Hvad vil du spørge statsministeren om?

asdfsda

Kære medlem

Til sidste spørgetime fik @franciska_rosenkilde inspiration fra @pernille.dyg om den nuværende konflikt i Israel/Palæstina:

Du kan se udvekslingen her på instagram, og budskabet nåede rigtig bredt ud på de sociale medier – mange tak for det, Pernille. Du kan se alle Franciskas spørgsmål på Folketingets TV fra kl 14:31.

Næste spørgetime er tirsdag d. 28. november 2023, hvor Franciska Rosenkilde vil stille tre spørgsmål til Mette Frederiksen. Det tredje bliver vanen tro formuleret af jer medlemmer. Vi crowdsourcer spørgsmålene og benytter os af Dialog, så vi sammen kan finde de skarpe spørgsmål, der får vores politik bredere ud.

Stil et spørgsmål ved at trykke på knappen nedenfor og svar på indlægget i Dialog.

Du skal være logget ind på Dialog igennem AlleOs for at systemet kan se, at du er medlem. Det gøres ved du logger ind “Med Alternativet” inde på Dialog. Til dit spørgsmål, må du gerne tilføje ca. 10 informerende linjer med relevant baggrund for dit spørgsmål, så bliver det nemmere at stille dit spørgsmål i salen.

Stil dit spørgsmål her-2

Grønne hilsener
Alternativet

Det israelske militær har indtil videre dræbt 10 gange så mange civile som Hamas. Vi taler om 13.000 uskyldige mænd, kvinder, og børn. Til sammenligning har det russiske militær dræbt 10.000 civile i Ukraine på over 1½ år. Altså væsentlig færre. Hvor mange lig skal der på bordet, før regeringen begynder at kritisere Israel? (For tiden er der en kort våbenhvile, men man må gå ud fra at krigen snart fortsætter)

1 Synes om

Når Statsministeren ønsker at ansatte skal gå op i tid, for at få en rimelig aflønning; må man spørge; Ved Statsministeren slet ikke hvorfor især sygeplejersker, men de fleste ansatte i Velfærden, faktisk er gået ned i tid?

1 Synes om

Grøn omstilling og social ansvarlighed

Vil regering lave et direktiv der siger at er du en boligforening der skal skifte tag så skal det være et med solceller på ?

Vil regering være med til at give afdragesfrie lån til boligforeninger så de kan sætte solceller op på taget?

Fordelen hved dette tiltag vil være at den indkomst som solcellerne indbringer vil blive i boligforeningen så beborerne kan få en “gratis indkomst” uden fratagelsen af overførelsesindkomsten.

1 Synes om

Holland modellen
I Holland gav de for nogle år siden støtte til huse der vil afskaffe asbest

Vil regeringen give støtte eller give afdragesfrie lån til at fjerne asbest da asbest kan over lang årrekke forårsage kræft ?

I Ålborg by vil denne støtte have en særlig god effekt da der er mange offentlig/private bygninger der har denne tagform og derfor også en højre forkomst af denne krafttype blandt byens borger

Vi i alternativet vil gøre os spilbar i resten af valgperioden da grønne stemmer gerne vil arbejde parlementarisk. Har regering brug for at vi støtter jer ?

Hvis regering går med tanker om at udvide regeringen med et nyt parti vil den så ikke kigge mod klimaet og der med Alternativet ?

1 Synes om

Når Regionerne enstemmigt i deres råstofplaner anbefaler mådehold, hvis der skal være tilgængelige råstoffer som grus, sand og ral, til de næste mange generationer. Mener statsministeren, at det hænger sammen med infrastrukturplaner i forhold til den planlagte udbygning af motorveje og broer, som f.eks. en fast Kattegatforbindelse, bro fra Fyn til Als, Hærvejsmotorvejen og Lindholmforbindelsen.

1 Synes om

På klimaområdet, hvordan retfærdiggøre statsministeren en regering, hvor Venstre er med?
Venstre er styret af landbruget - med betydelig indflydelse i alle dele af Venstre, organisatorisk, såvel som politisk. Det er altså ikke muligt, at foretage den nødvendige omstilling af landbruget, herunder at indføre en Co2-afgift, når Venstre varetager deres interesser. Socialdemokratiet er gået i regering med en interesseorganisation.

Så, hvordan vil statsministeren sikre den nødvendige omstilling af landbruget, så vi får mulighed for at leve op til klimaloven, sikre et bæredygtigt landbrug (for klode og økonomi), samt nedbringer det danske co2-aftryk, når der ikke findes et grønt parti i regeringen?

Vagn Remme Medlem

Hvornår regeringen kommer i gang med at sætte vindmøller op på lands til vands?

Hvornår når regeringen begynder at skabe rammevilkår for regenerativt landbrug, klimareguleret rammevilkår.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide om der er noget regeringen er bange for siden de ikke går i gang? Jeg mener at tiden er forpasset til at der kan tage supermeget hensyn til private, udbud, eu-lov halløjsa (selvom jeg går meget ind for eu) så forstår jeg ikke hvorfor jeg arbejder i kommunal erhvervsservice og ikke forlænget er blevet omplaceret til en vindmøllefabrik. Og ja jeg ved godt det ikke passer ind i demokratiets og privatiseringen bureaukrati men jeg kan ikke se andet at regeringen skal se at få hænderne op ad lommen og tage ansvar og bestille noget!
:hugs:

1 Synes om