De mange stemmer DF har fået gennem årene gør mig nysgerrig på hvad det er der gør det?
Jeg tror det er meget vigtigt at vi prøver at forstå, hvorfor man stemmer DF? Mine egne bud er flere. For mig at se handler det først og fremmest om respekt og frygt. Respekt, fordi der har været en tendens til at en eller anden elite ‘kører’ hen over store dele af befolkningen, de såkaldt ‘almindelige mennsker’. Mange føler sig simpelthen ikke hørt, og dermed heller ikke respekteret i andre partier, i de seriøse medier, i sundhedssystemet.
Angsten for det fremmede har vi alle, sammen med glæden og lysten til noget nyt og netop fremmed. ;o) ‘Fremmed mad smager bedst’, siges det i et ordsprog. Her er tale om en balance, som så meget andet i livet. I en tid, hvor vi bombarderes med indtryk og informationer døgnet rundt og fra hele Verden, med størst fokus på det skræmmende, det uoverskuelige, det kyniske og det ‘onde’, ligger angsten for fremtiden nær hos mange. Og som ældre går udviklingen måske især for stærk: har de unge mon styr på tingene? Det har altid været en frygt hos den ældre generation og den får måske særligt liv ved den stærke udvikling. DF har især været gode til at samle de ældres stemmer op og det skyldes måske ikke mindst denne angst for noget fremmed?
“Præsident på frierfødder / The American President” med Michael Douglas har en tale undervejs, der giver god mening for mig. Når en politiker (som fx Trump i dag) kan samle så mange tilhængere, så er det fordi han netop er god til at tale til den enkeltes angst og behov for respekt. Og gøre det på en så effektiv måde, at mange ikke opdager det er tomme ord, overfladisk og kortsynet. At der ingen gode argumenter er bag ordene, som kan holde for nærmere eftersyn, skjules effektivt. Og hvis fakta skulle tale imod, så er folk som Trump gode til at benægte de fakta, der går imod ham.
Når jeg ser talen i filmen, ser jeg lighedspunkter både hos den republikaner, der i filmen var demokratens modstander, og DF i dag, samt Trump og andre såkaldt ‘populistiske politikere’.
Jeg ser masser af stærke og eviggyldige værdier i folket, som vi alle jo er del af. Så vi skal forstå hinanden, respektere hinanden og passe på med at udvikle stærke ‘magt-eliter’, der tror de ‘ved bedre’. Og historien viser også at vi som flok kan ‘forføres og overtales’, hvis vi er nok pressede og / eller lokkes behændigt nok.
Vi mennesker er både lige kloge og forskellige. Vi fødes med lige stor portion intelligens (for hvordan måle forskellige intelligenser med hinanden?), men med forskellige evner. Derfor må og skal vi bruge hinandens særlige evner og viden, hinandens faglige indsigt og uddannelse. MEN det betyder ikke at nogen på alle områder er klogere end andre! Teorien om de mange intelligenser er god til at forklare vores forskellige evner og mange måder at være intelligent på.
Jeg har lige læst en bog om EU, hvor pointen var, at EU har været og er dårlig til at respektere befolkningerne og vores fælles historie. (Af Jesper Jespersen m.fl). Fx har man ikke turdet lave folkeafstemninger af frygt for et ‘forkert’ resultat… Denne manglende tiltro til at befolkningerne kan vælge ‘rigtigt’ viser jo et kæmpestort demokratisk problem, endda i en tid, hvor vi er mere veluddannede end nogensinde før.
Er vi kommet for langt væk fra en eller anden ‘sund folkelig fornuft’?
Jeg håber mange vil byde ind med en ‘analyse’ af DF og deres vælgere. ;o)