Grøn afgiftsreform - efterår 2020

Så blev første akt i handlingsplanen for klimaloven afsluttet, og et af de store emner til efteråret er en skatte- og afgiftsreform. Alternativet har allerede mange gode bud på forslag, men jeg tænkte at vi kunne lave en tråd, hvor os medlemmer samlede dem vi prioriterer, kommer med forslag til prioriteringer, samarbejdsstragier, m.m. Et slags opslagsværk til støtte for teamet omkring Josephine og Torsten, en kanal frem og tilbage mellem bagland og Christiansborg.

Så kig gamle forslag igennem, luft dine egne, tænk strategier, og skriv løs!

I forhold til den flade co2-afgift kombineret med nedsat selskabsskat som V og RV foreslår:

Hvorfor er det egentligt så dårlig en ide? Jeg mener: Så længe at forholdet mellem de to ikke er 1:1, vil der jo altid være en fordel i at investere i at producere mere grønt.

Hvis du betaler 100 kr i co2-afgift og kun får 75 kr tilbage i nedsat selskabsskat, har du jo mistet 25 kroner. Investerer du så, og får halveret dit udslip, har du pludselig tjent 25 kroner. Det er vel et ret godt incitament for at investere grønt?

Jeg synes i øvrigt også at det passer bedre med vores linje om tillid og sætte folk fri. I stedet for kun at opkræve en co2-afgift, og derefter fra politisk side mikromanage hvordan den grønne omstilling skal finde sted ude i erhvervslivet, kan vi stole på at virksomhedernes innovationsevne selv finder på de rigtige løsninger.

Det minder vel også lidt om vores tidligere forslag om en forbrugerafgift på co2, med en grøn dividende som tilbagebetaling, bare rettet på erhverv.

Sidst og ikke mindst synes jeg også at det kunne være strategisk klogt at stille sig sammen med nogle andre end “The usual suspects”, samt at det viser en ydmyghed, hvis vi siger at vi efter at have undersøgt forslaget nærmere, nu gerne vil støtte det.

Det kan jo også meget vel være at der er nogle vigtige pointer jeg misser, så gør mig endelig klogere. Jeg er med på at der kan være noget finansieringsmæssigt, men det skal vel ikke dræbe en ellers god ide? Penge kan man vel altid finde :slight_smile: fx i grønne obligationer.

1 Synes om