Hej Alle
En helt ny folkeskole - et sted med almen dannelse og forberedelse til et langt aktivt liv i fremtidens borgerdemokrati, folkeskolen version 2.0. En skole hvor de unge medborgere bliver rustet til at varetage deres liv og tage ansvar for det samfund vi lever i.
Hvordan kan vi skabe en dynamisk folkeskole - en skole for folket. Et sted hvor elever og lærer kan li’ at være og hvor innovation og iværksætteri, mekanik, teknologi, politik, ansvar og bæredygtighed står på programmet sammen med dansk og matematik. Hvor programmering, fransk og kinesisk er andet, tredje eller fjerde sprog. Et sted hvor eleverne ikke vil gå glip af èn eneste dag, hvis det ikke lige er for udenlandsrejsen til et fremmede land.
En skole hvor nysgerrigheden automatisk vækker en lyst til at lære dansk eller matematik - for lære det kan børn hvis de syntes det er sjovt.
Et sted hvor lærene kan få lov til at lærer fra sig og hvor den autoritet som det kræver er genoprettet i form at gensidig ansvar - lærere, elever og forældre imellem. En skole hvor forældrene deltager i bestræbelserne på at få deres børn rustet i mødet med verden - så det ikke længere er ‘os(børn /forældre) og dem(skole /systemet)’ kulturen der hersker men derimod tanken om at vi, samme kan ændre, uddanne, forme, skabe, glæde hinanden og dermed gøre det samfund vi lever i til et fantastisk sted at bo.
Hvordan gør vi det så? Vi starter jo her, sammen. Skriver de tanker vi har ned - konstruktivt, venskabeligt og med vores værdier for øje.
Når jeg tænker Folkeskolen version 2.0 så tænker jeg den skal være ny. Selvfølgelig kan noget af den struktur som allerede findes bruges: skoler, it, lønsystemer osv.
Uddannelse af lærer
I min version af folkeskolen, kunne uddannelse af lærer ske på forskellige måder. (1) Der kunne værer den lærer som som tog en disederet uddannelse som lærer, et forløb som kunne starte med 3 års bachelor uddannelse med speciale, 1 års uddannelse inden for pædagogikken og 2 års praktik med løn. Hvordan de 5 år skulle blandens kan jo debatteres. (2) For at gøre folkeskolen mere dynamisk kunne man eksembelvis som ingeniør tage et 2 års forløb med Læring og pædagogik og så undervise i faget Mekanik og opfindelser. Dette er for at sikre at de specielfag som skal på skemaet i fremtiden er besat af nørder som brænder så meget for deres fag eller deres hobby at de formå at sprede den gejst til ungerne! (3) Og så mener jeg at der skal gøres op med at kun lærere kan lære børn noget. Det er forældet og med den rette gejst kan alle lære fra sig - især folk med hobbyer de brænder for. Dog skal specialister uddanne sig i pædagogik.
Uddannelse af børn
Ansvar for egen læring via oplysning. Der vil i starten af sådan omlægning af et forældet skolesystem være komplikationer. I dag er det ikke på mode at tage ansvar for sig selv - dette hviler på andre, samfundet, mor og far osv. dette er en generalisering og jeg ved det ikke glæder alle. Ansvar er også at lærene må sætte grænser og stå fast - det kan de lære på deres uddannelse. Jeg mener det skal på mode at tage ansvar for sig selv og for samfundet - når det er kommet på mode er det nemmere at implementere. (1) Der skal være mere plads til leg, ikke som fuldstændig fri leg - men leg i i de fag som skal være i den nye skole. Jeg mener ikke at alle børn er fuldstændig lige når de når bestemte år. Der er selvfølgelige ligheder, men helt ens er de ikke. Det skal der være plads til - dynamik og afskaffelse af traditionelle klassetrin, (her vil jeg meget gerne have input til forslag - tag noter). (2) Via af ansvar og leg mener jeg at niveauet kan hæves betydeligt (3) afskaffelse af nationale test da jeg ikke mere de gør noget gavnligt for vores børn andet end at fremme stress og konkurrence, som ikke passer ind i et bæredygtigt samfund. (4) forlængelse af folkeskolen fra 10 til 12 år som er obligatoriske og de sidste 3 år på gymnasialt niveau - dermed ikke sagt at det er traditionel gymnasialt niveau, men derimod kan det være udenlandsrejser hvis man er skoletræt, inden for programmering, politik, mekanik og anlæg osv osv så længe der er dannelse indblandet. Kom endelig med mange flere forslag til fag. Det der er vigtigt her er at den forlængelse er dynamisk og kan tilrettelægges individuelt for elever og derfor er det vigtigt at pengene til dette følger eleven og ikke en bestemt skole e.lig
Jeg håber i kan følge mig i mine drømme og jeg håber at vi kan få en super debat på området og jeg glæder mig til at se jeres svar og input!
Vi ses derude
Med venlig hilsen
Kasper Kaae-Aarup