På vej til 1984, vær hilset kammeret Frederiksen (ansigtgenkendelse og kameraer)

Emnet her er inspireret af en artikel på Version2 der omhandler at Venstre nu også godtager at vi er på vej til at lave et mini-kina “af bagvejen” (den eneste vej man kan lave den slags ordentligt).

Følgende citat fra vor nuværende justitsminister får det til at løbe mig koldt ned af ryggen (i øvrigt behandlet rigtig fint i Kissers nytårstale):

»Det er logisk, at det ville ødelægge trygheden i samfundet, hvis vi sagde, at vi ikke kriminaliserede forhold. Hvis vi ødelægger trygheden i samfundet, ødelægger vi friheden i samfundet. Uden tryghed, ingen frihed. Det er sandheden, det er derfor, vi kriminaliserer. Det er i virkeligheden det, vi gerne vil. Hvis det er rigtigt, så følger det logisk heraf, at med overvågning stiger friheden.«

Nogen der har en ide til hvad vi kan gøre for at stoppe den her skræmmende tendens? Hellere i går end i dag; vi kan ikke vente på et valg med det her, det er vores frihedsrettigheder der smuldrer imellem hænderne på os lige nu.

Fra egne rejser i Kina kan jeg fortælle det her ikke “bare er en lille vedtagelse”, kameraerne styrer folks liv i Kina og det her er en tydeligt skridt i retning mod “kinesiske tilstande” i den her sammenhæng. Det er ikke en stigning i frihed jeg observerer når folk tysser på mig hvis jeg skulle til at komme nævne Peter Plys (der valgte jeg så at censurere mig selv selvom jeg er stor Peter Plys fan … men blev tysset på i andre sammenhænge af folk jeg arbejdede sammen med)

3 Synes om