I lige måde Lars, læs igen og lær noget!
Kære begge, tillad mig at komme med et lille indspark i dialogen. Jeg fornemmer at I @gunhild.98407770 & @LarsT begge skriver fra autentiske steder, og det vil jeg gerne rose jer for. Jeg synes grundlæggende at I er enige om at ikke alt her i verden kan måles og vejes - det er faktisk næsten det mindste af det - så når debatten kører lidt af sporet, så forstår jeg det som udtryk for en underlæggende frustration, som jeg alligevel synes at jeg blev lidt klogere på ved at læse jeres indlæg.
Der er desværre rigtigt meget bras i omløb i lederuddannelsesindustrien, som jeg i hvert fald ikke på nogen måde ønsker at lægge faglighed til som økonom. Vi kan jo kalde det Governance eller NPM, men grundlæggende er der - fra mit perspektiv - tale om at vi har et politisk, administrativt system som har travlt med at redde verden med magtarrogance og helt forkerte strategier.
Et samfund er ikke et ingeniør projekt. Det er en organisme som vokser når man tilfører de rigtige betingelser, og som grundlæggende drives i kraft af dets borgere og fagpersoner. Hvad nytter det at lave en uddannelsesreform, hvis man ikke har lærerne med i det. Det er dem som skal få det til at leve, og som skal leve med det.
Når så det er sagt så tager vi jo alle sammen penge for at gå på arbejde, så der kan det heller ikke nytte noget at være for frelst. Så længe vi har travlt med at gældsætte os op over begge ører, i forventning om evig optur, og slå meget store brød op i vores liv, så bliver vi slaver af… vores egen grådighed. Suk! Ikke fordi at jeg selv er frelst altså.
Ha’ en dejlig dag alligvel
Hej Peter,
Tak for dit forsøg på at mediere og jeg da gerne have lov at kommentere lidt på dit skriv.
Jeg er, som økonom, ganske enig med dig i at der dels er meget bras i omløb og at det dels er hovedløst igen at presse en gennemgribende uddannelsesreform igennem.
Når det er sagt tror jeg desværre at du tillægger den kære Tesfaye for stor kompetence nå du mener at kunne skelne mellem management og governance - fra min stol, som matematiker og logiker, ser det grangiveligt ud som endnu et inkompetent forsøg på at styre de unges uddannelsesvalg, nu bare i en arbejderklassisk retning tro mod den socialdemokratiske ide om nursing fra vugge til grav.
Der er altså tale om et politisk ideologisk betonprojekt.
Mht det med arbejde og indtægt, tror jeg du glemmer at tænke på de mennesker der udsættes for reformens absurditeter i deres daglige virke.
Skal der drages en parallel må det være til indførslen af Sundhedsplatformen i det sjællandske - er det lykkedes jer at få produktiviten op på niveauet fra før den platform og hvad med økonomien, lider den stadig under eftervirkningerne fra de milliarder der blev smidt ud af vinduet der?
Alt det bedste
Lars
7-trinsskalaen blev indført i Danmark for et åbent og frit Europa - altså for at forbedre udviklingsmuligheder på tværs af landegrænser mht. arbejde og uddannelse på baggrund af et genkendeligt karaktersystem.
Kunne vi mon afskaffe karaktersystemet?
Jeg ved det ikke generelt set. Mine børn har gået i friskole med relativt små klassestørrelser og uden karaktersystem men med solid træning i at holde skriftlige og mundlige oplæg. Og måske derfor gjorde de topkarakterer i gymnasiet…
Dejligt med debat!
Jeg vil blot lige opklare en påstand om, at reformen skulle betyde, at unge mennesker bliver “dårligere uddannet” end før, som du skriver, Lars. Det er ikke min vurdering. Reformen her er faktisk en af de ganske få reformer fra SVM-regeringen, som faktisk sænker arbejdsudbuddet. Med andre ord bliver uddannelseslængden for den gennemsnitlige person længere efter reformen. Det skyldes, at EPX er en længere uddannelse en HF - også selvom at 10. klasses afskaffes. Dermed får unge mennesker faktisk mere uddannelse efter reformen i gns.
Herudover er jeg enig i, at der fra regeringen og særligt Socialdemokratiet er et ønske om at reformen skal få flere til at tage en erhvervsuddannalse (inden for social- og sundhed eller bygge- og teknikområderne). Fra mit perspektiv som ordfører deler vi ikke den ambition, MEN vi deler ambitionen om, at unge mennesker skal have tid og ro til at kunne fordybe sig i forskellige interessefelter inden man vælger en erhvervskompetencegivende uddannelse. Og det har inden EPX fandtes, ikke været muligt for dem, som ville vælge en erhvervsuddannelse, fordi der ikke har fandtes en ungdomsuddannelse rettet mod erhvervsuddannelserne. For mig har ideen om en EPX dermed klart været i Alternativets DNA.