Kære Troels,
Tak for dit input og spørgsmål.
Jeg er enig med dig i, at den weekend var uklar både i kommunikation og udførelse, og at det som kom ud af den langt fra stod mål med de ambitioner, der lå bag. Det arbejde du og facilitatoruddannelse lavede var fantastisk, men jeg mener faktisk det blev på trods af weekenden og succesen med de tiltag kan tilskrives de involverede fantastiske indsats og ikke weekenden. Weekenden var oprindeligt tænkt som en første inspirationssamtale i række af flere weekender, der skulle bygge op til en stor kompetenceudviklingsindsats i Alternativet. Men form, indhold og forløb blev ændret pga. forskellige ledelsesmæssige og økonomiske beslutninger. Beslutninger som jeg ikke havde indflydelse på.
Du spørger til min læring. Jeg lærte rigtig meget i forhold til at være endnu mere tydelig overfor en ledelse, som giver en opgave, jeg vurderer ikke kan lade sig gøre at løse indenfor rammerne. Det har især gjort mig bedre til at lede opad. Jeg har også lært, hvilke konsekvenser en tjenstlig ordre overfor én person kan få for rigtig mange mennesker. Det har gjort mig endnu skarpere på formidlingen af projektrammer og forventningsafstemning. Helt konkret er to ting, som jeg i dag gør meget tydeligere. Et er at være meget tydelig overfor en ledelse om hvad jeg mener er realistisk både i forhold til tid, økonomi og andre involverede i projekter. Det andet er at lave langt mere klar kommunikation omkring rammer og opgaver, samt lave klar og løbende forventningsafstemning på alle niveauer. Jeg siger ikke, at jeg er den perfekte projektleder, men jeg lærer hele tiden at blive bedre.
Denne læring har ikke så meget kommet landssekretariatet til gode, men til gengæld været til stor gavn i både det politiske arbejde jeg har lavet siden og på min nuværende arbejdsplads. Det har stoppet nogle projekter i tide. Og det gjorde fx at jeg i min valgkamp kunne navigere med et kampagneteam med 35+ folk som havde mulighed for at finde hver den rolle og arbejdsindsats der passede til dem og deres ressourcer.
Når dette er sagt, så mener jeg faktisk ikke, at den politiske leder skal være afviklende projektleder i forhold til projekter i Alternativet.
Jeg ville ønske, at du havde taget fat i mig omkring dette allerede i 2016, hvor vi stod med det. Det ville oprigtigt have været dejligt at vende det med dig. Uanset om jeg bliver politisk leder eller ej, så håber jeg, at folk til hver en tid tager fat i mig, hvis der er noget, de mener, vi skal have afklaret. Jeg tager stadig gerne samtalen direkte med dig Troels. Det, som udfoldede sig i den periode, involverede rigtig mange mennesker, beslutninger og omvæltninger, og derfor tager jeg heller den længere samtale direkte end på skift.
Tak fordi du tillader dig at være undersøgende og tvivlende.
Kh
Sascha