Josephine Fock trækker sig som politisk leder

Nyt fra Alternativet

Josephine Fock har valgt at trække sig som Alternativets politiske leder. Alternativets Hovedbestyrelse beklager meget Josephines beslutning, men respekterer også hendes valg.

Josephine blev valgt med stort flertal på Alternativets ekstraordinære landsmøde 1. februar i år, og hun har gjort et kæmpe stykke arbejde med at få partiet til at arbejde på den rigtige måde og efterleve den organisering og de beslutningsveje, der er fastlagt.

Josephine har i Alternativets ånd formået at trække Alternativets Unge tilbage i Å’s beslutningsrum, og bl.a. stået for den demokratiske nytænkning i dansk politik ved at udnævne ordførerskaber uden for Christiansborgs tykke mure.

Josephine har arbejdet meget hårdt, siden hun blev valgt, ofte under svære betingelser. Det er på grund af hendes arbejde, at Alternativet kan gå videre med hele sit grundlag veldefineret og med en klar plan for, hvordan vi kan komme videre på vej mod virkeliggørelsen af det grønne og langt mere demokratiske samfund, vi ønsker os.

Alternativet skal nu igennem en vedtægtsbestemt proces frem mod et ekstraordinært landsmøde, og Hovedbestyrelsen vil sikre, at valget af ny politisk leder kommer til at foregå med åbenhed og ordentlighed.

Josephines valg kan vække mange forskellige følelser, men Hovedbestyrelsen maner til at debatten om Josephines beslutning tages på et fundament af vores fælles værdier.

Yderligere oplysninger: Forperson for HB, Bente Holm Villadsen, bente.holm.villadsen@alternativet.dk, tlf. 60 86 13 33

2 Synes om

Det gør mig virkelig ondt, og det kommer som et chok. Jeg håber meget at vi medlemmer får en forklaring.
Vi er mange der har knoklet for at genrejse partiet. Det bliver svært at bevare gejsten for alle.

3 Synes om

Det er noget hø det, troværdigheden ryger igen.
Hvorfor bruge så mange ord på at takke og så ikke et ord om hendes begrundelse for at stoppe.
Det er for sødt, lad os høre om årsagen også, først da kan vi tage stilling.
Det ville være i vores ånd at fortælle og være gennemsigtige.

8 Synes om

Pis!

Tak Josephine for at forsøge at være Alternativetsleder. Du fik et dårligt udgangspunkt for at varetage opgaven.

Jeg mener stadigvæk at der er behov for et Grønt parti i Danmark, der sætter den bæredygtig omstilling forest. Det kan være Alternativet, hvis vi vil.

Vi behov for en karismatisk autentisk og ærlig leder, der er faglig kompetent og som har en stærk grøn vision for Danmark. Har vi sådan en person i Alternativet? Det håber jeg.

6 Synes om

Jeg er fulstændig enig med dig. For mig er beslutningen truffet. Jeg følger hende og melder mig ud. Det er en skandale som Uffe og hans medløbere har behandlet både Josefine og sagen.

Torben, hvis du vil følge hende, så bliver du i partiet og kæmper videre.
Så Torben, stay and work.

7 Synes om

Josephine Fock har IKKE meldt sig ud af Alternativet.

5 Synes om

@huulbaek, så var det måske alligevel den rigtige timing at afskaffe / omdefinere rollen som politisk leder :sweat_smile:

6 Synes om

Det er da også lidt en mavepuster, men jeg ser det også som en chance for at genrejse partiet. Da vi valgte Josephine, havde partiet ikke levet op til vores egne ambitioner om åbenhed, og vi endte i en kæmpe fiasko, hvor det hele faldt fra hinanden. Nu skal vi så vise at vi har lært lektien, og at vi kan navigere i al den information, der er kommet ud i lyset siden. Jeg tror faktisk det her er vores bedste chance for at få partiet ordentligt videre. Nu kan vi reelt lægge alle de gamle konflikter bag os og komme videre forhåbentlig :slight_smile:

8 Synes om

Jeg er meget ked af at Josefine har opgivet opgaven at samle partiet. Hun har gjort et fantastisk godt stykke arbejde. Men tror også når hun var en del af en gammel historie som straks blev kørt frem som angreb på hende af skuffede vælgere efter valget af forperson, så er det en ulige svær kamp for hende uanset hendes bedste intentioner. Jeg er ked af hendes valg fordi hun gik ind og arbejdede en ny linje ind som tog afstand fra tiden med dickpics mm. og handlede mere om at være et parti som gik op i politikken. Jeg ønsker for partiet at vi kan finde en forperson der ikke er fedtet ind i forhistorie og som er parat til at kæmpe for vores fremragende værdier omkring de tre bundlinjer. Lad os kæmpe videre for vores grønne hjerter :green_heart::green_heart::green_heart:

8 Synes om

Helt enig! Jeg har været SÅ tæt på at melde mig ud af flere omgange, og var faktisk gået helt i stå med at være frivillig. Nu er jeg klar til at kæmpe videre! Der er så meget potentiale, og lige nu er Å DET ENESTE parti med en ordentlig grøn politik. KOM NU! Vi kan klare det sammen! <3

14 Synes om

Det har hun nemlig ikke! Og dermed sætter hun en helt ny standard!

