Ja og nej til kongehuset

Alt dette vil kræve en grundlovsændring, og det kommer ikke til at ske… For det er en pandoras æske.

Så lad os bruge kræfterne på vigtiger ting som er mulige at ændre.

F.eks. klima.

Finde iøvrigt tråden ganske deprimerende.
Jeg støtter ikke X, så det vil jeg ikke betale for.

Jeg har ikke bil, så hvorfor skal jeg betale for motorveje?
Jeg har ikke børn så hvorfor skal min skat gå til børnepasning og folkeskoler?
osv.

En retorik der er rigtigt meget “Mig, Mig Mig”

Det er ikke sådan vores fælleskab virker. Vi skal alle betale for fællesskabet, og fællesskabet har besluttet at vi har et kongehus… lige som at vi har folkeskoler og børnehaver.

2 Synes om

Politik handler om holdninger, og hvis vi ikke tør have en omkring kongehuset - som åbenbart er et meget ømtåleligt emne - hvad tør vi så egentligt?

Jeg vil helst kalde en spade for en spade, og når vi så åbenlyst er i konflikt med vores egne politiske grundværdier, men aktivt fravælger at tage stilling til kongehuset i partiprogrammet – Ja, så synes jeg faktisk det grænser til hykleri at snakke ny politisk kultur, og os som et alternativ til det etablerede system.

Hvor om noget fremstår kongehuset som et symbol på en forældet politisk kultur og styreform, og i det lys bliver det at have en holdning til det, lige så aktuelt som klimaet i mine øjne – ”walk the talk"

Jeg støtter kongehuset men ser gerne et slanket kongehus. Kongehuset er et vigtigt brand for Danmark. Jeg tænker at tiden er moden til at Kronprinsen tager over. Prinsgemalen gider ikke mere, og Dronningen har vel også ret til at kunne nyde sit otium?

1 Synes om

Kongehuset er jo en fantastisk over tusinde år gammel tradition. En præsident vil ikke på samme måde kunne forene Danmark som en konge/dronning. Tænk om måske Pia Kjærsgaard skulle blive præsident i en fremtidig republik? Ingen behagelig tanke for blot at nævne et eksempel.