Jeg har brug for din hjælp til finansloven!

Ved nærmere eftertanke:

SELVFØLGELIG også stat og regioner.
OG ud over anskaffelse og nedbrydning: Daglig drift!

Inger Pedersen

Den kollektive trafik skal styrkes og vi skal starte med at få dem tilbage som vi mistede under corona. Et sted at starte kunne være ved at få gjort det mere trygt at benytte S-tog. Det gør vi bedst ved at sikre en øget bemanding af billetkontrollører, der har autoritet til at gribe ind hvis unge skaber utryghed.

Vi skal prøve at gøre op med vækst begrebet… behøver det give overskud, kan budgettet ikke nøjes med at løbe rundt…
behøver vi blive rigere på kroner og ører… hvis nu vi fik sat forbrug ned, så vi ikke skulle arbejde så meget for at hente pengene hjem… tilbage til det simple liv.
Jeg tror ikke på vi bliver lykkeligere af at blive rigere… vi skal selvfølgelig have råd til et godt sygehusvæsen, gode folkeskoler og plejehjem mm…
Mvh mette

4 Synes om

Hej!

Mit simple forslag er!

Mærk alt hvad der er sprøjtet med et mærke - lad alt der er sprøjtefrit gå fri!

(Det er omvendt i dag)

Kh

Flemming Koch

2 Synes om

Her kommer to forslag

1)Find finansiering til flere områder med urørt skov. Større ambitioner i de private skove er nødvendigt. Det skal være flere større og sammenhængende naturområder. Men de skal ikke være “fake”, som de to første “naturnationalparker” på mange måder er.
2)Bevar Forbrugerrådet TÆNK kemi. De er en vigtig uafhængig stemme. Og dygtige. Gerne flerårig bevilling

1 Synes om

Kunne man sætte en pulje midler af, som kunne bruges til at stille højere grønne krav til offentlige indkøb. Puljen betaler mer-prisen? eller noget i den dur

1 Synes om

Kære Josephine og Torsten,

nu ved jeg ikke, om den kommunale udligningsordning er med i finansloven, men så synes jeg om ikke andet at den skal, for når de billige kommuner forhøjer kommuneskatten, vil det alene kun ramme dem med bundskat, mens topskatteyderne går ramt forbi, for topskatteyderne har for længst ramt skatteloftet.

Det er ikke rimeligt, at det er de økonomisk svageste i de billigste kommuner der skal betale en højere kommuneskat og topskatteyderne blot kan fortsætte som intet er hent.

Det vil derfor være mere fornuftigt, at de billige kommuner bibeholder deres nuværende kommuneskat og at statsskatten i stedet for får forhøjet skatteloftet med 1 eller 2%, og at staten bruger det ekstra beløb der kommer, også fra de betrængte kommuner, til de økonomisk trængte kommuner.

Danmark skal udlede væsentligt færre drivhusgasser, reducere brugen af fossile brændsler, mindske det økologiske fodaftryk, øge genanvendelsen, reducere kemikaliebelastning (giftfri natur) og beskytte naturens artsrigdom (mere vild natur).

Alternativet foreslår en omfattende revision af de grønne tilskuds- og afgiftsordninger, der styrer
forbruget og produktionen i Danmark. Produkternes pris skal fastsættes ved hjælp af differentierede
afgifter for drivhusgasudledning, arealanvendelse, kemikalietryk, genanvendelsesgrad, luftforurening, miljøstatus og flere lignende parametre.

Vi skal indrette vores infrastruktur, så den hurtigst muligt bliver fuldkommen fossilfri og CO2-neutral. Vores bygninger og industri skal energieffektiviseres. Og vi skal udvikle et cirkulært samfund, hvor affald ses som en genanvendelig ressource i stedet for at ende i forbrændingsanlæg.

Vi skal udvide mængden af urørt skov, lave beskyttelseszoner for særligt udsat og værdifuld natur, skabe sammenhæng mellem naturarealerne, så biodiversiteten øges (mere vild natur), og fremme naturpleje på lysåbne arealer.

Vi vil have gennemført 100 procent økologisk landbrug uden brug af miljøskadelige pesticider og kunstgødning. Landbruget skal have støtte til omlægning ud fra klima, dyrevelfærd og biodiversitetshensyn.

3 Synes om

Ift HAVET og Biodiversitet.

Stenrev- som løsning på kystbeskyttelse og sikring af havets biodiversitet.

Her at bevare og frede langt flere af dem der eksisterer samt genoprette dem tiden med stenfiskeri har fjernet.

Se på projekt genetablering af Hunderevet i Hundested og det forslag der ligger fra dem.

https://hunderevet.dk/Wordpress44/

1 Synes om

RUGBRØDSMOTORSTIER

Hvor ville det være dejligt, dersom der blev etableret rugbrødsmotorstier, sådan at cyklende ikke skal køre langs med eller på tværs af den hårde trafik mellem landets købstæder.

