Medlemsmandat om Organdonation – Afstemning

medlemsmandat

Kære alle

Nu har vi muligheden for at afgive vores stemme og være med til at tage stilling til regeringens forslag om organdonation. En stor tak til alle jer, der deltog i medlemssalonen i går. Vi sender hermed et link til optagelsen af mødet, hvor eksperterne præsenterede deres oplæg og besvarede jeres spørgsmål.

Afstemningen vil være åben indtil søndag den 10. marts, og vi opfordrer alle til at deltage. Helene vil som sundhedsordfører stå på talerstolen og debattere regeringens forslag den 12. marts, baseret på det mandat, hun får fra jer, vores medlemmer.

For at hjælpe jer med at afgøre, om I vil stemme ja, nej eller blankt, vil vi kort gennemgå, hvad dette forslag indebærer (I vil kunne læse mere i det vedhæftede materiale).

Regeringens forslag går ud på følgende:

  • I dag skal borgere aktivt tage stilling til organdonation, kendt som ‘aktivt tilvalg’, f.eks. via Organdonorregisteret eller donorkort. Regeringen ønsker at ændre dette til ‘aktivt fravalg’, hvor alle over 18 år som udgangspunkt betragtes som donorer, medmindre de aktivt fravælger det.

  • Der vil indføres en ‘blød variant’ af aktivt fravalg, hvor pårørende inddrages, hvis afdøde ikke selv har bekræftet sin holdning.

Vi opfordrer jer til at sætte jer grundigt ind i sagen og afgive jeres stemme. Husk, at jeres stemme har betydning.

Uddybende materiale

Optagelse af medlemssalon – video
Baggrundsnotat, Organdonation.pdf (693.0 KB)
Anjas oplæg til Medlemssalon (1.5 MB)
Medlemssalon præsentation fra Sekretariatet (115.4 KB)
Debatindlæg i Altinget, som Anja refererede til under medlemssalonen, og som hun har skrevet med Niels og Christina.

Mailadresser på eksperterne:
Andreas Brøgger Albertsen: aba@ps.au.dk
Anja Marie Bornø Jensen: anja.jensen@sund.ku.dk
Christina Rosenlund: christina.rosenlund2@rsyd.dk
Niels Agerlin: niels.agerlin@regionh.dk

Afstemning

Om kort tid vil I modtage en anden mail, hvor I kan gå direkte ind og afgive jeres stemme. Hvis den ikke når frem af en eller anden årsag, så husk I kan gå ind på AlleOs og afgive sin stemme her (kræver at man er logget ind).

Tak for jeres engagement og deltagelse.

Grønne hilsener
Helene Liliendahl Brydensholt
Sundhedsordfører og Gruppeforperson

1 Synes om

Jeg har været inde og stemme.
Jeg tror jeg har stemt FOR at det skal være som i dag, At regeringen ikke skal ændre noget.
Derfor har jeg stemt IMOD…
Jeg synes ikke det er særligt godt beskrevet, hvad jeg stemmer for - til eller, hvad jeg stemmer imod - til.
Der burde være en beskrivelse af, hvad FOR er…
Der burde være en beskrivelse af, hvad IMOD er…
Der burde være en beskrivelse af, hvad BLANK er…
Dette håber jeg bliver ændret… Til en bedre forståelse…
Jeg har heldigvis 30 dage til at ændre selv om jeg har afgivet min stemme…
Tak for det bedste parti på borgen…
Vi har meget at lære endnu…

3 Synes om

Du skal stemme for eller imod regeringens lovforslag. En blank stemme kan betyde forskellige ting. Det er ikke præcist defineret.

Jeg er helt enig, der mangler noget i formuleringen af opslaget, så man kan ikke umiddelbart se hvad det er man stemmer For, Imod eller Blankt til.

Ligesom dig formoder jeg at afstemningen er For regeringens beslutningsforslag, Imod regeringens beslutningsforslag eller Blankt til regeringens beslutningsforslag, men det er en kvalificeret formodning, ikke noget jeg direkte kan aflæse i formuleringen af opslaget.

1 Synes om

Det er rigtigt forstået, at vi stemmer for/imod/blank om regeringens forslag. Vi har rettet i teksten inde på selve stemmesedlen for at tydeliggøre det.

Jeg har stemt for regeringens forslag.
Jeg mener helt generelt, at der er brug for forandringer, og at det generelle princip i forhold til politiske forandringer skal være, at forslag godkendes hvis der ikke er nogen der rejser tungtvejende, fornuftige indvendinger.
I dette specielle tilfælde mener jeg, at de det er rigtigt at hjælpe andre mennesker når man kan, også med organer. Jeg har meget svært ved at se vægten af indvendingerne imod at lade andre overtage dele af et afsjælet legeme, så længe der ikke er grund til at tro, at nogen er blevet aflivet med henblik på organhøst.
At en person eller pårørende mener, at et legeme skal være komplet for at kunne gøre fyldest til de ritualer, som mennesker måtte ønske gennemført efter døden, anser jeg ikke for så tungtvejende et argument som hensynet til, at man kan redde eller forbedre et andet menneskes liv.
At gå til det hinsides som et menneske der hellere ville være et komplet lig i sin grav eller i krematoriet, end at stille (dele af) sig selv til rådighed for hjælpe et medmenneske, ser jeg ikke noget ærværdigt i.
Det forekommer mig at være en irrationel fetichisme.

Jeg har stemt i mod; regeringens forslag - fordi det ikke er et valg der foregår i et tomrum; men helt konkret foregår ved dødslejet, oftest i voldsom situation; fuld af sorg og tab;
Og i dette enestående rum, der aldrig kan tilrettelægges på forhånd; er det vigtigere for mig, at de pårørende kan være medspillere udfra et medmenneskeligt syn, istedet for et eksemplarisk tankeeksperiment…

Sidst men ikke mindst; er det vigtigere, for mig, at donoren selv har taget aktivt stilling, og at det donororganer bevares som den gave det er.

Så nu må vi se hvad det lander på, og naturligvis øge opmærksomheden på at få folk til at tage positivt stilling.

Personligt stritter alt på mig; når vi pludselig skal være samfunds-organdonorer - ha øget ret-mulighed for aktiv dødshjælp- alt sammen fremført som talte vi om de sædvanlige bureaukrativalg… uden at invitere til den etiske debat: det her kræver.

2 Synes om

" at nogen er blevet aflivet med henblik på organhøst." Næh, men man kan godt tage organer ud, selvom hjertet stadig slår.

Ja, og det kan jo godt være, at det var det, som foregik, mellem fredag aften og lørdag formiddag i forrige uge, hvis Pape havde ønsket at være organdonor…
Kærlig hilsen
Gunhild

Og hvis det er tilfældet, så tror jeg 100 procent, at det er foregået stille og roligt i overensstemmelse med gældende aftaler her i Danmark.