Nu udvikler vi Alternativets freds- og forsvarspolitik
- byd ind på processen, for det er jer, der skal udvikle og bestemme politikken!
Det danske forsvar løfter mange svære opgaver, og gør det - ofte - med livet som indsats. Der er brug for nye tanker, nye løsninger og konstellationer, der kan øge chancen for at Danmarks interesser plejes samtidig med, at andre får gavn at vores indsats - så vi er det bedste land for Verden.
Der er for eksempel brug for en mere intelligent og menneskelig veteranpolitik, og vi skal ruste os til fremtidens udfordringer og muligheder i cyberspace. På samme vis skal vi forholde os langsigtet til måden, vi indretter og iværksætter vores militær og efterretningstjeneste. Og ja, nogen vil med garanti også spørge, om vi overhovedet skal have et militær?
Vi skal altså turde stille spørgsmål og forslag, der normalt ikke kommer ud over læberne.
I linket til google-dokumentet (her og nedenfor: https://docs.google.com/…/1RWQlcwgDSWhHRRevQI6BQqYwfWQ…/edit) kan du finde en oversigt over mit foreslåede forløb for politikudviklingen. Her kan du se, hvad målet er – og hvilke roller og medfølgende opgaver, der skal fordeles. Jeg er som ordfører tilgængelig og naturligvis meget interesseret i at deltage, men det er vigtigt for mig, at ALT i processen foregår udenfor Christiansborg og efter medlemmernes ønske og interesse.
Det er også medlemmernes ansvar at få politiken skrevet ren og godt i mål på Politisk Forum. Jeg er med hele vejen, men kun som sparringspartner, så vi undgår misforståelser om, hvem der bestemmer vores partis politik. Det er medlemmerne, jeg er som valgt MF’er blot med til at få den til at leve.
Hvem gør bedst hvad? Det spørger jeg jer om - men giver samtidig en ramme, I kan tænke ud fra. Ikke nødvendigvis med navns nævnelse, men mere hvor i organisationen (frivillig, tillidsvalgt, politiker, ansat, ekspert) skal tovholderne findes, for at vi skaber den bedste og mest værdifulde politik.
Derfor må du meget gerne komme med inputs til, hvor og hos hvem den rolle burde ligge og forvaltes, så rollen som tovholder og øverste blæksprutte placeres lige præcis der, hvor den kan blive den mest inddragende og demokratiske aktør.
Til hele politikudviklingen har jeg oprettet en google mail - fredspolitik@gmail.com - hvor dokumenter også vil være tilgængelige. Det er meningen, at mailen kan bruges til, i fællesskab, til at uddele roller og samskrive centrale dokumenter.
Ambitionsniveauet for vores politikudvikling er allerede på vej igennem loftet, og målsætningen er, at hele landet skal bidrage til denne politik. Er du nysgerrig? Har du gode idéer til fremtidens freds- og forsvarspolitik - så kontakt din storkreds.
Hvad gør du nu?
Du kigger i google-dokumentet her: https://docs.google.com/…/1RWQlcwgDSWhHRRevQI6BQqYwfW…/edit…
… kommer med kommentarer (undgå gerne at rette direkte) og forslag ved hjælp af rettefunktionen, og så melder du dig måske med dit navn og kontaktoplysninger på mailen fredspolitik@gmail.com, hvis du ønsker at bidrage specifikt til en af opgaverne eller i din kreds.
/// Del, del, del.
Jeg vender tilbage med en update om en uge, hvor vi forhåbentligt har fået god feedback. Og husk, INTET ligger fast - det er jeres politikudvikling, og jeg sætter blot rammerne til inspiration, så vi kan komme i gang. Dette opslag er også delt på Facebook.