Samtidig vil sådanne rugbrødsmotorstier kunne være flankeret af folkelige priviligerede overnatningssteder, med mulighed for opstaldning til jernhingst og -hoppe, med dertil mulighed for fodring af luft, og lapning og reparation af tilbehør til dyrene.

Denne etablering af rugbrødsmotorstier med dertil indrettede folkelige priviligerede overnatningssteder, vil kunne være en turistmagnet, som kan gør Danmark til et vildt spændende cykelferieparadis for både indenlandske såvel som udenlandske turister.

3 Synes om

Uanset hvad, hvis der mangler penge, så må der være penge at hente, ved at nedbringe al dokumentationen i beskæftigelsessektoren.
Pengene skal ikke hentes fra uddannelse eller andre vigtige steder.
Vi skal have doughnutøkonomien ind til forhandlingerne, og så skal vi huske FN´s verdensmål.
Under mål 10, står der et konkret delmål, der lyder således:
“Inden 2030 skal der opnås og fastholdes en indkomststigning for de nederste 40% af befolkningen, der er højere end landsgennemsnittet”. Det må gerne fremgå af finansloven, at der er nogle tiltag i retning af dette.

4 Synes om

Jeg tror det kunne være et stærkt signal at gøre det billigere at købe el-biler…! Det er noget der er meget let forståeligt for den enkelte, og det har en impact nu og her på byernes luftforurening og CO2-udslippet samlet indenfor de nærmeste år. Og så skal man gøre det meget nemmere at få lavet en el-bils oplader ude i sit eget hjem…! Det er jo en jungle og nærmest monopollign. tilstande…!

Og jeg er også klar på flere afgifter som mange andre har skrevet, for at få regnskabet til at gå op! :green_heart::ok_hand::muscle:

2 Synes om

Etablering af solceller i private hjem skal belønnes. Foreslår man går tilbage til den gamle netto måler ordning, så det bliver mere lukrativt at installere og bruge solceller i private hjem.

Afgiften skal nedsættes på halv hybrid biler (biler som oplader ved bremsekraft, og ikke oplades med strøm). Når man bor i en boligforening (til leje) er det svært at få mulighed for, at få strøm til en el / hybridbil, de kan i stedet købe halv hybrid biler. Det vil fremme salget af disse biler fremfor biler, der drives kun af benzin, og derved forbedre vores miljø.
Afgiften på el og hybridbiler skal fjernes helt.

1 Synes om

Regeringen har afsat 50 mill kr til biodiversitet. Danmarks Naturfredningsforening siger, at det er alt alt for lidt, og at der skal 2 mia kr til.

Det skal vi bakke op om, og gøre det så højt og larmende som vi kan. Også fordi medlemmerne hos Danmarks Naturfredningsforening er vores naturlige venner og potentielle stemmer.

Selv om vi ikke måtte få en krone, så får vi vist, at vi mener hvad vi siger, og at de grønne organisationer kan regne med os.

2 Synes om

CO2 afgift
Afgift på flybrændstof, så det matcher bilisternes
nedsættelse af hastighedsgrænser for co2 trafikken

1 Synes om

Et helt konkret forslag: forbyd brugen af fossildrevne plæneklippere i private haver - både parcelhuse og sommerhuse - fra 2025. Forbyd fossildrevne scootere i Danmark fra 2026.

Argument: Ovennævnte maskiner udleder mellem 20 og 100 gange mere Nox og Co2 end de fossildrevne biler, der kører på de danske veje.

3 Synes om

Kan ikke afgøre om det er relevant specifikt i forhold til finansloven, men her er et forslag: Lad de løbende boligskatter afhænge af boligens forbrug og dermed klimabelastning. I princippet ligesom ejer-afgiften ved biler. Det nuværende system, som også er i kaos, giver ikke mening og slet ikke i forhold til boligens klimabelastning. Udover at være klimarelevant, så overflødiggør forslaget Skats ejendomsvurderinger, som Skat jo ikke kan få styr på.

2 Synes om
  1. Den samlede pengemængde i samfundet – nu mere end 1.250 mia. kr. – vokser med ca. syv procent om året.

De nye penge havner for en meget stor dels vedkommende som profit hos bankernes aktionærer og direktører. Så når politikerne nu skal planlægge den grønne omstilling via finansloven 2020, er disse penge, op mod 100 nye mia. kr., altså ikke en del af budgettet.

  1. Gør det endnu sværere at indtage usund kost (sukker, kød, bearbejdet/fast food) Sukker er et toksin/gift. Det fremmer diabetes, fedme, hjertesygdomme og kræft… Det vil spare udgifter på sygehusene/sundhedsområdet og give penge i kassen via. Afgifter + hjælpe på CO2 udledningen.