4 Synes om

Set på afstand er Josephine en skarp leder, som jeg synes vi har brug for. Det gør mig ondt at hun har haft det for svært til at holde ud og leve hendes vision af Alternativet. Det bliver ikke nemt at finde på en person, eller en funktion der kan så klart og vidtskuende udtrykke Alternativets visioner. God vind i Sejlene, Josephine!

6 Synes om

Det er vist nu, vi skal gøre status og finde ud af, hvordan vi kommer videre, og hvor vi vil hen.

3 Synes om

Jeg respekterer Josephines beslutning. Vi må ikke glemme, at det var hende, som splittede partiet, og fik halvdelen til at melde sig ud, incl. fire ud af fem folketingsmedlemmer. Jeg håber at mange af dem, som forlod partiet på grund af hende, nu vender tilbage.

Men jeg undrer mig over, at det kommer netop nu, hvor vi er i fuld gang med klima- og finanslovs-forhandlingerne. Hvad er grunden til at det sker på så dårligt et tidspunkt? Der må være en ganske bestemt anledning til det. Som sædvanlig får man ikke klar besked.

Josephine fik en hård start som leder af partiet i takt med, at så mange meldte sig ud - især 4/5 af folketingsgruppen - hvilket gør det forståeligt, hvis det ender med at blive for hårdt. Det er naturligvis noget af en mavepuster for partiet af miste to ledere inden for ét år - samtidig vil en ny leder måske netop være dét, som kan give partiet en ny start. Jeg håber personligt, at der er nogen, som føler sig klar på opgaven, selvom den er svær. Det ville virkelig være synd, hvis Å skulle lukke helt ned.

6 Synes om

Det vil nok være en god idé at afskaffe rollen som politisk leder nu. Vi lægger alt for mange forventninger ind i den post. Ingen kan leve op til dem. Og det er ikke ‘den store leder’ vi har brug for uanset. Vi har brug for noget helt andet og meget mere grundlæggende end en frontfigur. Senere hen, ja, når der kommer en frem af sig selv som kan agere frontfigur, så er det meget værdifuldt. Men det er noget der skal dyrkes frem, ikke nogen vi bare kan vælge til rollen.

5 Synes om

Kære Carl!

Det er et personligt valg, når man melder sig ud af et parti, og når man melder sig ind!

At pålægge Josephine ansvaret for, at fire ud af fem folketingsmedlemmer meldte sig ud af partiet er at tage munden for fuld! Det er unfair! Og det er unuanceret!

Kærlig hilsen :slightly_smiling_face: Gunhild :sparkler:

4 Synes om

Kære Gunhild.

Jeg ved ikke om det var Josephines skyld. Men det er et faktum, at fire ud af fem folketingsmedlemmer meldte sig ud af partiet fordi hun blev valgt som politisk leder. Det siger de jo selv. Derfor er hun en person, der har sået splid i partiet, selv om det ikke er noget hun selv ønsker at gøre.

Vh. Carl.

Kære med-medlemmer af det gode parti
Jeg vil forslå at vi genopliver ideen om DELT LEDELSE, så vi peger på to ledere af partiet. AF juridiske grunde skal den ene nok være den formelle leder mere end den anden, det må nogle jurister vide. Men jeg synes det er en rigtig god ide at dele lederskabet mellem to personer. Dels opnår vi en magtudligning, dels er der langt bedre muligheder for løbende sparring. Og ikke mindst, i den situation vi er i nu med en skrøbelig, ung og sårbar organisation, vil et delt lederskab være det mere realistisk at magte opgaven. Set med mine øjne kan vi vinde en masse på at gøre det på denne alternative måde. Personligt har jeg lyst til at rettet blikket i retning af KIM HJERRILD, som jeg kender som en meget vellidt, dygtig og driftsikker person. Men mit vigtigste budskab og opfordring til debat er: Lad os genoplive ideen med delt lederskab. Bedste hilsner, Anita Mac

2 Synes om