Medlemsmandat - forbud mod minkavl

Det var ikke nogen speciel viden, der fik mig til at sige 10 år, men blot en fornemmelse af, at der skel en årrække til omstilling/lukning af den produktionen, af hensyn til avlerne. Så 5 år er sikkert ligeså godt.

Hilsen og god vind Gunnar

Jeg støtter helt klart et forbud. I gamle dage handlede det om overlevelse og der var begrænsede alternativer. Sådan er det slet ikke i dag, hvor vi har bedre løsninger både dyreetisk og miljømæssigt. Især hamp burde bruges i større stil i tekstilindustrien, da det formentligt er det nuværende tekstil med bedst klimaaftryk. Ift. mere vandafvisende materialer er der pt. store fremskridt med at lave læderlignende materialer af eks. ananas og svampe. Det er alt sammen meget spændende!

På sigt håber jeg også at læder mindskes eller udfases, da det er med til at holde masseavlen af køer oppe, og vi kender jo efterhånden alle udmærket klimavirkningen af oksekød (køer). Desværre er fokus ift. køer pt. klart mest på oksekød, selvom også læder og mælkeprodukter er lige så relevante i den sammenhæng. Læder er ikke blot et biprodukt af oksekødindustrien, men er selv med til at holde den i gang i på den store skala den er.

1 Synes om

Jeg vil gerne advare imod, at gøre en afstemning i folketinget, til en afstemning som at det er partiet Alternativet der udfører afstemningen.

Alternativet er ikke medlem af folketinget og kan derfor ikke stemme om noget som helst i folketinget.

Det er derimod de 10 frie, selvstændige og suveræne MF’ere der sidder eller står på Alternativets platform, der kan fremvise deres individuelle, selvstændige og suveræne holdning, som de gerne lader blive påvirket af en dialog med befolkningen og derudfra danne sig en holdning til minkavl og stemme ud fra den.

Partiet Alternativets medlemmer kan ikke baste og binde de 10 MF’ere til at stemme efter partiets medlemmers mening og holdning. Det er i strid med Grundloven §56. MF’erne kan heller ikke opfordre til, at partiets medlemmer gør noget sådant, for da gør MF’erne netop en højforræderisk handling, ved at de underminerer Grundlovens ord og bogstav, som de da de blev medlemmer af folketinget, højtideligt skrev under på, at de ville overholde.

Lad os nu få skilt det folkelige og demokratisk guld fra det partipolitiske lort.

Det er på tide vi får et folketingsvalg der mere handler om at vælge befolkningens lovgivende repræsentanter og ikke om hvilke partier der skal sidde på regeringsmagten og have deres partileder som Statsminister.

Vis befolkningen, at det er de enkelte medlemmer af folketinget der stemmer og ikke partiet Alternativet.

Lad os få fjernet partikraturet fra folketinget og regeringen og få indført et reelt og sandt folkeligt og demokratisk folkestyre.

Jeg er ikke i tvivl om, at vi skal have stoppet minkavl i Danmark, så hurtigt som muligt!

1 Synes om

Selv tak Christian…

Og ja, vi har virkeligt optimeret og effektiviseret mere og mere. Og det er en spiral, vi må vende…

Og i forhold til minkavl, så ville det bedste jo være at stoppe det nu… Men det ved jeg godt, er urealistisk.

Så vi kunne jo

  1. Lade det udfase sig selv, ved at lukke for muligheden for at lade det gå i arv eller blive solgt videre.
  2. Stoppe for muligheden for at overtage/købe/opstarte minkavl som ny avler
  3. Kræve at avlerne omlægger, så minken får ordentlige vilkår, i de besætninger, der er i dag. Og det er der nok eksperter, der kan fortælle om, hvordan mink har det bedst.

Og du spørger, hvordan vi kan hjælpe dem videre - og det kunne jo være med at hjælpe dem med omlægningen, indtil de lukker i udfasningen - som i punkt 1. Give dem en form for tilskud til en del af ombygninger og nye levevilkår for minken. Vi giver så meget tilskud til landmænd osv, så tilskud der kommer dyrene til gode, det vil give mening for mig.

