Gratis psykologhjælp til psykisk sårbare

I vores samfund, bliver der sat meget fokus på velfærd, der bliver sat penge til gratis sygehushjælp, og hjælp ved psykiatrien. men er det nok? - når folk jævnligt bliver afvist fra det danske psykiatriske system. på grund af overbelægning.
Jeg mener der bør være en form for gratis psykologhjælp for de folk systemet ikke mener er “syge” nok. eller til dem som er i en process hvor psykiatrisk hjælp fra afdelinger ikke er nok. Der er nogle enkelte ydelser og instanser der udbyder gratis psykolog hjælp allerede nu. Men skal man gå i flere måneder og vente på at sagsbehandlingen er færdig? - nej i mine øjne bør der være hjælp hurtigst muligt.

Lad os starte en debat

Jeg mener at forslaget bør hedde “gratis psykologhjælp ved henvisning fra egen læge”, samt “øget mulighed for henvisning til psykolog fra egen læge”. I dag er der en liste over situationer, hvor lægen kan henvise - det virker uforståeligt, at lægen ikke må bruge sit eget skøn over, om psykologhjælp vil gavne

https://psykologeridanmark.dk/psykologernes-arbejde/praktiserende-psykolog/offentlige-tilskudsordninger/

Grundlæggende skal vi væk fra brugerbetalingen på henvist/anbefalet behandling - tandlæge, fysioterapi, psykologsamtaler/psykoterapi etc.

Det er jeg enig med dig i. Jeg mener bestemt, at folk som har det svært skal ha den hjælp der behøves uden at det bliver talt op i kroner / øre. Alt i alt, så synes jeg at der, skal sættes mere fokus på, sundhed og velvære. jeg synes der bliver bliver sparet på, mange områder, indenfor sundhed, eksempelvis hjemmeplejen samt plejehjem.

Der skal ligeledes forbedres en del i psykiatrien, evt. bedre og mere fremadrettet behandling, således at dem som er indlagt ikke har brug for at komme tilbage så tit. Man ser mange i det psykiatriske system, der kommer igen og igen, og ja selvfølgelig kan der være brug for at få mere behandling men jeg mener at man langt hen af vejen, kan forebygge dette, netop i form af psykologhjælp, og nu taler jeg primært for folk med depression, angst osv.

Der er mange med skitzofreni, der har brug for at komme ind og blive stabiliseret indimellem. Men derimod dem som lider af tilbagevendende depressioner, de kan langt hen af vejen, blive “Raske” hvis de får den fornødne behandling, i form af konitiv terpi.