe Politiet må gemme disse data.
Det sidste undrer mig lidt. Jeg ved, at der siden storebæltsforbindelsens åbning er sket aflæsning af alle nummerplader der passerede, og at de aflæste nummerplader har været sendt til politiet i Slagelse. Men måske har de ikke gemt nummerpladerne?
Efter min mening skal vi passe på, at aflæsningerne af nummerplader ikke bliver til en generel registrering af vores færdsel på vejene. Heldigvis er datatilsynet opmærksom på problemstillingen. Men efter min mening er det også noget der bør være politisk opmærksomhed på, for at undgå endnu et skred i hensynet til privatlivets fred.