God Energi. Alternativets ambitioner for fremtidens bedste energipolitik

Mere af det her: https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/foerste-gang-nogensinde-nu-kan-forskere-lave-co2-gas-om-til-kul

Turning carbon dioxide back into coal | RMIT University - YouTube

Søren, kommer jeres roadpricing ikke bare til at ramme de svageste i samfundet?

Jeg ved ikke om det her er det rigtige forum at tage det op i men. Men jeg er lidt frustreret over at alternativet ikke har lavet en mere ambitiøs plan for transportsektoren og den grønne omstilling når nu alternativet hævder at vi står over for et klimavalg. I mangler simpelhen at have nogle stærke ingeniører med i baglandet der kan sætte tal og budget op for hvordan det kan komme til at se ud.
Når jeg læser om jeres partiprogram så synes jeg at det lyder som om at i i alternativet synes at den her biogasløsning er den eneste rigtige løsning på alle vores klimaproblemer. Det giver måske fint mening i forhold til at håndtere CO2 udslip i forbindelse med bortskaffelse af affald. Men vi har altså også masser af uudnyttet vindenergi og man er ved at udvikle måder at lagre den energi på via elektrolyse. Så energien omsættes til ammoniak eller hydrogen, som man også kan køre både tog, busser, biler osv. på. Der findes allerede ladestationer til hydrogen i Danmark. Så teknologien eksisterer altså, der skal bare investeres i den. Der er virkelig mange virksomheder lige her i Danmark som arbejder inden for det felt. Vi kan blive fri for fossile brandstoffer i 2030 i følge en ingengør fra Torpsø, hørte jeg i radioen den anden dag!
Det ville være fedt at et parti som alternativet gik foran når det kommer til at lytte lidt til videnskaben og sætte sig ind i hvilke muligheder der reelt set kommer til at fungerer bedst… Hvis i får rettet op på det, så får i sgu min stemme! :wink:

1 Synes om

Egentlig har jeg en tro på at alle i folketinget vil det samme, også inden for energi og klima. Nogle tænker at videnskab og teknologi er løsningen, andre at det er økologi. Mit udgangspunkt er at det er menneskers adfærd der gør forskellen. Netop det er for mig Alternativets stærkeste side. Faktisk er det Alternativet og Kristendemokraterne der for mig betegner Danmark bedst.
Jorden går ikke under mens mennesker er til stede, mennesket er dødt langt før. Udryddet af vores egen forurening.
Det står i Bibelen og i Gaiateorien. Tilmed er det tydeligt at læse i forskernes meldinger om klimaforandringerne.
Held og lykke til med valget.

Hilsen Steen, Svendborg.

Jeg tror absolut ikke alle i folketinget vil det samme. Det er for eksempel dybt skuffende at der er gået flygtninge og indvandre politik i den når kloden er så presset. Desuden glemmer mange af politikerne at fremtidens flygtninge tilstrømning primært vil være forsaget af klimaforandringer. Så holder vi fokus og ressourcer på at løse det, vil vi også automatiske have hjulpet en stor gruppe mennesker med at kunne blive i deres hjemlande.
Det er naivt at tro at enten teknologi eller økologi kan løse vores klimatiske problemer, det må være en kombination af alle nødvendige midler. I denne tråd diskuteres alternativets ambitioner for fremtiden bedste energipolitik. Vil man diskutere økologien eller religion for den sags skyld, vil jeg antage at der findes et passende forum :wink:
Enig i at kristendemokraterne også er med på klimapolitik, jeg tror bare heller ikke at de har kompetencerne til at løse vores klimaproblemer.
Jeg efterlyser stadig konkrete tal, en plan der er realistisk, at man vil lytte til videnskaben og lovning om at man vil bruge de nødvendige ressourcer på omstillingen. Mange forskere mener at vi skal være helt stoppet med at udlede CO2 før 2026, hvis vi skal forhindre en klimakatastrofe, derfor haster det. Jeg ser ingen politiske partier der overhovedet er i nærheden af at være ambitiøse nok. Måske fordi at de ændringer der kommer til at ske, ikke vil ske i de fleste der sidder i folketingets levetid. Vi er mange fra de yngre generationer der mangler handling. Vi er mange der er bekymret for kvaliteten af vores børns liv. Hvor er partiet vi kan stemme på? Jeg håbede at det ville være alternativet, men medlemmer af partiet forholder sig fuldstændig passivt i denne debat.

Vi skal bare have udviklet og bygget nogle Thorium reaktorer… masser!
Største problem er den frygt der er indbygget i befolkningen.

Vores fremtrædende Alternativister (læser du med Uffe?), må slå på tromme for denne idé.
Thorium reaktorer er simpelthen en teknologi vi ikke har råd til at være bange for!

De er billige at bygge, de er sikre, de producerer minimalt affald og NUL CO2.

Teorien er på plads, den første prototype er bare ikke bygget endnu. Men der er gode folk igang… og vi skal støtte dem! Det skal være muligt at bygget og bruge disse i Danmark!

Det ville ikke være til at bære, hvis frygt forhindrer foretagender som denne.

Thorium reaktorer i Danmark:
http://www.copenhagenatomics.com/index.php#radically

1 Synes om