Inside fra forhandlingerne om ungdomsuddannelserne

Kære alle medlemmer

Som I måske har set så landede den store reform af ungdomsuddannelserne i går!

Alternativet blev smidt ud af forhandlingerne dagen før lancering af reformen. Men jeg har været med i forhandlingerne på vegne af Alternativet. Her er mine tanker om reformen og lidt svar på spørgsmål - selvfølgelig med lidt ekstra info særligt til jer. Deltag gerne i debatten nedenfor! - og undskyld på forhånd for en meget lang tråd :seedling:

Hvad går reformen ud på
Reformen er kæmpe stor, men helt kort: Reformen lægger både op til store strukturændringer og indholdsændringer. Strukturændringerne er, at der nedlægges en række uddannelser fra 2030 (grundforløb 1, HF, HTX, 10. klasse afgangseksamen og EUX) og i stedet oprettes EPX, samt at karakterkravet i 9. klasse lempes for EPX (ift. hvad HF har i dag) og øges for STX og HHX. Ændringerne i karakterkrav betyder, at mange flere unge får adgang til gymnasiet sammenlignet med i dag, men elevgruppen på de STX og HHX bliver mere homogen og mindre + et markant større karakterpres i 9. klasse.

Regeringens formål med reformen er at skabe en ungdomsuddannelse, der kan forberede til erhvervsuddannelserne og dermed øge tilgangen til erhvervsuddannelserne, fordi man håber at skubbe en masse elever fra STX/HHX/HF over til den nye EPX. Samtidig ønsker man at skabe et mere simpelt uddannelseslandskab der mere overskueligt for eleverne i 9. klasse. Indholdet for EPX og det fremtidige indhold på STX og HHX skal forhandles senere efter arbejdsgrupper har lavet anbefalinger.

Hvad er Alternativets aftryk?
De store linjer i forliget er fastsat i regeringens udspil fra oktober. Sådan er det, når regeringen har flertal. Afskaffelsen af 10. klasse, oprettelsen af EPX, afskaffelsen af HTX, nedlæggelse af HF m.v. har dermed ikke været til forhandling.

Grundlæggende set er vi gået til forhandlingerne med den holdning, at vi er enige i, at der mangler et gymnasium, der også forbereder til erhvervsuddannelserne. Det går ikke, at man som 15-årig skal vælge om man vil være frisør eller tømrer. Derfor er vi positive over for EPX - selvom vi dog nok hellere så at man arbejdede med at gøre den eksisterende HF mere rettet mod erhvervsuddannelserne frem for at starte forfra med et nyt gymnasium. Nedlæggelsen af 10. klasse har vi været lukne over for, men jeg kan som ordfører egentlig også se, at 10. klasse måske har udspillet sin rolle i et landskab, hvor den Forberedende Grunduddannelse (FGU) er blevet styrket og er ment som hovedvejen efter grundskolen, hvis ikke man er klar til ungdomsuddannelse. Det øget karakterkrav i 9. klasse er vi meget store modstandere af, og derfor har vi ønsket at sænke karakterpresset andre steder, hvis vi skulle gå med.

Vi har sat mange aftryk i aftalen både store og små ting, som stadig står i aftalen, selvom vi blev smidt ud. Her er bare et udsnit af aftrykkene:

På den interessante side har vi f.eks. sørget for, at:

• Gymnasierne nu får mulighed for at droppe karaktererne i 1.g i ikke-afsluttende fag
  • Færre klasseskift i 1.g (Ved at der genindføres forhåndstilkendegivelse i 1.g)
  • At regeringens øget karakterkrav lempes en smule, så et snit på 7 i standpunktskarakterer betyder, at man ikke også skal have 6 i snit ved folkeskolens afgangseksamen for at få adgang til de tre-årige gymnasiale uddannelser
  • at EPX kan tages på et forlænget forløb til gavn for unge med handicap ligesom den nuværende 3-årige HF
  • der kommer bedre uddannelsesvejledning til eleverne på gymnasierne fx studievejledning, brobygning mv.
  • at gymnasierne ikke nedskæres, når færdiggørelsestaksten afskaffes
  • at EPXs formål bliver at uddanne til klima- og miljøudfordringer ligesom de andre gym-udd
  • opbakning til at karakterskalaen skal ændres, så vi kan mindske præstationspresset i den nuværende

Til de nørdede har vi f.eks. sørget for, at:

• alle gymnasiale uddannelser fra nu af omfattes af forvaltningsloven
  • at bestyrelserne på gymnasierne styrkes

I kan læse hele aftaleteksten her.

