Ny pengepolitik og gennemførelse af en pengereform nu

Jeg er VILD med dette forslag! Jeg vil derfor gerne støtte det! Det kan løse mange problemer for os. Vi havde forslaget om indførelse af en E-krone fremme for et år siden (december 2018). Det er i familie med dette forslag, og er netop et forsøg på at indføre muligheden for at skabe penge via Nationalbanken, i stedet for via bankerne. Det er også muligt at skabe penge til den grønne omstilling, hvis Staten i højere grad samarbejder med Nationalbanken, om at beslutte, hvad man skal ‘lave penge’ til. Dette er min første politiske video, fra december 2018, og jeg er ikke så trænet, men forslaget er godt nok :slight_smile: Rasmus Nordqvist fremførte forslaget om E-krone på vegne af Alternativet også i december 2018

Line Aaen - E-kroner - YouTube

1 Synes om

Gennem de seneste 25 år med stigende e-penge-mængde ( 95%) i forhold til seddel og mønt (5%) hvor en del af e-pengene selvfølgelig er statsobligationer , hvor stor %-del ved jeg ikke,. Men; selv disse obligationer handles jo af de private banker. Med en minus-indlåns-rente som vi jo har i dag, formindskes disse penge som staten skal bruge til at dække sine udgifter til BNP-et med.

Den del af de 95% der ikke vedrører de systemiske pengestrømme, BNP-et eller realproduktionen (kært barn har mange navne) befinder sig i forhøjede boligpriser og et stigende aktiemarked, altså den 1-10% som (investerings)formuer hos landets rigeste.

I boligmarkedet er det boligprisernes stigning Der har været mangedoblet i forhold til stigningerne i husstandsindkomsterne og da stigningen ikke har noget med realproduktionen (BNP) samtidig med at boliglån tilbagebetales med husstandsindkomsterne er pengemængden nu det større i forhold til de systemiske pengestrømmes totaler.

Aktiemarkedet. F.eks vores samlede pensionsopsparing tæller i dag ca. 4.000 milliarder. Langt de fleste af disse e-penge, ligger i aktier og obligationer, da det er eneste mulighed man har for at sikre en inflationssikret købekraft på udbetalingstidspunktet. Bankerne er blot forhandlerne, der forestår køb (til højere kurs) og salg (til lidt mindre kurs) og har såedes sikret sig sin indtjening uden risiko. Derudover tager de også kurtage/gebyr , for at gøre handelen. Ingen risiko for bankerne, risikoen ligger alene hos husstandene. Bankerne tjener sine penge i alle tilfælde samtidig med at de giver plads til en slags kunstig pengeyngel til de rigestes formuer.

Selvfølgelig, “Når det drypper på præsten, drypper der lidt ned til degnen” princippet er jo også til stede, så her lyver blå blok ikke.

Det er disse mekanismer der får den ene%- eller de 10% af de rigeste, i vores samfund, til at blive rigere og rigere og “dråberne til præsten og videre ned til degnen - de sidste 99- eller 90% af os borgere, der så skal fordeles ud til den stigende velfærd, defineret af magtelitens ofte obskønne eller ulogiske regnemodeller og talemåder vi borgere så skal acceptere.

Det er altså en politisk beslutning der skal til, for at lade Staten/Nationalbanken styre den samlede pengemængdes størrelse (altså e-penge, sedler og mønter) der skal bruges i de systemiske pengestrømme til et opmålt, udmålt BNP.

Tipping Point er nært forestående så lad os lægge energi ind på et Turning Point (nødvendig pengereform)

3 Synes om