Om handicappedes rettigheder (især: retten til uddannelse) og reel inkorporering af FN’s Handicapkonvention (fx ved at inddrage retten til tilpasning i den nye lov om forbud mod diskrimination pga. handicap, jf. FN’s Handicapkonvention):
Ifølge bl.a. https://twitter.com/RRavnskov/status/1189541991165628417?s=20 vil regeringen - og herunder uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe - forbedre mulighederne for mennesker med handicap, også i uddannelsessystemet. Jeg venter stadig på de lovede forbedringer af vilkårene for studerende med funktionsnedsættelser/handicap.
Vil de nuværende handicapdiskriminerende bestemmelser i universitetslovgivningen blive fjernet, inden jeg og ligesindede når folkepensionsalderen, eller skal vi for tid og evighed udelukkes fra at færdiggøre en ellers godt påbegyndt uddannelse (jeg har fx en B.A. bestået med et snit på 10.8 efter 13-skalaen, men kan ikke få lov til at skrive mit speciale på de nødvendige handicapkompenserende vilkår) og dermed udelukkes fra nogensinde at få nogen som helst tilknytning til arbejdsmarkedet (selv i form af et fleksjob eller et skånejob - der er tale om en meget sårbar gruppe, der trods alle odds prøver at gennemføre en uddannelse)?
Hvem i DK vinder ved diskriminationen af mennesker med funktionsnedsættelser/handicap i uddannelsessystemet? Tror ministeren, at Danmark sparer penge ved at diskriminere og ekskludere studerende med funktionsnedsættelser og handicap?
Hvorfor tages der ikke automatisk hensyn til sådanne studerendes stærkt nedsatte arbejdstempo? Hvorfor skal der konstant søges om dispensation, og hvorfor tages der ikke de nødvendige hensyn til lægelig dokumentation? Hvorfor er reglerne om dispensation for denne gruppe kun “kan”-bestemmelser og ikke “skal”-bestemmelser? Selv ved behandlede ansøgninger - ikke alle ansøgninger behandles - er det svært at opnå den nødvendige dispensation.
Diskrimination og tilhørende eksklusion af dygtige, men stærkt funktionsnedsatte/handicappede studerende (med bl.a. stærkt nedsat arbejdstempo som følge af funktionsnedsættelsen) fører i sidste ende ikke blot til forværring af funktionsnedsættelsen, men også til permanent offentlig forsørgelse.
Ville det i længden ikke være mere hensigtsmæssigt at afsætte de nødvendige penge og ressourcer til at hjælpe denne gruppe til færdiggørelse - på egne vilkår (skånevilkår) - af en vel påbegyndt uddannelse? Fx bør denne gruppe helt undtages studietidsmodellen og fremdriftsreformen, der begge har helt urimelige konsekvenser for gruppen.
Den nuværende universitetslovgivnings handicapdiskriminerende regler ses bl.a. ved meget ringe muligheder for nødvendig dispensation, meget rigide specialeregler (indført i 2007), der hverken giver mulighed for specialekontrakter med obligatorisk og automatisk handicapkompenserende tilpasning eller tager højde for handicappede studerende med væsentligt nedsat arbejdstempo.
Det bør gøres obligatorisk for universiteterne at udforme og tilbyde specialekontrakter med den nødvendige handicapkompenserende tilpasning indskrevet i kontrakten inden dennes ikrafttræden. Påtvungne standardspecialekontrakter (fremtvunget ved trusler om eksklusion) - og tilhørende forsøg -uden den nødvendige handicapkompenserende tilpasning indskrevet i kontrakten inden dennes ikrafttræden bør erklæres ugyldige og annulleres, også med tilbagevirkende kraft.
Ligeledes er reglerne for indskrivning og genindskrivning i strid med handicapkonventionen, da disse indskrivningsregler muliggør udsmidning pga. funktionsnedsættelsen og nægtelse af genindskrivning pga. funktionsnedsættelsen.
Endelig bør gruppen af studerende med svære funktionsnedsættelser (hvor alternativet er permanent offentlig forsørgelse pga. væsentligt nedsat arbejdsevne og væsentligt nedsat arbejdstempo) som nævnt helt undtages studiefremdriftsreformen og studietidsmodellen, der begge har helt urimelige konsekvenser for gruppen.
Aktuelt straffes denne gruppe reelt for at have funktionsnedsættelser/handicap/kroniske sygdomme. De svært funktionsnedsatte studerende får - pga. funktionsnedsættelsen og de manglende hensyn hertil - aktuelt frataget deres uddannelse, bliver ekskluderet fra samfundet og efterlades med det indtryk, at uddannelse - og hidtil gode eksamensresultater - ikke kan betale sig, hvis man er handicappet i Danmark. Disse mennesker ringeagtes og straffes i helt urimelig grad - og til hvilken nytte? Hvem i Danmark har gavn af denne diskrimination?
Se også AlleOs // Alternativet (samt AlleOs // Alternativet og AlleOs // Alternativet).