Jeg vil tillade mig at genoplive denne gamle tråd efter nyheden om, at socialdemokratiet nu går ind for en Tobin-lignende skat på 0,1% for aktiehandler og 0,01% for derivater, og at Alternativet er enige: Socialdemokratiet ændrer holdning og støtter nu finansskat | Information
Grunden er, at jeg er uenig i, at det er et godt forslag. Ikke fordi jeg har noget imod en skat på handler med finansielle aktiver, men fordi det efter min mening er strikket helt forkert sammen.
For at følge mit argument skal man se på hvilke virkninger forslaget vil have i de forskellige markeder, og hvilke skatteindtægter det vil indbringe. Desværre vil det nok indbringe en hel del mindre end forventet, da det vil medføre langt mindre handel end i dag. Og jeg er også bange for, at det kan medføre betydeligt større udsving i priserne end vi ser i dag.
Det første problem er, at der tales om en skat på 0,1% for aktiehandler og 0,01% for derivater. Men derivater er reelt gearede investeringer som derfor påvirker markederne langt mere end direkte investeringer i aktier. Derfor ville det efter min mening være mere fornuftigt med en afgift på 0,01% for aktiehandler og 0,1% for derivater. Jeg tror det er lobbyister fra de store finansinstitutioner der handler meget med derivater, som har fået dette gennemført i EU. Er det dem vi gerne vil følge, så de kan tjene endnu flere penge?
Det andet problem er at man kun ser på aktier og derivater. Hvad med obligationer, ETF’er, ETN’er som certifikater eller investeringsforeninger? Skal der ikke være nogen afgift på dem? Hvis vi skal have en afgift på handler med børsnoterede papirer bør der være en afgift på alle børsnoterede papirer, for ellers vil meget af handelen bare flytte over i andre papirer som de store finansinstitutioner tjener mere på. Bankerne ville elske, hvis folk blev tvunget over i de dyre aktive investeringsforeninger, som hvert år betaler banken 0,5-1% af det investerede beløb i returkommission for at have overbevist kunden om at investere i det pågældende papir.
Det tredie problem er, at vi gerne vil have stabilitet i markederne, så priserne ikke svinger alt for meget. Umiddelbart virker forslaget som om det vil hjælpe her, men det tror jeg ikke. For at forstå det, bliver vi nødt til at se på de forskellige former for algoritmisk handel, som i dag dominerer markederne. Algoritmisk handel kan groft deles deles op i to kategorier:
-
Den “langsomme” algoritme-handel. Den er ret almindelig, og er faktisk gavnlig for os alle. Den bruges for eksempel af markets-makers, eller aktører der vil købe eller sælge en aktie langsomt, så det ikke påvirker markedet alt for meget. Begge hjælper til mindre spreads i markedet, så vi andre hurtigere kan sælge eller købe uden at skulle gå over et alt for stort spread. Ved en afgift på algoritme-handel har disse aktører intet andet valg end at øge spreads så det de tjener på handlerne er det samme efter afgiften. Så afgiften vil ofte bare øge spreads, så det bliver os andre der bare vil spare op til pensionen, som reelt kommer til at betale afgiften for disse aktører.
-
HFT (High Frequency Trading). Her går det ikke så meget på at få gennemført ordrer som at finde ud af om nogen er ved at købe eller sælge, så man kan købe eller sælge mere aggressivt, og så kort efter købe eller sælge til dem der køber eller sælger på længere sigt. HFT er efter min mening skadeligt for markedet. Måske kunne en afgift på handel hjælpe lidt på HFT, men jeg tror nærmere det ville medføre større udsving i priserne. HFT kommer ikke til at betale den store afgift, for 99.99% af de ordrer HFT placerer i markedet ender alligevel ikke i en handel. Og hvis en HFT-algoritme finder en køber eller sælger den vil konkurrere med, bliver den med en afgift nødt til at blive endnu mere aggresiv i markedet i forhold til den aktør den har fundet, hvilket automatisk vil give større større udsving i markederne.
Jeg har ikke noget imod en skat på finansielle transaktioner. Men efter min mening bør den være ens for alle transaktioner i børsnoterede papirer, bortset fra derivater hvor skatten bør være højere. Og vi bør passe på at skatten ikke sættes så højt, at grundlaget for skatten - og dermed skatteindtægten - forringes betydeligt.