Hvilken information savner du som aktivt medlem?

Med udgangspunkt i følgende indlæg fra Facebook ønsker jeg at starte en dialog om hvordan vi bedst skaber god kommnunikation mellem aktive medlemmer og politisk ledelse, hovedbestyrelsen mv.

Mads, som du sikker ved - synes jeg Alternativet er en fantastisk nyskabelse. Jeg har valg ikke at ville have nogle valgte tillidsposter, men jeg vil gerne være et aktivt medlem - og det er jeg så. Har samlet mange vælgererklæringer, og bruger ca. en halv time hver dag på at dele og sprede budskaber om Alternativet. Og jeg deler rigtig mange ting, bl.a. her på siden og via mit netværk.

Det der irriterer mig er, at det er hamrende svært for et aktiv medlem - som mig og andre - at have overblik over hvad der sker. ( sikker fordi vi ikke har et forum hvor de folkevalgte meddele sig i )

Det savner jeg. Og jeg savner et sted, hvor vi som aktive medlemmer kan komme i kontakt og dialog med vores aktive folkevalgte.

Tænker det må være et most, hvis vi mener noget med en ny politisk kultur - så må der sku også være dialog mellem “folket” og vores “valgte” og ledelse.

Oplæg til dialog:
Hvilken information savner du som aktivt medlem?
Hvordan vil du gerne have den leveret?
Hvem vil du evt. gerne i dialog med og om hvad?

3 Synes om

Ville nok have foretrukket hvis den kommentar var blevet skrevet af personen selv i dette forum, vi har jo gentagne gange henvist hertil når folk har klaget over at der ikke var et forum, derudover har man længe selv kunnet oprette arrangementer i vores kalender på https://alternativet.dk/kalender og afholdte arrangementer er også løbende blevet offentliggjort der.

Da jeg ikke er medlem vil jeg undlade at kommentere yderligere. God debat :slight_smile:

Jeg savner en formuleret vision for vores “virtuelle” parti. Hvad vil vi gerne kunne lave “sammen” på diverse online-platforme - og hvordan hænger det sammen med vores øvrige aktiviteter, herunder politiske laboratorier.

En IT-organisatorisk diskussion hvor vi starter med behov og visioner, snarere end med løsninger.

Der er tilsyneladende en gruppe der arbejder med udvikling/afprøvning af IT-redskaber. Det jeg savner er diskussionen om, hvad redskaberne skal kunne. Det er muligt at dette enten allerede er diskuteret (første iteration) at diskussionen foregår et sted jeg ikke har adgang til, eller at den er planlagt til at foregå senere. Jeg savner i hvert fald viden.

Jeg savner, at det er muligt at være IT-aktiv i Alternativet, uden at behøve være på Facebook. Og uden at have en smart-phone.

Jeg savner information om, hvad der foregår i partiet. Hvilke frivillige (og ansatte?) partiet har. Hvilke ting der foregår. Kalenderen er fin nok, men folk bruger den tilsyneladende ikke særlig konsekvent.

5 Synes om

Gode spørgsmål. Kan kun sige at der har været masser af “jobopslag” på hjemmesiden, lige nu er der dette http://alternativet.dk/frivillig/

Og hvem slår opgaverne op? Hvem bestemmer hvilke “frivilligopgaver” Alternativet skal have løst?

Prøv opgavebørsen http://alternativet.dk/opgavebors/ (ja jeg fandt den :slight_smile: ) ps. TAK google,jeg vidste den fandtes, bare ikke hvor :slight_smile: . pps. som det fremgår er det tovholderne i de enkelte grupper der annoncerer efter frivillige til specifikke opgaver, og ellers er det generelt frivilligkoordinatoren, den samlede “vær med” oversigt finder du her http://alternativet.dk/vaer-med/. ppps. på den interne opgaveliste for ALT+IT gruppen er der pt. disse opgaver: Ønske om at få en “hurtig nagivations-menu” i stil med Politiken.dk og Facebook.com (“tre streger”), https everywhere, Search and filter til kandidater i test og Integration mellem Discourse og WordPress

Og hvor kan man se hvilke grupper der er? Hvem er med i dem? Er de som udgangspunkt åbne eller lukkede? Hvordan er tovholderne blevet tovholdere? Hvem sætter mål og rammer for gruppernes arbejde - og hvor kan man se dem? Hvem er frivilligkoordinator, og hvordan er personen blevet det? Osv.

Bemærk at det ikke så meget er svarene på dise spørgsmål jeg efterspørger, som et sted hvor man kan SE svarene. Og jeg er ikke sikker på at svarene på alle spørgsmålene nødvendigvis skal ligge fremme - men det er de spørgsmål jeg sidder med lige nu - som reaktion på dit svar.

2 Synes om

En kortere formulering af hvd jeg savner: Et kommenteret organisationsdiagram.

2 Synes om

Og det er bestemt yderst relevant, noget jeg tror ALLE ønsker, der findes utvivlsomt lister og det kunne da være at det er en opgave der er brug for hjælp til at løse.

1 Synes om

Ja, det er noget, som vi alle savner og jeg ved, at der bliver arbejdet på det.

