Mindre bureaukrati for økologi

Forslagets tekst

Vi vil arbejde for, at reglerne for landbruget bliver forenklet, sådan at der bliver stillet større miljø- og biodiversitetskrav, men at systemet er mindre bureaukratisk. Forenklingen for økologien består i, at vi vil tage udgangspunkt i økologireglerne som minimumsregler og supplere dem for at sikre den nødvendige natur-, miljø-, dyre- og klimabeskyttelse. Vi vil tage et opgør med alle de dobbeltregler der i dag findes for den økologiske drift, så vi motiverer landmanden til at omlægge og gør processen så enkel som muligt uden at gå på kompromis med kravene til miljø- og dyrevelfærdshensyn (med rødt Ø fritages ansøgere om landbrugsstøtte for en række administrative byrder).

Hvordan forslaget er udarbejdet

Landbrugs-POLA I København d. 10. april 2016 og LandbrugsPOLA i Århus, d. 8. maj. 2016.

Forslagsstillere

  1. Morten Krohn
  2. Bina Aylen Seff
  3. Birte Skov Larsen
  4. Fanny Broholm
  5. Franciska Rosenkilde
  6. Helene Hagel
  7. merete kristine medina meincke
  8. Mogens Buch-Hansen
  9. Niels Poul Dreyer
  10. Søren Frederik Hansen
  11. Søren Grene

Status på forslaget

Status: Politisk Katalog

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.

Du kan støtte eller stemme om forslaget på AlleOs

Som økologisk landmand forstår jeg ikke helt det her forslag?

Det er også forholdsvist åbent formuleret. Måske du kan kvalificere. Det handler bla. om alle de ekstra ting, man skal dokumentere som økolog…

Men Christian, jeg synes faktisk, at det er godt, at vi har en skrap kontrol, netop fordi at det giver en stor troværdighed i forhold til de forbrugere, der gerne vil købe vores produkter. Umiddelbart synes jeg ikke, at der er brug for mindre kontrol, og derfor vil kontrollen også være mere omfattende. Hvis der menes, at vi ikke skal have generel dyrevelfærdskontrol, når vi har Ø-mærket, er jeg selvfølgelig enig. Men, det er svært at finde ud af, synes jeg, hvad der egentlig menes med forslaget. For det kan jo vel være, at der ligger relevante tanker bag, der bare er svære at tyde. :slight_smile:

Forslaget søger lige nu opbakning fra i alt 50 medlemmer.Hvis det får opbakning indenfor tidsfristen, så kommer det i det de politiske katalog til løbende validering af alle medlemmer.

1 Synes om

Dette forslag er i det politiske katalog og under løbende validering. Alle medlemmer kan angive deres holdning til forslaget.