Jeg stemmer for, at Rasmus Nordqvist overtager det politiske lederskab efter Uffe Elbæk.
Det er der mange grunde til:
Rasmus´ valgoplæg er en forlængelse af den spirende optimisme, jeg mærker i Alternativet, både i mig selv, på Christiansborg og ude i landet.
Min optimisme er begrundet i de konkrete resultater, vi har skabt i den seneste tid, både som deltager i finanslovsaftalen og klimaloven, som vi også er mødrene ophav til.
(For halvandet år siden var det kun Alternativet, der stod med ideen om 70 procent reduktion af CO2 i 2030.)
Det er Rasmus, der som finansordfører og klimaordfører har forhandlet vores deltagelse i begge aftaler i hus, og han har derved demonstreret den drift-sikkerhed i forhandlinger af meget store aftaler, som jeg forventer af min leder.
Samtidig er jeg sikker på, at det er en fordel, at lederen af det parlamentariske arbejde på Christiansborg kan sætte sin fod i folketingssalen, deltage i udvalgsmøder og være sikker på at kunne møde op og forhandle i ministerierne. Det kan kun medlemmer af Folketinget.
Rasmus har også, både som del af Alternativets politiske ledelse, og som politisk ordfører udvist ledelseskompetence på højt niveau.
Han er meget forskellig fra Uffe Elbæk, så når jeg stemmer på Rasmus, er jeg bevidst om, at vi snarere får en visionær, driftssikker og fagligt set dygtig leder end en karismatisk, kreativ iværksætter, som Uffe er og som har været altafgørende nødvendigt for at starte vores grønne politiske parti.
Men jeg mener ikke, vi skal stoppe her. I sit valgoplæg tager Rasmus udgangspunkt i de politiske sigtepunkter, der er vedtaget i POFO og rækker ud til hele bevægelsen og gennem igangsættelsen af projekt 2030 lægger han op til den største medlemsinddragelse, noget dansk (og europæisk?) politisk parti nogensinde har gennemført. Han betragter os alle som politikere. Fra os på Borgen og vores folkevalgte rundt i landet, til tillidsvalgte, aktivister og frivillige.
Det mener jeg er klogt. Fra Skagen til Lolland har alle vores medlemmer selvfølgelig været nødt til at lave en meget stor mængde organisatorisk og praktisk arbejde.
Men vi er her alle sammen for det politiske og nu er det tid til, at vi sammen formulerer visionen om det samfund, vi vil tegne for at leve op til både den grønne, den sociale og den økonomiske bundlinje.
Dette arbejde mener jeg kræver delt politisk lederskab i Alternativet. Derfor skal det forstærkes af en politisk leder der kan danne bro mellem Christiansborg og Alternativets bevægelse.
Derfor håber jeg, at vi ændrer vedtægterne ved førstkommende lejlighed og vedtager, at Alternativets politiske ledelse skal bestå af to ledere. En leder på Christiansborg og en leder, der binder Christiansborg sammen med Alternativets bevægelse.
Det kan sagtens være en af dem, der lige nu kandiderer til at blive politisk leder i Alternativet, så også i den henseende følger jeg valgkampagnen med stor interesse. Her findes der flere kandidater, som kunne blive et fremragende supplement til Rasmus i et delt lederskab.
Alternativet er stadigvæk et nyt projekt og vi må være ærlige og sige, at vi er stadigvæk et skrøbeligt projekt.
Derfor skal vi bygge klogt. Vi skal sikre vores parlamentariske fundament på Christiansborg, samtidig med at vi rækker ud mod Alternativets bevægelse.
Dernæst skal vi tænke nyt og forstærke partiet som helhed ved at binde Alternativet sammen, så der i mindre grad bliver tale om et parti og et bagland, men i stedet et fælles projekt, der viser verden, hvilket samfund Alternativet ser for sig i fremtiden.
Det er mit bud på vores fremtidige ledelse og jeg vil tilføje, at jeg har tænkt mig loyalt at bakke den nye politiske leder op, uanset hvem det bliver.