Pædagogisk tiltag til den danske presse

Alt for ofte føler jeg at den etablerede presse lander i den samme blindgyde af personfnidder og konfrontationer mellem personer i stedet for at søge sandheden i de politiske spørgsmål. Herved har den - mere eller mindre - afskrevet sig selv som samfundets vogter eller den 4. statsmagt.

Med dette emne vil jeg gerne starte en debat om pressen. Det primære mål for debatten skal være at vi hjælper pressen til at blive bedre.

Når jeg snakker med naboer, venner mv. om politik (og det gør jeg tit) får jeg den samme smøre i hovedet hver gang: Alternativet har jo ingen politik på området! Og både I og jeg ved at vi har lavet nogle fremadrettede politikker på snart sagt alle de områder, hvor der bør være politikudvikling. MEN ingen forstår det.

Hvordan laver vi læselet udgaver af vores fantastiske politik, så pressen forstår dem og får interesse for at beskrive dem i dagligdagen?

1 Synes om

Tak for at oprette tråden Olav.
Jeg vil starte med at indsætte et opslag, som jeg har lavet på Facebook, og som har fået pæn opbakning.
Jeg blev efterfølgende opfordret til at sende den som en pressemeddelelse, så det har jeg gjort.

Der udover ved jeg ikke så meget om pressehåndtering. Jeg blev bare personligt træt at, at dagsordenen ofte bliver bestemt af lige præcis pressen, hvilket vil sige, at en masse af min/vores tid, bliver styret af pressen, og at vi ofte bliver tvunget ind i situationer, hvor vi skal forsvare os, mod “et af pressen valgt emne, ofte omhandlende enkeltpersoner”.

Kh. Bente

SKAL PRESSEN ALTID BESTEMME DAGSORDENEN?
Jeg er flere gange blevet kontaktet af journalister fra forskellige medier.
Ind imellem med seriøse spørgsmål vedrørende kandidater, valg,
vores politik eller organisation, og det er HELT ok. Jeg svarer, så godt jeg kan, åbent og ærligt, og bruger tid på at give ordentlige svar.

Men jeg er desværre oftere og oftere blevet kontaktet vedr. “sager”, som disse journalister opbygger, for at farve Alternativet negativt. Som er irrelevante, dumme, ligegyldige, gemene, chikanerende mv.

Hver gang oplever jeg, at det er sabotage af min, Alternativets og ikke mindst demokratiets tid.

Jeg vil ikke bruge min tid på at svare på journalisters ledende spørgsmål: om ikke enkeltpersoners valg og adfærd påvirker vores parti, troværdighed, om ikke vi/de er dobbeltmoralske, om møbler, flyrejser og trøjer, om valg af “forkerte” lokaler til arrangementer osv., og at vi da skal være 100% perfekte og leve op til alle vores visioner - NU!

Alternativet er et PARTI og en BEVÆGELSE.
Bevægelse betyder bl.a. at rigtigt mange mennesker er enige om en vision, og at vi alle med forskellig hastighed bevæger os hen imod dette visionære mål. Vi bevæger os. Skridt for skridt. Vi lærer af hinanden, inspirerer og støtter hinanden.

Ind imellem begår vi fejl, og det gør vi, fordi vi er mennesker. Men vi bevæger os mod målet, en bæredygtig og grøn planet.

Vi er jo ikke magikere, som kan trylle os allesammen der hen på et split sekund.

Jeg arbejder mange timer frivilligt som forperson i Alternativet Nordjylland, og hver en time er godt givet ud, for jeg ved, at vores indsats for en bæredygtig omstilling er nødvendig og vigtig, og det er det, jeg brænder for at bidrage til.

Fremover vælger jeg, kun tale med journalister, der har seriøse spørgsmål til vores politik, vores visioner og vores aktiviteter.

Jeg deltager gerne i interviews, som er seriøse, men jeg vil ikke spilde mere tid på at forsvare os mod mærkelige angreb, som kun har til hensigt at sabotere Alternativet og vores grønne sag.

LAD OS KOMME I GANG MED DET, VI ER HER FOR:

En grøn planet, bæredygtig omstilling, lighed og ordentlige forhold for alle levende væsener.

:green_heart::green_heart::green_heart::green_heart::green_heart::green_heart::green_heart:

1 Synes om

Hej Bente.

Jeg kender det godt. Min tanke med tråden på dialog er såmænd også netop at vi på forhånd har nogle ‘statements’ klar og noget materiale, som kan kastes ud, når de henvender sig. Lidt hyldevarer, hvor vi med det samme kan få afgjort om journalisten er EB, JP eller en seriøs journalist, som ønsker andet end sensationen.

Mvh

Olav

1 Synes om