2 Synes om

Jeg kan tilføje at der på Opgavebørsen bliver annonceret efter en wiki-ansvarlig http://alternativet.dk/website/wp-content/uploads/2015/03/Opgave-opslag_wiki-ansvarlig.pdf, og at man kan se skelettet på http://wiki.alternativet.dk/index.php/Organisation_og_Kontakt og dette er da ikke helt ringe endda (kan endog se at jeg er skrevet ind i organisationen…) Alternativets kontaktliste - Google Spreadsheets

Tanken er, at man skal kunne have længerevarende online politiske laboratorier kontra de kortere live af slagsen. Det er svært at finde passende værktøj til dette og derfor eksperimenterer vi os frem. Det er ét behov.

Ja @Nis, det foregår blandt andet i en lidt lukket del af dette site. Det er nok en god idé, at flytte denne kategori ud i det åbne. Den er kun lukket, fordi den er en del af en større kategori, hvor der også diskuteres fx it-sikkerhed, hvilket ikke kommer alle ved.

1 Synes om

Men som det fremgår af ovenstående så er der vist ikke nogle partier der har højere transparens, muligvis utilsigtet…Jeg går dog stærkt ind for at ALT er åbent, men jeg vil også gerne kunne gå i in-fight

Hvem arbejder på organisationsdiagrammet, Thomas?
Jacob Saaby og jeg har siddet og brainstormet lidt på det i dag. Vi overvejer et wikimap på mindmeister. Vi har startet på et for at prøve det af: Create Your Mind Maps Online - On Any Device | MindMeister

1 Synes om

Uhh, jeg kan ikke helt huske det. Men det ved @madsringblom måske?

Det kunne være Maiken (giver jo mening da hun står som tovholder i HR :wink: ) - og NU undlader jeg at kommentere yderligere

1 Synes om

Tak for alle de mange gode links. Et par refleksioner:

• Der ser ud til at være godt arbejde i gang med at få plottet mennesker ind i diagrammer og lister. Jeg håber at der også på et tidspunkt bliver lavet tekstbeskrivelser af strukturerne - herunder sammenhængene mellem de forskellige organer.
  • Jeg er vild med “formenneske”
  • Hvis der er to tovholdere i en gruppe, holder de så i hver sin ende?
  • Er der mon et statement i at ingen af ALT+IT-gruppens medlemmer står opført med kontaktoplysninger? Du finder ikke Fantomet - Fantomet finder dig!

Specifikt i forhold til IT: Det virker lidt ustruktureret/usystematisk set fra min vinkel. Særligt invitationerne til at afprøve diverse værktøjer. Det er ikke klart for mig om dette site eller Appgree er “blivende” værktøjer, som der er taget en beslutning om at bruge fremadrettet, eller bare noget som en lille flok nørder tester.

kim.bach@gmail.com, https://twitter.com/kim_bach, Skype:kim.bach Redirecting... tel:+4522256951

Jeg rapporterer direkte til @maleneborbergJ og foretager mig intet på egen hånd.

Grunden til at jeg ikke har kontaktoplysninger i dokumentet er bla. at jeg ikke kan redigere det, der er desværre ingen sammensværgelse.

Jeg kender Malene personligt og jeg blev. aktiv i Alternativet fordi jeg blev bedt om at forklare hvorfor artiklen på Wikipedia, som Malene prøvede at oprette, hele tiden blev slettet, efter en måneds kamp i wikipedia-fællesskabet blev artiklen godkendt. Diskussion:Alternativet - Wikipedia, den frie encyklopædi

Herefter engagerede jeg mig i de sociale medier i forbindelse med årsmådet i september 2014, og blev bedt om at hjælpe, primært med WordPress, som er vores vigtigste platform.

Appgree aner jeg intet om, men nogle siger det er visionært at bruge det, og hvis du spørger mig om hvilket værktøj der burde fravælges, så er det Facebook, for det er i DEN grad ustruktureret, men det er muligvis en fordel, på den anden side har der ikke været spildt et eneste sekund på en eller anden personsag fra sidste uge herinde.

Ellers prøver jeg bare på at holde en eksistrende platform i luften og smutter tilbage i maskinrummet, og der er der bestemt plads til flere.

ps. nørd var et skældsord i 80’erne :wink:

pps. jeg bliver jo nok ved med at kommentere

1 Synes om

Ja, det håber jeg da også! :sunny:

Jeg har aldrig været glad for ordet tovholder - jeg nægter at være tovholder for it. Kransekagefigur, måske, tovholder, nej tak.

:laughing:

Jeg har personligt ikke ressourcer nok til at være struktureret og systematisk. Så kommer vi ingen vegne. Jeg synes dog, at der er nogenlunde struktur herinde. Om Appgree skal bruges til noget seriøst, har jeg ingen idé om - vi tester bare en masse og ja, vi er en lille flok og du må gerne være med :smile:

1 Synes om

Jeg er jo helt enig, men det bliver nok en kæmpe opgave at få folk væk fra Facebook. Det bedste, hvis kandidaterne havde ressourcerne, ville være at melde ud, at her kan I komme i kontakt med os; ingen andre steder.

3 Synes om