Det er også en naturlig del af landmandens liv at have griseproduktion med urimelig vilkår for grisene. Der er nu pres på, for at få dem til at omlægge - og det mener jeg faktisk bare bør være et krav - og skal gælde alle produktionsdyr.

Spørg mig ikke om, hvordan det praktisk skal udmønte sig, det regner jeg med, vi har nogen vise mennesker, der kan se på :slight_smile:

Her er hva Danish fur referere til hvad der bliver brugt af dyret. Bare til oplysning.
https://www.kopenhagenfur.com/da/pelsdyravl/miljoe-og-baeredygtighed/100-af-minken-bruges/

I Danmark burde vi for længst have nået til et højere udviklingsniveau, hvor vi er i stand til at vise kærlighed og omsorg mod alle levende væsener og ikke kun sine nærmeste medmennesker. Der findes så mange alternative materialer til pels, at det er på ingen måde ok længe at forsætte med at putte menneskers nydelse fremfor dyrenes velfærd. Hvis vi elsker dyr, som de fleste mennesker nok vil sige, så må vi ikke skade dem eller udnytte dem, bruge deres forskellige kropsdele til føde eller tvinge dem til unaturlige opførelse for underholdnings skyld. Hvis vi anser sig selv som kærlige, empatiske, højtuddannede og informerede mennesker, er det så ikke på tide at vi prøver at lytte til vores hjerter og mærke efter, om det er i orden hvordan vi behandler dyr? Kan vi virkelig ikke gøre det bedre?

1 Synes om

Her er et godt og langt indlæg. Det er selvfølgelig et partsindlæg, men jeg syntes det er meget sobert og vægtigt indlæg.

1 Synes om

-Det er meget tynde argumenter der ridses op i kolonnen, “Imod et forbud.”
Der er dybt uetisk at fortsætte med dette vanvittige dyreplageri! Tiden er nu til at gøre
op med denne virksomhed. Det viser strømninger i tiden, der heldigvis nu viser tegn på empati
og dyrevelfærd. Således ser vi nu de helt store modehuse droppe pels og skind. Det er passé. Vi bør i et velfærdsland som Danmark sige nej til minkproduktion. Udfas dette erhverv over 5-7 år. Jeg er meget uforstående overfor Alternativets offentlige udmelding: “Der er også noget godt i minkavlsbranchen”. Det kan da kun være rå profit, der er “godt” ved branchen - og det er IKKE nok til at forsvare produktionen.
Mvh Mogens Christensen

1 Synes om

Jeg har stemt ja, fordi et forbud er på sin plads i forhold til den nuværende produktion, og i håb om at dette forslag kan være med til at presse erhvervet og politikerne i retning af bedre dyrevelfærd for mink. mvh Hugo

Det er en udbredt misforståelse, at §56 gør det ulovligt at MF’ere stemmer noget andet end deres inderste overbevisning ift det enkelte lovforslag.
Det er helt op til Alternativets MF’eres selv, om deres overbevisning tilsiger dem at stemme i overenstemmelse med partilinjen - i dette tilfælde fastlagt gennem Medlemsmandatet.

1 Synes om

Det er fuldstændig rigtigt, Nis, at intet folketingsmedlem gør noget ulovligt, dersom det stemmer anderledes end hvad det selv ellers har af egen overbevisning.

Det jeg opponerer imod, det er at der lægges pres på et folketingsmedlem til at stemme efter partilinjen og ikke ud fra en almindelig åben dialog i Alternativet.

En almindelig åben dialog sker gennem en åben tilkendegivelse fra de enkelte medlemmer og ikke gennem en anonym form for tilkendegivelse, som en afstemning er.

Alternativet går ind for åbenhed, hvorfor så ikke også her. Lad den åbne dialog være den der giver medlemmernes syn for sagen og ikke en hemmelig afstemning, som jo netop ikke har noget som helst med åbenhed at gøre.