FRIHED som ny værdi

Nu håber jeg, som Josephine Fock også har givet udtryk for, at vi primært kan bruge vores tid på landsmødet i september, til at tale politik, og ikke bruge al tid på vedtægtsændringer - som dog også kan være vigtige.

JEG kan dog ikke lade være at foreslå, at værdien FRIHED bliver føjet til Alternativets øvrige seks værdier.

Det kunne være så fedt, hvis vi kunne udfordre det frihedsbegreb, som Venstre og Liberal Alliance står for. Tale frihed og frisind - og genoplive det frihedsbegreb, som hele andels- og højskolebevægelsen stod for. Genoplive gamle Grundtvigs frihedstanke.

Torsten Gejl har allerede startet samtalen om FRIHED, og derfor kunne det være relavant at have det som officiel værdi for Alternativet.

3 Synes om

Frihed har altid været en essentiel del af Alternativets politik for mig, og jeg er meget glad for at det bliver mere et fokus nu. Har du nogle links til hvad Torsten har sagt Juma? :slightly_smiling_face:

Hører lige informations ugentlige podcast, Rune Lykkebjerg snakker om frihed som defineret af Hegel:
Fra 12:30 i den her podcast og 2-3 minutter frem.

Om vi nu mener Hegel’s beskrivelse af frihed som de her “3 forskellige ting” er den rigtige eller ej (det er i hvert fald tankevækkende), så er frihed et begreb der kan beskrives og sættes på alle mulige måder, det kunne også være friheden til at leve som man har lyst til og ikke bekymre sig om resurser, natur og lignende eller lignende frihed som jeg egentlig tænker Alternativet ikke går ind for.
Man kan så snakke om at det skal være i balance med andre værdier og så videre.

Frihed i forbindelse med det overvågningssamfund vi stille og roligt er på vej ind i finder jeg særdeles vigtigt.