Offentlig bank

Lige nu har vi alle Danske Bank’s hvidvask foran os, men det er jo kun den foreløbige kulmination af en lang række samfunds-skadelige aktiviteter i de privatejede banker, hvor man tilsyneladende accepterer uetiske profitable aktiviteter - når blot de ikke kommer frem i lyset .
Hvorfor ikke få en demokratisk styret bank, der konkurrerer med de aktionærstyrede?

1 Synes om

Foreløbig ser det for mig ud som om, at ingen her mener, at det private erhvervslivs monopol på bankvirksomhed skal brydes af andet og mere end banker, som COOP Bank m.fl…
Vi havde ellers en kort overgang en statsbank, der hed GiroBank, der - så vidt jeg husker - blev købt af Bikuben, der igen blev købt af Handelsbanken, der igen blev købt af Danske Bank :face_with_raised_eyebrow:

Hej Arne.
Jeg er enig med dig i dette. Jeg mener at have set at også andre end vi har været fremme med ideen om offentlig bankvirksomhed, samt ideen om at tage pengeskabelsen tilbage til nationalbanken.
Jeg er desværre bange for at EU stiller sig i vej n for at staten kan drive bankvirksomhed, hvilket er endnu en grund til at forlade EU i dets nuværende form og starte forfra med det europæiske samarbejde.

Hej Troels.
Jeg ved ikke, om EU hindrer offentlig ejede almindelige banker, men i første omgang er det vel spørgsmålet, om Alternativet ønsker offentligt ejede banker - eller ikke.
Jeg mener at have set, at Enhedslisten ønsker Danske Bank overtaget af staten, men det sker jo nok ikke i morgen ; - )

En lønmodtagerstyret bank. Og det er fagforeningerne, der bør tage teten for at etablere den.

Hej Arne.
Der er en kronik i Politiken d. 5/10 skrevet af Anders Stjernholm som er en vores Folketingskandidater. Den går hårdt til banker og finansmarkeds snylter funktion er her: Bankerne er blevet en kræftsvulst som ødelægger hele samfundet. Det er tid til det store opgør - alle kneb gælder - politiken.dk.
Hvis du ikke kan få lov at se den har jeg sakset den til PDF og kan sende dig på mail.

Venlig Hilsen Troels

Hej Troels. Tak for svar. Lad det bare være :wink:

Og Anders nævner dette som hovedårsagen (i hans øjne). Det er jeg meget enig med ham i.

Som nævnt tidligere bliver hovedparten af nye penge i vores system ikke trykt eller skabt af Nationalbanken. De kommer til verden som gæld skabt af private banker, når kunderne låner penge. Dette er i mine øjne hovedårsagen til mange af de finansielle problemer, vi står med i dag.

Jeg undrer mig over at det skulle være EU, der står i vejen. Vi har allerede spurgt politisk på om Nationalbanken må føre forretningskonti. Og det må de gerne ifølge justitsministeriet. Hvis vi alle fik en gratis nemkonto i Nationalbanken så ville enorme pengemængder ligge udenfor forretningsbankernes gebyrer.
Vi behøver slet ikke natiponalisere een eneste forretningsbank, men blot tage det elektroniske bankvæsen ind i Nationalbanken.