Tak for de mange interessante indlæg først og fremmest, og undskyld tegnsætningen i det følgende indlæg.
Jeg har flere gange studset over, at det danske landbrug i 2040 skal være økologisk, frem for sprøjtefrit og bæredygtigt.
Der er en stor forskel på disse betegnelser, da et landbrug, som handler indenfor de økologiske rammer stadig har mulighed for at forurene og ødelægge natur og miljø i meget høj grad, og på ingen måde kan betegnes som bæredygtigt, der vel er målet.
Der sker stadig stor udvaskning af jord og næringsstoffer i åer, søer og fjorde når man dyrker økologiske, enårige afgrøder såsom, hvede, majs og ærter, der for de fleste landmænd er ensbetydende med pløjning af marker.
Dette, sammen med det enorme forbrug af fossile brændstoffer til at bearbejde markerne, høste, forarbejdning af foder i form af ensilage og transport af foderstoffer, gør dansk, økologisk landbrug til et meget lidt bæredygtigt og miljøbevidst ét af slagsen.
Med dette in mente, vil jeg mene, at man ikke skal bruge økologi i dens nuværende form som skabelon for fremtidens landbrug, men derimod tænke i andre baner og lave gennemarbejdede og ikke mindst gennemprøvede landbrugsformer, som både tilgodeser naturens interesser og menneskets.
Kører man gennem det danske landskab, er det hovedsageligt domineret af monokulturer, hvoraf langt størstedelen er beregnet til føde til dyr. Det kniber gevaldigt med at få øje på andet end hvede, majs, raps og græs. Denne form for dyrkning er meget lidt effektiv til at producere føde til mennesker, der vel hovedsageligt er målet med et landbrug…?
Dyrker man i stedet flerårige afgrøder, såsom frugter, bær, nødder (heriblandt kastanje), ris (er flerårig, hvis man høster frøene uden at høste planten), suppleret med grøntsager, græsser og andre enkelte enårige afgrøder, vil man i stedet opnå en langt højere effektivitet og komme tættere på et bæredygtigt Alternativ.
I min Verden er et bæredygtigt landbrug et landbrug der producerer den samme mængde energi (kilojoule), eller mere for den sags skyld, end det forbruger fra mark til køleskab, eller jord til bord om man vil.
Nutidens landbrug, hvad enten det er konventionelt eller økologisk, har generelt set et enormt energiforbrug i form af fossile brændstoffer, og en meget lille energiproduktion i forhold hertil, i form af fødevarer beregnet til mennesker.
Jeg er selv uddannet landbrugsmedhjælper og er tidligere medarbejder på en økologisk malkebesætning. I den forbindelse må jeg blankt erkende at min idé om et økologisk landbrug da jeg startede og virkeligheden var langt fra hinanden. Jeg var måske en smule naiv, men jeg tror nu ikke min opfattelse af hvad et økologisk landbrug var, var meget forskellig fra hvad andre tror i dag.
Jeg vil derfor foreslå:
At man i stedet for et økologisk landbrug i 2040 skal sigte efter et sprøjtefrit og bæredygtigt landbrug.
Derudover, at man som inspirationskilde til landmænd og alle andre interesserede, udarbejder:
-Detaljerede, frit tilgængelige, beskrivelser af gennemtænkte, vel-designede og gennemprøvede landbrugsformer og landbrugssystemer med høj biodiversitet og ydelse, som både socialt, økonomisk, økologisk og bæredygtigt kan realiseres.
-Detaljerede, frit tilgængelige, beskrivelser til gennemtænkt, vel-designet og gennemprøvet urban fødevareproducerring med høj biodiversitet og ydelse, som både socialt, økonomisk, økologisk og bæredygtigt kan realiseres.
Jeg håber ikke det blev for langt eller kedeligt
Mvh