10 siders godt arbejde.
Se også:
Alternativets handicappolitiske vision [Efter POLA’et i Aarhus d. 25. marts].pdf (1.2 MB)
10 siders godt arbejde.
Se også:
Alternativets handicappolitiske vision [Efter POLA’et i Aarhus d. 25. marts].pdf (1.2 MB)
Jeg er helt enig i visionen omkring, at der skal arbejdes med rummelighed, accept, inklusion osv.
Men når jeg læser i visionspapiret ser jeg opdeling, splittelse og rubricering:
Jeg har ikke læst det helt igennem, men nu svarer jeg.
Vi kigger på handicapgruppen i hele dens bredde, men mht mange af de
fysiske ting, så er disse åbenlyse og de fleste uddannelser har eller er
ved at få elevatorer, bredde døre etcetera. Derfor fylder især de kognitivt
handicappede meget. De der mødte op til arrangementet, har i høj grad
præget produktet, og mange var forældre til børn med hovedsageligt
kognitive handicap, så ja det fylder en del, men det må du tilskrive alle
de, der ikke mødte op og sagde noget.
Jeg retter dig lige. Meget handler om uddannelse- ikke nødvendigvis
folkeskole. Den fylder faktisk ikke så meget som jeg kunne have frygtet.
Som du selv skriver, så var det hovedsaligt forældre, der deltog. Det kan være at de handikappede voksne ikke gad, eller det kan være, at det ikke er den rigtige måde, at få dem i tale på. Jeg slæber selv rundt på en hjernesvulst, og bare tanken om et POLA et fremmet sted med et utal af nye ansigter, transport, tonsvis af forhindringer og misforståede hensyn, høje, nye, lyde og mere end et par timers koncentration om dagen, skræmmer mig fra nogensinde at deltage i et. Men herinde, hvor der stort set ikke er nogen, føler jeg mig velkommen. Det er sådan set en lærebog i rummelighed, hvis bare det også blev brugt. Det er derfor godt, at du lægger POLA-resultatet op, så det kan være oplæg til en videre debat herinde.
Det er jo produktet af hvad vi lavede i Aarhus. Der kommer forhåbentlig
mere på og flere POLA’er. Med al respekt så har jeg ikke selv ressourcer
til at opsøge folk hjemme hos dem selv.
Der er ingen, der taler om at opsøge folk hjemme. Dialog.alternativet.dk er glimrende, hvis bare det blev brugt.
Så længe vi taler om medlemmer.
Jeg forsøgte VIRKELIG at reklamere for arrangementet alle stedet, og jeg
kontaktede virkelig mange, men lige meget hjalp det.
Ja, jeg tror alle lokalforeninger slås med engagementet hos medlemmerne. Selvom det er nyskabende, at udvikle politik gennem POLA’er, er metoden måske allerede forældet. Det er svært at få folk til at afsætte tid til at snakke politik, men alle slynger om sig med meninger på FB. Måske vi skal udvikle en mellemting?
Jeg prøvede altså at få folk med, der IKKE nødvendigvis var medlemmer, men
som havde problematikkerne inde på livet.
Folk skal nok mere bare vågne lidt op. Det er gammel politisk kultur, bare
at betale et kontingent, og så ellers bare gå rundt og være passivt medlem.
Det er bare ikke Alternativets ånd. Alternativet beror på at medlemmerne er
aktive, så hvis der ikke afsættes tid af til det, så dør idéen lidt.
Don’t ask what the party can do for you, but what you can do for the party.
Det er rigtig nok, men vi kan jo ikke bare stå i hjørnet og råbe ad folk, at de har en gammel politisk kultur. Vi bliver nødt til at møde folk, der hvor de er, og så langsomt påvirke ånden. Alternativets program er også en regulær revolution, men der er lige skubbet et ‘venlig’ ind foran. Udover at det betyder ‘uden våben’ betyder det også, at det er stille og roligt, og med udgangspunkt i det, der er. Vi laver ikke alting om på én dag, og vi får heller ikke folk til at engagere sig, ved ikke at tale på deres kanaler.