At få danskene til at købe ind i begrebet borgerløn, skal der ske en radikal holdningsændring. Et skift i bevidstheden. Det at ‘arbejde i sit ansigtssved for sit brød’ er så indgroet i vores fælles DNA, at folk nærmest ser det som et forsøg på at snyde sig til noget, uden at give til fællesskabet.
Bare se på svaret fra Mette i spørgetimen i folketinget forleden, hvor Torsten Gelj nævner at det måske var tide til Borgerløn.
Så HVORDAN hjælper vi et holdningsskift på vej? Det sker ikke over en dag. Der skal fortælles en masse historier, der skal laves en helt ny historiefortælling, der støtter op om et helt andet syn på arbejde.
Et af medlemmer skriver på fb vedr Mettes reaktion til ovenstående: “Mette lever stadig i industrisamfundets moral og retorik. Du har pligt til at sørge for dig selv. Også den Lutherske arbejdsetik er tankegods for A. Og den bibelske: Du skal tjene dit brød i dit ansigts sved.” Nemlig,
Der skal en gennemgående forandring til for at ændre på danskernes indgroede grundholdning, til det at ‘arbejde for føden’. Mange har en stolthed og hele deres idenditet i deres arbejde. Vi skal ind og ændre på nogle meget fundamentale overbevisninger om arbejde. Overbevisninger som, at ‘penge ikke hænger på træerne’. ‘Ledighed er riden til alt ondt’ osv.
Hele fagbevægelsen og vores kultur taler ind i RETTEN TIL JOB. Så hvordan får vi folk til at se det som en MULIGHED for at SKABE SIT EGET JOB af LYST.
Det kræver en bevidsthedsændring, så du ikke længere ser det som din pligt at arbejde, men ser det at arbejde som det at GIVE noget af dig selv til fællesskabets bedste, at dele din viden, få dine kompetencer og evner i spil - at arbejde godt må være sjovt, opløftende mm
Vi er flasket op med begreberne arbejde (pligt), fritid (er sjovt). Det er indgroet i vores kollektive bevidsthed og stammer helt tilbage fra slaveri og stavnsbinding.
Da jeg under min HR grunduddannelse, kiggede på hvad der motiverer de forskellige typer, var det en meget stor aha oplevelse, da jeg efter megen research og empiriske undersøgelser, kom frem til noget meget overraskende, nemlig at KREATIVE mennesker har brug for tryghed. Det var en kæmpe øjenåbner for mig. Troede kreative mennesker trivedes i usikkerhed og kaos. Nej egentlig ikke.
Giv kreative mennesker en økonomisk grundbalast, til at betale de faste udgifter, og de vil stortrives. De vil ikke sidde og glo. De vil SKABE, UDVIKLE.
Alt det gør vi i dag, som frivillige, fordi vi ikke kan lade være. Men ofte må vi give op fordi vores økonomi ikke hænger sammen. På den konto, er der mange gide ideer der går tabt.
Jeg er selv kreativ, og har måttet arbejde som hjemmehjælper, rengøringsassistent, opvasker og handikaphjælper, for at betale regningerne, mens jeg knoklede i min fritid med det, der virkelig betyder noget for mig. At udvikle sammen med andre. Ex Asylhaver.
I alle disse job, har jeg mødt alle de andre kreative, kunstnere, kunsthåndværkere, entreprenørtyper, innovatører, som ofte ikke får et reelt gennembrud, fordi de ikke har TID til at fordybe sig og ikke har råd til at gå linen ud.
Min pointe er at vi kan tale ind til den kreative klasse, og det kreative gen i næsten alle typer (der er dog en type, der ikke ejer et gran kreativitet, og det er Die hard skeptikeren). Men vi kan også brainstorme på hvilke typer, og hvad der ville kunne motivere den enkelte til at forstå hvorfor borgerløn er en god ide for mange - inkl dem selv.
Så kom gerne med forslag til hvordan vi taler ind til de forskellige typer derude i samfundet.
Jeg ved Niels Christiansen er ved at lave en fortælling med billeder og korte slogans. HVIS JEG FIK BORGERLØN, så ville jeg…
Han efterlyste igår flere bud, især fra mænd på fb gruppen Alternativet 2.0 - Dialog mellem medlemmerne. Send ham et billede af dig selv og dit bud. Så vi kan køre dem afsted, mens vi deler link til borgerforslaget.
Har du skrevet under på Borgerforslaget om Borgerløn?
Her er et medlems bud, som understeger min pointe om at udleve vores bedste potentiale, ikke kun mit, men vores som menneskehed:
“Hvis jeg fik tildelt en borgerløn ville jeg nok prøve at få en uddannelse inde for udviklingspsykologi eller kvantefysik … wau … hvilket liv det kunne være, at udleve sine inderste drømme Nu er jeg blot én ud af mange som gør rent via et job som vicevært/rengøringsassistenter … vi har drømme og måske også potentialet til noget større … så borgerløn kunne være vejen for OS til noget større!“