Kære med-medlemmer,
Her er mit opstillingsgrundlag, og jeg håber, I har lyst til at spørge, kommenterer og være i dialog om dette. For sammen er vi Alternativet!!!
Livet i centrum
Jeg er 48 år og mor til Birk på 19 og Iris på 16. Vi bor i et dejligt alment rækkehus i Roskilde, hvor jeg også arbejder i medborgerhuset INSP. Der skaber vi rum for fællesskab og det, folk brænder for at bidrage med. Jeg er vokset op på landet på Lolland og har læst medievidenskab i Aarhus.
Siden jeg var 14 år, har jeg været politisk engageret. Det har formet mit arbejdsliv og min fritid, hvor jeg har arbejdet med fællesskaber, ledelse, kommunikation og demokrati. I 2015 meldte jeg mig for første gang ind i et parti, nemlig Alternativet, ud fra en erkendelse af, at samfundet alt for hurtigt går i en retning, hvor aktivisme ikke alene kan skabe de nødvendige forandringer. Med mine mere end 30 års aktivistiske erfaring og mit solide kendskab og kærlighed til Alternativet er jeg klar til at sætte det hele i spil og håber, jeg får medlemmernes tillid til at gå i front som Alternativets nye politiske leder.
En politisk leder kan ikke, og skal ikke, stå alene. Alternativet er et kollektivt magtdelingsparti. Derfor vil jeg være en blanding af en lyttende, faciliterende og rammesættende leder. Jeg tør både gå forrest, og jeg tør slippe kontrollen og lade tilliden råde. Det betyder også, at jeg i rollen som politisk leder vil understøtte en fortsat samtale om, hvordan Alternativet skal ledes og organiseres.
Livet først
Tiden er inde til at sætte livet i centrum. Alt liv. Vi har alt for længe overudnyttet mennesker, planet og natur. Derfor har vi i dag en galopperende klimakrise og social skævvridning på tværs af planeten. Det første spørgsmål i politik er blevet ’hvordan skal det finansieres?’ fremfor det spørgsmål, som egentlig burde stilles: ’skaber det liv?’ Derfor kan vi i Danmark – et af verdens rigeste lande – have børnefattigdom, sende meget syge borgere i arbejdsprøvning og diskutere, om vi overhovedet har råd til grøn omstilling. Den kurs skal ændres! Vi skal ikke længere gøre natur og mennesker op i økonomi og se det som ressourcer, vi bare kan bruge løs af. Liv har værdi i sig selv og er et mål i sig selv.
Alternativets politik har allerede livet som målsætning bl.a. i forslagene om 30 timers arbejdsuge, forureneren betaler og kontanthjælp og dagpenge uden modkrav med borgerløn på sigt. Derfor er klima- og menneskepolitik i min optik to sider af samme sag.
Alternativet er en politisk idé
Alternativet skal tale visioner og konkret politik. Det gælder på de store strukturelle områder, hvor vi har formået at få væsentlige sager igennem på den grønne og demokratiske dagsorden. Og det gælder i realpolitik.
Så når vi eksempelvis taler om at lukke jobcentrene, skal vi samtidig komme med bud på, hvordan vi vil hjælpe folk i arbejde, så alle kan være med. Eller når vi taler om uberørt skov, er det vigtigt, at vi i samme åndedrag fortæller, at det understøtter biodiversiteten, men at for klimaet er det ikke løsningen. Derfor skal det være en kombi af uberørt skov og nænsom skovdrift.
Vi skal skabe det samfund, vi vil nyde at leve i, så vi har energien til og fundamentet for den grønne indsats. Vi skal være det samfund, som gør det muligt overhovedet at gennemføre den nødvendige indsats for klima og miljø. Vi skal være politiske både i det etablerede system og helt ud i hverdagen.
Hele vejen igennem skal vi huske, at alt liv er forbundet, og målet med vores politik er at skabe gode livsvilkår for alt dette liv.
Handlerum
Vi ser en stigende tendens til, at folk går på gaderne verden over i protest for at få en indflydelse, som de ikke føler, de får i det traditionelle politiske system. Alternativet skal være muligheden for at ændre det traditionelle politiske system, så magten bliver åbnet, gennemsigtig og delt. Vi skal være magtdelere. Og for at vi skal kunne det, skal det traditionelle system ændres indefra.
Alternativet er en ny politisk kultur, som ikke kun skal være åben og respektfuld i tonen. Det skal gennemsyre hele den måde vi åbner, inddrager og begår os på. Hvis vi skal arbejde med at ændre strukturer, så er vi nødt til at anerkende, at vi arbejder ind i det gamle politiske system. Det betyder, at vi skal være gode til at navigere i de rammer, samtidig med at vi skal holde fast i, at vi står for en anden politisk kultur og et inddragende samfund.
Vi stod bag borgerforslag, vi fik skrevet klimaborgerting ind i den nye klimalov, og foran os står der mange indsatsområder. Eksempelvis en stor indsats mod den stigende overvågning af samfundet, omskrivning af offentlighedsloven og andre forslag, (f.eks. whistleblowerordninger og nationalt ungeråd,) som vil kunne revitalisere og åbne vores demokrati.
Derfor har den politiske leder også et ansvar for at være lydhør over for, hvad der sker i befolkningen, og bakke op om initiativer, som arbejder i samme retning som Alternativet.
Min erfaring er, at plads til initiativ, opfindsomhed og medejerskab er vigtigt, når der skal skabes nytænkning og resultater. Jeg vil derfor arbejde for klare og enkle rammer, som samtidig er brede nok til, at individer og mindre grupper kan skabe deres eget. Tidligere har nogle rammer i Alternativet været for uklare og brede. Så forsvinder det samlende, og vi kommer til at famle i blinde. Og samtidig vil der være al for mange versioner af, hvad vi hver især går rundt og tror Alternativet er. På andre punkter har vi måske være for stramme og skabt for mange retningslinjer. Begge dele vil kunne tage livet af Alternativet.
Vi er alternativet
Alternativet står i dag et rigtig spændende sted, hvor vi kan slå vores politiske position fast som et vigtigt alternativ til en materialistisk tankegang. Som alternativ til et politisk system, der bliver mere og mere lukket. Som alternativ til kontrol og mistillid. Vi skal bygge videre på alt det, som vores folkevalgte på Christiansborg og rundt om i landet udretter hver eneste dag.
Samtidig tror jeg, vi er klar til at tage næste skridt i vores egen organisation. Klar til nye at afprøve nye ting. Klar til at ikke at lade os begrænse af vanetænkning. Klar til at finde en ny gejst i det, vi er sammen om i Alternativet.
Det er det Alternativet, jeg gerne vil skabe sammen med jer alle!
Gode grønne hilsner
Sascha Faxe