Josephine har (endelig) trukket sig - hvad nu?

Opgøret efter valget af Josephine fik ikke bare 4 ud af 5 folketingsmedlemmer til at forlade Alternativet som parti - men ikke Alternativets politik. Det samme skete på medlemsområdet! Hvis jeg ellers husker medlemstallene rigtigt så har næsten 9 ud af 10 meldt sig ud - de fleste med ord om de ville kæmpe videre for Alternativets politik. Jeg synes Josephine var MEGET længe om at læse den besked - det samme gælder de tilbageværende medlemmer, hvoraf mange tilsyneladende endnu ikke helt har forstået det: Josephine var som person den forkerte - hun havde ikke det bagland og den tillid hun selv antydede.
Godt det samme! Alternativet har den rigtige politik - selvom det ideologiske fundament stadig ikke er helt på plads. Hvordan kan der evt kaldes til samling igen?

Det er der åbenbart ikke nogen der vil kommentere. Jeg ser nogen andet sted foreslår at vi diskuterer hvordan lederposten skal se ud. Det er, for mig at se, det helt rigtige sted at tage fat. Jeg tror nu ikke det hverken skal være delt ledelse eller en afskaffelse af lederposten - det skal bar være en post som skal defineres helt anderledes. Der skal være tale om en person, som samler og formidler medlemmernes holdninger, og samler til intern debat, når der foreligger for stor spredning i holdningerne til de kan formidles kvalificeret, frem for en der selv finder på holdninger, som de så forsøger at få opbakning til. Alt andet lige, så er sammenbruddet i ledelsen af Alternativet - som nu er endt med Josephine er gået sin vej fra posten - skabt af noget af det som Alternativets politik ellers siger Alternativet ikke vil - magtkampe og et giftigt kamp-miljø omkring ledelsen, og i det hele taget, som afholder mindre krigeriske personer fra at deltage. Et opgør med magtbaseret ledelse, og en debat om hvordan det kan gøres på en progressiv og dynamisk måde, må være den måde hvorpå alle de som stadig bakker op om Alternativets politik kan inviteres indenfor igen.

Når du siger vi, er det så fordi du er medlem eller påtænker at melde dig ind igen - din profil står som “Tidl.medlem”?
/Lars

Når jeg siger ‘vi’ er det ‘alle os’ som mener det som ligger til grund for Alternativets politik. Nej, jeg er ikke medlem længere - meldte mig ud efter at have været medlem i mange år - men melder mig ind igen hvis Alternativet får en ledelses struktur og regler som sikrer at der ikke igen opstår altødelæggende magtkampe, og partiet selv lever op til at sikre alle kan deltage med sikkerhed for de ikke bliver ‘slagtet’ i magtkampe med andre medlemmer - som jo er Alternativets politik og krav til politisk arbejde i fremtiden.