Hjælp til Dialog

Lige nu er der brug for hjælp til følgende opgaver:

  1. Oversættelse af Dialog.
    Det kan du læse mere om her og vi er lidt bagefter

  2. FAQ
    Vi har brug for emner ala disse. De skal bare ind i kategorien funktioner og ønsker. Det er vigtigt, at alle lærer at bruge funktionerne for at få det bedste ud af systemet og man er selvfølgelig nødt til at have kendskab til dem først. Fx er det vigtigt at få folk til at flage.

  3. Moderatorer / redaktører
    Vi skal have sammensat et godt moderatorhold - skriv til mig, hvis du kender nogen eller har lyst! Det er en fordel, hvis det er personer, der ikke deltager herinde selv.

  4. Ruby!
    Hvis du kender nogen, der kender nogen, der har hørt om hende, der engang forsøgte sig med programmeringssproget Ruby og specifikt frameworket Rails, så hører jeg også meget gerne fra dig! :wink:

I forhold til moderering:

  1. Trolls kan smadre en debat med personangreb, emneafledning og regulær spam

  2. Moderatorer kan ødelægge en debat ved overivrighed og eftergivenhed overfor pænhedssyge hos debattørerne.

Hvad gør vi? Og hvad med under alle omstændigheder at have en afdeling med MEGET højt til loftet hvad moderering angår? En slags ytringsfrit-fra-leveren forum? Jeg kan personligt bedst lide at opleve andre mennesker præcis som de er, med det hele.

Hvad mener andre om dette?

Jeg mener, at vi skal efterleve vores værdier og debatdogmer. Det betyder selvfølgelig også, at moderering ikke bare betyder, at man sletter indlæg. Der er mange grader af moderation og det skal selvfølgelig være fornuftigt.

Systemet her forsøger jo også at moderere automatisk - er indlægget for kort, er det for langt for hurtigt, har du læst tråden, og så videre.

På samme måde handler moderation for det meste bare om at nudge lidt i en anden retning.

Helt personligt tænker jeg mere i ytringsbegrænsning end jeg tænker på ytringsfrihed. Man kan fx begrænse, hvor tit man kan poste, hvor hurtigt efter hinanden det kan ske, og så fremdeles. :smile:

@huulbaek

Ingen ord er så grundfæstede at de ikke står for fald - og alle såkaldt hellige bøger vil blive omskrevet/ udskrevet med tiden. Med det in mente går jeg også ind for at vi skal efterleve vores værdier og debatdogmer!

Og/ men husk at huske på (siger jeg):

  1. En moderator er rådgiver, ikke magtudøver
  2. Systemer skal indrette sig efter mennesker i al deres diversitet - ikke omvendt

Hvad siger du til det?

We don’t wan’t Genisys to go Skynet, do we ? :wink:

Ja, helt sikkert enig. Til at starte med. Og der skal selvfølgelig være forskel på, om man skriver i fx Slyngelstuen eller er ved at behandle noget politik i detaljerne.

Jeg mener, at systemer (i Alternativet) skal forsøge at bringe det bedste frem i mennesker. Fx er der opstået én bestemt slags debatkultur post Facebook, men det betyder jo ikke, at vi skal lægge under for den kultur.

@huulbaek

Jeg mener at sundt fungerende grupper er selvregulerende - og specielt i den kreative fase er enhver indgriben som regel af det onde. Og den nødvendige udvikling sker ofte via brud med eksisterende strukturer, så her har drevne regelbrydere og andre kaoter deres store berettigelse. Men selvfølgelig er det også ok at lave lukkede grupper med en hvilken som helst grad af moderering - graden kan jo bestemmes af deltagerne. Og et godt eksempel, tror jeg, du giver med med politik-detaljearbejde.

Systemer… ja, mennesker skal skabe systemer, der giver bedst mulig plads til det bedste i mennesker - men man kan også sige til det hele i mennesker. Så undgås enhver form for frelst sekterisme. Og jeg tror at vi for en overordnet betragtning svinger godt nok sammen i Alternativet til at det lader sig gøre at nå det bedst mulige med det hele på banen :slight_smile:

2 Synes om

Jeg er på mange måder enig. Vi skal bare huske på, at størstedelen af Dialog vil være åbent for alle og det bliver nok dér, at der vil være størst behov for indgriben.

1 Synes om

Interessant måde Stackoverflow vælger (valgte) moderatorer på. Noget lignende kunne måske benytte på Dialog, når vi når lidt længere i forløbet.