Nordic Sugar producerer årligt ca. 400.000 ton sukker, og bruger så meget energi i processen, at der udledes 200.000 ton CO2.

  1. Emballage/Extended Producer Responsibility (EPR).

Vi skal satse langt mere på den cirkulære økonomi. Kun ca. 2% af alt plastaffald bliver genanvendt i Danmark som tallene ser ud nu. (måske mindre) Det kan ikke nytte noget at blive ved med at producere plast der bare bliver smidt væk. Jeg mener virksomhederne skal gøres ansvarlige for deres emballage.

Et godt eksempel på den form for lovgivning er det udvidede producentansvar, som EU har pålagt Danmark at indføre. Det betyder, at danske virksomheder fremover bliver stillet til ansvar for deres produkters negative konsekvenser for natur og klima. (Tænker pant/afgift)

I dag bruger vi i EU omkring 50 millioner ton plast om året, hvor omkring 40 procent alene går til emballager.

/Ulla Gram Morild

P.S. Go for it :smiley:

4 Synes om

Mine 3 forslag:

  • CO2-afgift på kød
  • Tilskud til el-biler (og måske el-cykler?)
  • Bedre cykelinfrastruktur

Lidt mere i dybden:

En CO2-afgift på klimabelastende fødevarer (især kød)
Klimarådet foreslog i marts 2020 i deres rapport nogle ganske fornuftige ting, herunder en CO2-afgift.

Jeg citerer:
“Med et skøn på 13,9 kg CO2e pr. kg oksekød vil en afgift på 1.500 kr. pr ton CO2e som indikeret i afsnit 4.1 føre til, at et halvt kg hakket oksekød vil koste 13 kr. mere, inl. moms, end det gør i dag.”
(Klimarådet 2020, s. 133)
Det er da overkommeligt og konkret - og ville give flere penge i statskassen.
Nogen mennesker er bange for at det rammer socialt skævt (f.eks. Mette Frederiksen) men det behøver en CO2 afgift på kød slet ikke at gøre. Man kan bruge indtjeningen fra sådanne afgifter til at udskrive en “grøn check” til dem, der forurener mindst eller som har laveste indkomst. En idé Information skrev om.

Tilskud til el-biler
Hvis der skal færre dieselbiler på vejene må det også blive nemmere at have råd til at købe en el-bil. Hvis man kunne søge om et tilskud til køb af el-bil, ligesom boligtilskud f.eks., ville det nok gøre forskellen for mange. Det kunne evt. finansieres ved at forhøje afgift på benzin- og dieselbiler.
Tilsvarende kunne man gøre el-cykler billigere, da de faktisk kan køre ret langt og i bakkede Jylland gør en kæmpe forskel om man tager bil eller cykel. Hvilket går over i mit næste punkt.

Bedre cykelinfrastruktur
Det burde blive nemmere at cykle lange distancer mellem byerne til og fra jobs men også på ferie eller når man skal besøge en anden by. Ligesom LarsKristensen har skrevet: Flere rugbrødsmotorstier :slight_smile:
Nogle strækninger i Jylland har heldigvis allerede fået trafiksikker cykelsti på landevejene men jeg så gerne at man investerede mere i det. Jeg voksede op ude på landet i Midtjylland og det er decideret farligt at cykle fra landsby til større by. Nu bor jeg i Aalborg, hvor det givetvis nemmere, men hvis jeg begiver mig uden for Aalborg i Nordjylland støder jeg på samme problem.
Hvor ville det være fantastisk hvis man en dag ubesværet kunne cykle lange strækninger i sikkerhed med en velunderstøttet landsdækkende cykelstiinfrastruktur!

3 Synes om

3 forslag:

  1. differentiering af momsen:

Momsen halveres på:

frugt og grønt
madvare der er 1 dag fra udløbet, for at reducere madspild.
Reparationer
cykler og el cykler
Kollektiv transport
med flere

Der indføres moms på flyrejser.

  1. Der afsættes flere penge målrettet naturen. udover at gøre alt statsskov urørt skal pengene også bruge på at lave såklade korridorer der skal binde naturområder bedre sammen.

  2. Jeg ved ikke om det holder i virkeligheden, men hvad hvis man nu gav alle virksomheder et årligt fradrag i selskabsskatten på fx 20 million kr. Det ville give en hjælpende hånd til iværksætter virksomheder og små virksomheder. jeg er ingen økonom og har ingen ide og de 20 million er et passende beløb, det skal selvfølge undersøges nærmere. Jeg er enig med Rene gade i at vi har forsømt vores fokus på iværksætteri og jeg mener vi burde genoprette os som iværksætternes parti.

4 Synes om