Hvorfor blev Alternativet smidt ud?
Alternativet har deltaget i forhandlingerne i flere måneder, og vi havde fået en række gode aftryk ind i aftalen. Men desværre besluttede regeringen sig for at smide os ud af forhandlingerne, fordi de mente, at “balancen” blev skæv, hvis både Alternativet og SF var med i aftalen over for “kun” ét borgerligt aftaleparti i form af DF. Alternativet blev dermed ramt af følgevirkningerne af, at DD, K og LA forlod forhandlingerne inden vinterferien.

Super ærgerligt, fordi regeringen og Alternativet har haft gode forhandlinger sammen, og vi har været tilfredse med vores aftryk. Det skyldes dermed ikke vores politiske prioriteter men regeringens egen kommunikationstaktik, at vi blev smidt ud. Ren skolegårdsfnidder.

Jeg har naturligvis meddelt undervisningsminister, Mattias Tesfaye, at Alternativets forhold til regeringen er kraftigt beskadiget som følge af det. Det er simpelthen pinligt for regeringen at lave den slags fnidder. Jeg har også udtalt mig kritisk til pressen..

I folketingsgruppen er det desværre ikke første gang, at vi oplever at blive smidt ud af SVM-regeringen, fordi vi ikke passer ind i regeringens kommunikationstaktik. Det er ærlig talt useriøst og barnligt af regeringen, som ellers påstod, at de ville tage et opgør med fnidder og blokpolitik.
Og ja, vi hører fra vores øvrige kollegaer på Borgen, at det er Venstre i regeringen, der mener, at kommunikationstaktik skal fylde mere end politik og dermed står bag, at vi så ofte smides ud fra store aftaler. Vi arbejder på at tale Venstre til fornuft.

Hvad så nu?
Forliget består nu af SVM-regeringen, DF og SF. Det er i mine øjne et relativt smalt forlig for så stor en reform. Særligt når DF er kendt for at forlade aftaler/forlig efter forgodtbefindende.

Jeg tror også det er grunden til, at regeringen efter vores udsmidning har besluttet sig for at åbne alle de mange, kommende delaftaler op for de øvrige partier i Folketinget. Delaftalerne der skal forhandles resten af valgperioden er: 1) reform af STX, HHX samt intregration af HTX i STX, 2) indholdet til EPX og kriterier for placering 3) voksenuddannelsernes kriterier for placering, 4) den nye samlede institutionslov for ungdomsuddannelserne og muligvis en eller to andre aftaler.

Der er dermed en chance for, at Alternativet inviteres ind igen til delaftalerne. Delaftalerne er i min optik noget af det vigtigste, fordi der er ENORMT meget, som forliget ikke slår fast. Her forventer jeg ikke, at vi bliver smidt ud - eftersom det indtil videre har været de store aftaler Venstre smider os ud fra.

Mvh
Christina fra folketingsgruppen

3 Synes om

Kære Christina!

Tusind tusind tak for din grundige redegørelse. Den betyder rigtig meget for mig - både indholdsmæssigt og kommunikativt.

Hvor er du bare supervedholdende og mega dygtig politisk og kommunikativt.

Kærlig hilsen
Gunhild

1 Synes om

Jeg er super glad for, at du finder det brugbart! :grinning:

Kære Christina - tak for din beretning og tak for dit gode arbejde. Jeg glæder mig dog over, at S og V forhåbentlig i fremtiden for lov at prøve, hvordan det er at være et lille parti.
Mange hilsener Kristian

Selv tak! Ja, S og V ser ud til i fremtiden ikke at kunne kalde sig store partier. Det kan være at det hjælper på ydmygheden :wink:

Den ganske korte version er at jeg er glad for at vi blev udelukket fra forliget da jeg ellers skulle finde et nyt parti.